Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
wat mij gewoon tegen het harnas stuit is dat, als ik 16 pond verzendkosten betaal er maar 9 op het pakketje geplakt word, en dat is tegen ebay regels, maar wat ik alleen bij deze handelaren zie, is dat er alleen maar POSITIEVE FEEDBACK gegeven word, terwijl ze alleen maar de kluit bedonderen!

Laatst wilde een handelaar mij voor een stanley 4,5 33.18 pond verzendkosten laten betalen, pure oplichting!

hi marco,yes i will post out to you again but,with this planes weight of 2.580 k.g the postage with globel int 3 day delivery would be, 33.18p. total of 53.18.pounds if your happy email and i will put on for buy now .
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Ik weet het niet, maar heb tot vorige maand nog nieuwe nooitgedagt zijnde nieuwe-oude voorraad steekbeitels bij één ijzerhandel in de buurt nieuw kunnen kopen, gister was ik daar nog, deze handelaar heeft alles in een keer verkocht voor verkoop op eBay, dus geïnteresseerden even opletten wat er verschijnt op ebay, dit waren 80er jaren beitels!

Ik heb dit aan de lijve ondervonden en er mooie pakking schrapers van gemaakt en verfblik openers.

Even reageren op de vorige post, over de Engelse handelaar die Nooitgedagt op ebay verkoopt, vraagt 12 pond verzendkosten voor het versturen van 1 beitel,als je hem laat wegen in Engeland en hem zelf naar Nederland zou versturen naar de standaard royalmail prijzen hoor je maar 3,75 pond te betalen.

deze man speculeert gewoon op de Nederlandse gretigheid wat Nooitgedagt kopen betreft.

En inderdaad deze komen, in bulk bij record vandaan, waren gebaseerd op de, Engelse en Amerikaanse budgetmarkt, veelal geproduceerd bij record en gelieerde bedrijven, (maar geen enkele beitel is geproduceerd in Nederland) , dus in Engeland geproduceerd en daar voorzien van merktekens van nooitgedagt en meestal voorzien van een variatie van de meest lelijke en vooral goedkoop ogende handvatten, en was door de markt genomen zeer slecht van kwaliteit!!

De verkoop hiervan was een grote flop, omdat op hetzelfde tijdstip, marples-record zelf zijn budget beitels op de markt gooide, die van een veel betere kwaliteit waren(de laatste geproduceerde in Engeland), dit om een betere concurrentie positie te krijgen, tegen overspoelde budget gereedschaps markt, denk aan stanley, bahco,sandvik,enz en de opkomende Aziatische en Braziliaanse gereedschaps makers, het ironische hiervan is dat, dat nu 80 procent van de geproduceerde gereedschappen bij deze soort bedrijven vandaan komt, denk aan China.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
@ Zweihaak: op de site van die eBay-handelaar staan Nooitgedagt steekbeitels met .... SDS-aansluiting :confused:
Zie http://www.trizeik.com/chisels-231-c.asp
De afbeelding op de verpakking suggereert dat zo'n beitel daadwerkelijk in de boorkop kan worden gezet. Om vervolgens... met een houten hamer op de achterkant van de boormachine te slaan?
Ik ben erg blij met mijn setje Nooitgedagts-met-donkerrode-kunststof-handvatten, maar zo'n SDS-versie lijkt me een ernstige R&D misser.

Wat dacht je van een hamerboor voor die sds beitels?
Bij veel modellen kun je de draaifunctie uitzetten, net als je zon boormachine gebruikt voor licht hakwerk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Kopt het was een verkoopmisser. Men wilde meeliften met goede verkopen van sds boormachines. Ik zie de display nog komen. Waar moet die nu weer hangen?
Wij konden ze niet echt verkopen. Maar zo heeft elke fabriek wel zijn missers.
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
In hoeverre kun je aan de verpakking/doos van een stanley schaaf zien of het een ouder exemplaar is of niet? Ik zoek een nr 4 om een beetje op te knappen en daarna te gebruiken. Op MP zie ik regelmatig kartonnen dozen erbij op de foto staan, een indicatie dat deze uit het goede tijdperk van Stanley afkomstig zijn?

