Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Vanavond een Stanley schaaf gehaald, gescoord via MP.
Ik weet niet of het een oude schaaf is, hij is in ieder geval nooit gebruikt.
Zaten ook nog extra beitels bij, de twee kortere zullen wel voor een ander type schaaf zijn. Ook zat er nog een Nooitgedacht beitel bij.
Nu nog leren schaven.............

Bekijk bijlage 20857

Da's een mooi setje! Dat oefenen is niet alleen voor het schaven, je moet nu ook leren slijpen. ;) Gelukkig heb je genoeg beitels bij de schaaf. :p
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Klaas, idd het slijpen zal ook nog wel de nodige oefening vergen. Mijn gewone beitels slijp ik uit de hand, op de manier zoals Paul Sellers het laat zien in een van zijn video's. Op een vlakke plaat met daarop waterproof schuurpapier 400 tot 2000. Maar ik weet niet of dat met een schaafbeitel ook te doen is.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
@Klaas, idd het slijpen zal ook nog wel de nodige oefening vergen. Mijn gewone beitels slijp ik uit de hand, op de manier zoals Paul Sellers het laat zien in een van zijn video's. Op een vlakke plaat met daarop waterproof schuurpapier 400 tot 2000. Maar ik weet niet of dat met een schaafbeitel ook te doen is.

Dat is prima te doen, een schaafbeitel is niet anders dan een gewone beitel. :)
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Heeft iemand ook nog een idee hoe oud de schaaf kan zijn? De extra schaafbeitel die er bij zat is gewikkeld in een krantenpagina uit september 1965, het een hoeft niet bij het andere te horen, maar toch.......
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Volgens mij zijn die daterings sites vooral voor de Staneys gemaakt in de USA en dan nog het meest van voor de oorlog. Voor de naoorlogse gemaakt in de UK heb je er niet zoveel aan.
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Mijn nieuwe aanwinsten:
een prachtig oud metalen gereedschapskistje voor in huis.
een setje oude gutsen (nooitgedacht en.? iemand een idee?)
hier kreeg ik nog een mini spookschaafje bij
en via marktplaats nog twee oude gutsen en een klein blokhaakje maar die zijn nog onderweg.

De oude guts had teveel tikken op zijn (bezem)steel gehad dus hier vanmiddag een nieuw handvat voor "gedraaid" uit een blok haardhout.
Nou ja gedraaid...
het blok ruw in de vorm gehakt, schroef indraaien en vastzetten op een oude centrifugemotor....
Een schuurbandje van de bandschuurmachine deed de rest ;)

Wat een hoop plezier...
Nu eerst maar eens kijken hoe we de gutsen scherp en bedrijfsklaar krijgen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 330
  • image.jpg
    image.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 332

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Is dat omdat alles na de oorlog als ondermaats wordt beschouwd?

Niet direct. Zeker tot de 70er jaren zijn de Stanleys heel bruikbaar. Maar het zijn Amerikanen die die lijsten hebben gemaakt en dus keken ze alleen naar de Stanleys made in the USA. En die zijn er toen ergens rond die tijd mee opgehouden schaven in Amerika te maken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, ik moet ook maar eens een aanwinst posten. Telkens als ik wat koop vergeet ik het, maar dit keer niet!

Zojuist voor een goede prijs een Stanley No78 op de kop getikt, volgens mij helemaal compleet. De beste man wilde er voor €20,- afscheid van nemen, voor mijn gevoel een heel goede deal. Alleen de beitel heeft wat liefde nodig, die is niet netjes vlak. Maar: Daar hebben we schuurpapier en slijpstenen voor! :)

IMG_0557.jpg
IMG_0558.jpg
IMG_0559.jpg
IMG_0560.jpg

- - - Updated - - -

Mijn nieuwe aanwinsten:
een prachtig oud metalen gereedschapskistje voor in huis.
een setje oude gutsen (nooitgedacht en.? iemand een idee?)
hier kreeg ik nog een mini spookschaafje bij
en via marktplaats nog twee oude gutsen en een klein blokhaakje maar die zijn nog onderweg.

