Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Slijpsteen gekocht, met een vraag ?

Zag er een op marktplaats staan, in het dorp dus kijkje genomen.
IMG_9636.jpgIMG_9637.jpg
Het is een leuk klein model. De radius is ongeveer 10/11 cm.Er zitten wel wat roestvlekken op maar de steen is keihard. Geen butsen of deuken.
IMG_9640.jpg
IMG_9642.jpg
IMG_9643.jpg
Er is wel een klein probleempje, dat is NIET de roest. Daar is het citroenzuur voor. Het vierkante gat zit zeker 1 cm uit het midden. Ik vond het idee met het klosje wel aardig maar daar wil ik eigenlijk iets anders voor??
Sta open voor ideeën en tips
IMG_9645.jpg

hg Hugo
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
je kan hem tussen 2 ijzeren platen klemmen met een flinke bout. Is het wel zoeken naar het midden...
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Hugo, dat vuren klosje is niet origineel de stalen(vierkant) as wel, je zult hem makkelijk kunnen uitlijnen met behulp van een aantal spieën, de stalen as moet je in het midden van de zandsteen centreren dus niet in het midden van het gat!
Gezien de diameter van het gat en de diameter van het staal kun je hem wel centreren, het staal zal dus uit het center van het gekapte gat liggen en zo te zien met 1cm uit het midden moet dat gaan lukken.
Overigens gebruik geen keggen maar in doorsnede vierkante iets taps toelopende houtjes/spieën.
succes!

Roeland
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
242
Goeree-Overflakkee
Leuk ding. Werkt dat een beetje in je eentje; draaien en slijpen tegelijk?

Je kan de as ook vastlijmen met epoxy. Maar ik vind de oplossing met een houten blokje wel slim. Flexibeler kan niet. Wel een houtsoort kiezen die tegen water kan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.131
2.622
Op de ouderwetse manier. In lood gieten. As op de plek zetten waar je hem wil hebben, pan op het fornuis, lood smelten en volgieten.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja hoor hier in het hoge noorden is het rommelmarkt seizoen weer begonnen. En op een mini rommelmarktje ergens in een buiten wijk in de stad vond ik deze Kunz
mijn eerste kleine hoek schaafje. type 110 / 120 17,5 cm lang en 4,9 cm breed. afgedongen op 10 euro. na een klein uurtje prutsen, poetsen, schuren en slijpen, doet ie het goed.
IMG_3671.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Vanochtend ging ik de oude schutting en klimop e.d. wegbrengen naar de milieustraat samen met een vriend. Hij is nogal een "scharrelaar" en neust gelijk rond in alle andere bakken. Diept 'ie zomaar een set vooroorlogse Nooitgedagt beitels en een Stanley schaaf op! Helaas geen foto gemaakt, maar ik vond het wel frappant. Zelf ben ik meestal niet zo alert.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
De stort is vreselijk, het "gouden" afvoer putje van deze maatschappij. naar mijn menig is ongeveer de helft van weggegooide hout goed bruikbaar, Ik scharrel daar ook wel eens wat op maar je krijgt wel vreselijk op je donder als ze het zien. Heel veel mensen zijn te lui om dingen op marktplaat te zetten en het kost zelfs te veel moeite om het naar de kringloop te brengen.
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Zo hé wat een mazzel...
ik moet me altijd beheersen als ik daar rond loop. Kom wel eens met een plankje van het een of ander thuis.
Dit is wel een hele goede vondst!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Bedankt voor de reacties.
KLAAS : Ik weet niet of dit zo is, kan het eigenlijk ook niet testen. Omdat het centrum meer als 1 cm uit het midden ligt denk ik dat eigenlijk niet.
Bruin : Dat afritsen ken ik wel met een machine steen. Maar ik denk niet dat ik zo hard kan draaien. Vind het eigenlijk ook een beetje zonde van de steen.
Golddigger: was ook al in mijn hoofd geschoten, maar dan zit ik weer met de zwengel. Die is precies pas. En dan moet ik daar weer iets op verzinnen.
Overigens gebruik geen keggen maar in doorsnede vierkante iets taps toelopende houtjes/spieën.
succes!
Roeland
Hallo Roeland, dat met die spieën lijkt me een goed plan. Moet ik die ook nog verlijmen? Ik dacht zo en paar van links erin en een paar van rechts erin zodat je hem mooi evenwichtig klem zet.
Jaap, bedankt ;) eindresultaat volgt later.
Bijtel: Nee. Nee ik wil hem ook een beetje aanpassen zodat ik er een klein tolletje schroefmachientje op kan aansluiten.
Chevvy66 : Lood gieten?? Geloof dat dat niet erg gezond is. Ligt ook te ver bij mij vandaan om dat met vertrouwen uit te voeren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.131
2.622
Lood gieten kan je buiten doen. Op deze manier werden ook hekwerken in natuursteen verankerd. Het was de gietmortel van een eeuw geleden, met als voordeel dat je het weer los kan maken door het te verwarmen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo chevy66
Mijn opa is zijn leven lang loodgieter geweest. Helaas heb ik aan de laatste maanden van zijn leven heel slechte herinneringen. Kanker is een moeilijk einde.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
nooit gedacht en stanley

Ook wat gekocht deze week.
Stanley 11euro,nooit gedacht 25euro.
Nooit gedacht voor dit geld....
De nooit gedacht was sinds de lts niet meer aan het werk geweest.
 

Bijlagen

  • schaaf1.jpg
    schaaf1.jpg
    49,6 KB · Weergaven: 410
  • schaaf.jpg
    schaaf.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 411
  • schaaf2.jpg
    schaaf2.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 408

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Netjes hoor, zeker dat Nooitgedagt met schaven en kruishout. Die Stanley is een Handyman of niet? Het lijkt in ieder geval geen #4.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Had dit bericht per ongeluk in een ander topic geplaatst, toch maar even veranderd.

Vanmiddag via MP een hand aangedreven kolomboor gescoord.
Moet alleen nog even uitvogelen hoe het precies werkt.
Heb hem vooral gekocht omdat hij er zo lekker Vintage uitziet.



boor.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.