De dateringssite van patrick B&G is mij bekend maar daar zie ik het niet 1,2,3 op staan en op sommige fotos kun je niet genoeg van de schaaf zien om wat features op te merken die kunnen helpen bij de datering
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
In hoeverre kun je aan de verpakking/doos van een stanley schaaf zien of het een ouder exemplaar is of niet? Ik zoek een nr 4 om een beetje op te knappen en daarna te gebruiken. Op MP zie ik regelmatig kartonnen dozen erbij op de foto staan, een indicatie dat deze uit het goede tijdperk van Stanley afkomstig zijn?

De dateringssite van patrick B&G is mij bekend maar daar zie ik het niet 1,2,3 op staan en op sommige fotos kun je niet genoeg van de schaaf zien om wat features op te merken die kunnen helpen bij de datering


kun je niet, en schaven uit de goede tijd zul je niet in doos zien,..met een schaaf moet je het treffen net als met wijn, oude zijn goed maar ook de nieuwere,..
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
ik heb weinig vergelijkingsmateriaal ;) Ik heb een stanley 3 en een record 4 die ik tot nu toe gebruik en ik vind de record een stuk prettiger in de hand liggen. Standtijd van de beitels weet ik nog niet genoeg van aangezien ik nog geen vertrouwen heb in mijn slijp/wet kunsten en of ik de juiste hoek zet.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
ik heb weinig vergelijkingsmateriaal ;) Ik heb een stanley 3 en een record 4 die ik tot nu toe gebruik en ik vind de record een stuk prettiger in de hand liggen. Standtijd van de beitels weet ik nog niet genoeg van aangezien ik nog geen vertrouwen heb in mijn slijp/wet kunsten en of ik de juiste hoek zet.


Geloof dat je geen vergelijking kunt maken tussen stanley 3 en record 4 dit zijn twee verschillende schaven, met de daarbij horende werking!
En bij een ieder zweert met verschillende schaven, is niet voor iedereen gelijk.

En over het verschil in standtijd van de record en stanley beitels kun je gouw klaar zijn, deze komen uit de zelfde fabriek,...in ieder geval tot 1990

en het wetten en slijpen zal je gewoon moeten oefenen, kom je er vanzelf wel.
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Dat klopt niet. Citroenzuur (pKa 3.1) is een sterker zuur dan azijnzuur (pKa 4.75); zelfs melkzuur (pKa 3.85) is sterker dan azijnzuur. Bovendien heeft citroenzuur het voordeel dat het een driewaardig zuur is, waarmee het een chelerend effect op metaalionen heeft (het sluit ionen als het ware op in een greep met drie tanden...), waardoor het metaal- (lees: roest-) oplossend vermogen nog groter wordt.


En ook dat klopt niet. Tafelazijn en schoonmaakazijn zijn beide oplossingen van (hetzelfde) azijnzuur in water. Schoonmaakazijn kan a] verontreinigingen bevatten die in tafelazijn niet mogen zitten en is b] wat geconcentreerder dan tafelazijn (ca 8% vs. ca 4%). Maar 'de zuren' zijn hetzelfde, en zijn dus ook even sterk.

Verrek je hebt gelijk ik heb de pH schaal niet aangehouden, mijn excuus hiervoor !:eek: kijk de pKa is de constante en de pH die kan verschillen, vandaar de verschillende sterktes in verschillende zuren

Alleen dat van de sterkte van schoonmaak azijn zit je fout,schoonmaak azijn is dubbel zo sterk als tafelazijn, je zegt het zelf al 8% ten 4%, hoe meer ionen van dit zuur, hoe meer geconcentreerd het is! ook al is het zuur het zelfde azijn is azijn!

groet marco
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Van goede kennissen heb ik een tas vol oud gereedschap gehad:

2014-01-14 21.29.31.jpg

2014-01-14 21.28.53.jpg

2014-01-14 21.33.22.jpg

Een paar leuke beitels en passers. En een schaafje nr 102. Ik denk Stanley, maar dat staat er niet op.