De oude guts had teveel tikken op zijn (bezem)steel gehad dus hier vanmiddag een nieuw handvat voor "gedraaid" uit een blok haardhout.
Nou ja gedraaid...
het blok ruw in de vorm gehakt, schroef indraaien en vastzetten op een oude centrifugemotor....
Een schuurbandje van de bandschuurmachine deed de rest ;)

Wat een hoop plezier...
Nu eerst maar eens kijken hoe we de gutsen scherp en bedrijfsklaar krijgen.

Mooie aanwinsten Bruin, ziet er goed uit. Dat handvat dat je voor de steekguts hebt gemaakt, blijft dat wel heel als je er op slaat?
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Tja, Klaas we zullen zien of hij het houdt. Anders maak ik toch weer een nieuwe.
Misschien dat ik boven ook nog een messing ringetje plaats.

Mooie schaaf! Prachtig stukje techniek.
een beetje liefde en schaven maar...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Tja, Klaas we zullen zien of hij het houdt. Anders maak ik toch weer een nieuwe.
Misschien dat ik boven ook nog een messing ringetje plaats.

Mooie schaaf! Prachtig stukje techniek.
een beetje liefde en schaven maar...

Als je het handvat bovenin ook ringt dan moet het volgens mij wel een jaartje of 20 goed gaan. :)
 

koenakaq

Nieuw lid
12 okt 2014
10
0
www.facebook.com
Goedendag,

Afgelopen week ook een setje oude beitels op de kop getikt, komen uit een erfenis.

Ik ben zelf werkzaam als Restauratie timmerman en gebruik dagelijks oude gereedschappen, en dus ook beitels. Dus hou altijd een oogje open op marktplaats en diverse om te kijken of er wat interresants voorbij komt.
Wat nu dus weer het geval was,

Gaat om 2 Vermoorbeitels, 4 Steekbeitels en 1 guts, allen van Nooitgedacht.

De twee grootste beitels zijn van gelamineerd staal,

Zijn helaas niet meer de originele handvaten, wat ik wel spijtig vind. Maar ze worden gebruikt dus slijten ze toch wel.

Dat ik ze ophaalde waren ze in vrij erbarmelijke staat, zeg maar gerust mishandeld. Maar na een dag bij ons op de zaak slijpen, wetten en polijsten zijn ze weer vlijmscherp en glimmend.

IMG_20141011_184115.jpg20141012_155939.jpg20141012_155925.jpg20141012_155811.jpg

Ook zaten er 3 profielschaven bij, welke hij toch niet kon verkopen "dacht hij" en die heb ik dan maar meegenomen.

Zijn vrij oude schaven, komen van S van Embden uit Amsterdam. Van wat ik weet, van voor 1930.

Ook deze zien er niet uit en zal ik nog opknappen.

20141012_160009.jpg20141012_160050.jpg

Gr Koen,
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mooie aanwinsten Koen! Die profielschaven hebben inderdaad nog wel wat liefde nodig.. Volgens mij heeft iemand ze onder z'n schilderwerk laten liggen...
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Als je het handvat bovenin ook ringt dan moet het volgens mij wel een jaartje of 20 goed gaan. :)

20 jaar weet ik niet maar dit houdt nog wel even:

het merkje van deze guts zegt "turksma" zegt dat iemand iets?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 334

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik kon het niet laten:

IMG_0565.jpg
IMG_0567.jpg
IMG_0566.jpg

Zoals te zien heeft de beitel (beide beitels) nog wat liefde nodig, dit is hoe ze "geslepen" uit de fabriek komen. Nu vind ik het slijpen tot korrel 20000 ook wat gek, maar dit is toch niet scherp in mijn wereld.

Helaas wel de kunststof handvaten, maar goed voor €20,- is dat ook niet het ergste. De beide beitels kostten samen nieuw al meer. En ik wilde een vlakke zool, de kikker en de grepen kan ik eventueel overzetten van m'n andere Stanley. :)
 
Laatst bewerkt:

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Ik heb deze week een nieuwe in doos gekocht,voor 13euro.ook een stanley,no4
Ook met kunststof,als iemand ze van hout kan maken hou ik me aanbevolen.

Groet Pascal
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Je kunt altijd nog zelf twee nieuwe handvaten maken...
Leuke aankoop.

Zat ik ook aan te denken, m'n pa heeft een draaibank en de greep moet met de decoupeer en rasp ook wel lukken. Nu nog geschikt hout vinden, dat kwartiers is gezaagd en wat een beetje smoelt. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.