2014-01-14 21.35.49.jpg

2014-01-14 21.39.21.jpg

2014-01-14 21.42.51.jpg

Een van de ringsleutels heeft een leuke geboorteplaats:

2014-01-14 21.40.51.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.077
1.712
Terkaple
www.woodworking.nl
Er was niks mis met marplesfan zijn uitleg over die beitel, sterker nog, beter dan de meeste, hier communiceren over gereedschap!

Ik begrijp echt niet dat dit zo opgeschreven moet worden. Ons forum is een ontmoetingsplaats voor mensen die geinteresseerd zijn in houtbewerken en iedereen moet zich hier welkom voelen zonder geclassificeerd te worden. Zo krijgen mensen schroom om vragen te stellen of te beantwoorden en dat zou ik zeer betreuren en ook niet toe staan.

jaap
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Alleen dat van de sterkte van schoonmaak azijn zit je fout,schoonmaak azijn is dubbel zo sterk als tafelazijn, je zegt het zelf al 8% ten 4%, hoe meer ionen van dit zuur, hoe meer geconcentreerd het is! ook al is het zuur het zelfde azijn is azijn!
Ik geloof dat jullie een beetje langs elkaar heen praten. Zuursterkte is een stofeigenschap, een maat voor hoe sterk H+ is gebonden aan het ion. Hoe sterker het zuur, hoe meer ionen je in oplossing hebt bij een gegeven concentratie. En natuurlijk ook hoe geconcentreerder je oplossing bij een gegeven zuur, hoe meer ionen je in oplossing hebt. Dat in de volksmond een zuur "sterk" heet als het veel H+ bevat en sterk corrosief is, is iets anders dan dat de zuursterkte verandert.

Dus ja, schoonmaakazijn is zuurder dan tafelazijn, maar het azijnzuur erin heeft dezelfde zuursterkte.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
Ik begrijp echt niet dat dit zo opgeschreven moet worden. Ons forum is een ontmoetingsplaats voor mensen die geinteresseerd zijn in houtbewerken en iedereen moet zich hier welkom voelen zonder geclassificeerd te worden. Zo krijgen mensen schroom om vragen te stellen of te beantwoorden en dat zou ik zeer betreuren en ook niet toe staan.

jaap


Nou jaap,.... dit staat toch lijnrecht op het PRIVÉ mailtje dat je mij gestuurd heb over vrije menings-uiting,...dat jij zo graag stimuleert, of nu ineens niet!
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Ik geloof dat jullie een beetje langs elkaar heen praten. Zuursterkte is een stofeigenschap, een maat voor hoe sterk H+ is gebonden aan het ion. Hoe sterker het zuur, hoe meer ionen je in oplossing hebt bij een gegeven concentratie. En natuurlijk ook hoe geconcentreerder je oplossing bij een gegeven zuur, hoe meer ionen je in oplossing hebt. Dat in de volksmond een zuur "sterk" heet als het veel H+ bevat en sterk corrosief is, is iets anders dan dat de zuursterkte verandert.

Dus ja, schoonmaakazijn is zuurder dan tafelazijn, maar het azijnzuur erin heeft dezelfde zuursterkte.


Bedankt art, azijn is azijn...toch goed opgelet op de universiteit!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nou jaap,.... dit staat toch lijnrecht op het PRIVÉ mailtje dat je mij gestuurd heb over vrije menings-uiting,...dat jij zo graag stimuleert, of nu ineens niet!
Zucht. Je snapt het gewoon echt niet hè, Handyman? Het recht op vrije meningsuiting is iets anders dan het recht om continu een grote muil op te zetten en de boel uit te dagen. Ik weet niet of je het zo bedoelt, want ik ken je verder niet en ik weet niet hoe je in het dagelijks leven bent. Maar als ik je posts lees in de maand dat je hier nu zit dan heb ik geen enkele behoefte meer om van je te leren of om gedachten of ervaringen uit te wisselen.

Als je denkt dat er in Jaap's bericht en het PRIVÉ-mailtje dingen niet met elkaar kloppen, dan vraag je even privé aan Jaap hoe dat zit. Het interesseert mij geen moer wat de beheerder en jij bespreken, wat Jaap hier opschreef is gewoon hoe wij op het forum met elkaar willen omgaan.

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.