Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Jongens: het maakt toch niet uit hoe je een paard omschrijft, het gaat erom dat je weet dat het om een paard gaat ,..okay, we zitten toch niet op Nederlandse les.

Nee en ja...

Nee, we zitten niet op Nederlands.

Maar ook 'Ja', al was het alleen al om met de juiste Nederlandse benaming meer informatie te kunnen vergaren op het web. Daarnaast vind ik het wel netjes om als "leek" op het hout- en bouwkundig vlak de beesten bij de juiste naam te noemen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.725
2.586
Gaanderen
Gelieve wel de juiste begrippen te gebruiken. Liever omschrijven dan het verkeerde woord gebruiken. Tientallen jaren heb ik de raarste benamingen in mijn winkel te horen gekregen. Bijna altijd snap ik het maar soms ( ik ben vakidioot), kan ik het niet begrijpen. Als iemand een moer vraagt en hij bedoelt een bout dan gaat het bij mij mis. Als hij zegt ik moet een boutje hebben dat ik erop kan draaien, krijgt hij natuurlijk een moertje. Ook als iemand een koevoet vraagt bedoelen ze dit meestal niet. Uitleg: Koevoet = rond stuk staal van een meter lang eventueel met wielen ronde knop aan de bovenzijde en een klauw onder. Meestal bedoelen ze een breekijzer vaak zeskant met een gebogen klauw en een beitel aan de andere zijde. Als je dan een keer een iemand krijgt ,die wel de kennis heeft, en even vraagt wat die bedoelt dan komt de vraag maar weet u dan niet wat een koevoet is? (tot zover de voordracht uit eigen werk)
Voor mij is de juiste benaming belangrijk liefst in het Nederlands. Helaas merk ik met het lezen van veel engelse teksten dat ik soms lang moet nadenken wat de juiste nederlandse naam is.
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Je hebt gelijk Wim, het is niet alleen onwetendheid maar ook slordigheid. Als je Koevoet googeld op afbeeldingen krijg je eerst duizend breekijzers en bijna onderaan een echte koevoet:(
Het zij zo, de taalverloedering, ik irriteer me er niet meer aan:cool::cool:
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
photo 1-2.jpg

photo 2-2.jpg

photo 3-2.jpg

Een nummer 4 en een 4 1/2. Beide Stanley Bailey's gemaakt in Engeland. Zie hoe de #4 zoveel meer afronding op de metalen body heeft in tegenstelling tot de #4 1/2 die nog scherpe kanten vertoont, deze zal dan ook vast jonger zijn denk ik.

De 4 1/2 heeft niet meer het originele handvat en is (door vorige eigenaar naar ik aanneem) vervangen door een Beuken handvat maar vertoont een, al dan niet gerepareerde, scheur. De nummer 4 mist de korte schroef van het handvat :mad:.

Ik heb afgelopen zomer van m'n bosboer een partijtje Berk gekregen die m'n vlak nog vandiktebank aankan. Met behulp van deze aankoop hoop ik verder te kunnen.

IMG_2767.jpg

Schaven gekocht op Ebay uk trouwens.

Groet, Maurice
 
Laatst bewerkt:

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Kijk! Dat zijn goede berichten. De verkopende partij kwam ook al betrouwbaar over en dat wordt door jullie bevestigd. :)

Thanks voor de input Armadaman en Arnold!
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
PD is van Peter Duesing. Die werkte vanaf 1830 of zo tot begin 20e eeuw vanuit Anholt net over de grens in Duitsland. Hij richtte zich vooral op de Nederlandse markt en was min of meer de voorloper van Nooitgedagt, een van de eerste die op (min of meer) fabriek matige wijze schaven ging maken bij ons in de buurt. Hij had zelfs een stoommachine staan van 4pk als ik me goed herinner.
Ah, redelijk oud dingetje dus. Is er behalve de logo's nog een andere manier om een indruk te krijgen van de leeftijd van een tool? bv de kleur?


Eskilstuna staat op gereedschap van E.Berg. schijnt goed staal te zijn en vergelijkbaar met Nooitgefacht.
top, dat ga ik onthouden. cheers.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
Gelieve wel de juiste begrippen te gebruiken. Liever omschrijven dan het verkeerde woord gebruiken. Tientallen jaren heb ik de raarste benamingen in mijn winkel te horen gekregen. Bijna altijd snap ik het maar soms ( ik ben vakidioot), kan ik het niet begrijpen. Als iemand een moer vraagt en hij bedoelt een bout dan gaat het bij mij mis. Als hij zegt ik moet een boutje hebben dat ik erop kan draaien, krijgt hij natuurlijk een moertje. Ook als iemand een koevoet vraagt bedoelen ze dit meestal niet. Uitleg: Koevoet = rond stuk staal van een meter lang eventueel met wielen ronde knop aan de bovenzijde en een klauw onder. Meestal bedoelen ze een breekijzer vaak zeskant met een gebogen klauw en een beitel aan de andere zijde. Als je dan een keer een iemand krijgt ,die wel de kennis heeft, en even vraagt wat die bedoelt dan komt de vraag maar weet u dan niet wat een koevoet is? (tot zover de voordracht uit eigen werk)
Voor mij is de juiste benaming belangrijk liefst in het Nederlands. Helaas merk ik met het lezen van veel engelse teksten dat ik soms lang moet nadenken wat de juiste nederlandse naam is.

Er was niks mis met marplesfan zijn uitleg over die beitel, sterker nog, beter dan de meeste, hier communiceren over gereedschap!
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door moerman

Eskilstuna staat op gereedschap van E.Berg. schijnt goed staal te zijn en vergelijkbaar met Nooitgefacht.

Staal van E.A.Berg is in zijn geheel niet te vergelijken, met het staal dat nooitgedagt heeft gebruikt, Berg Of de eskilstuna staal is tien keer beter dan de "in mijn ogen zeer slecht" staal die nooitgedagt in de laatste jaren heeft geproduceerd!
Ik begrijp soms niet dat deze beitels nog steeds op een voetstuk gezet worden door vele mensen.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
De verzendkosten in het verenigd koninkrijk schieten de pan uit, in vier jaar tijd verdubbeld!
er word bijvoorbeeld voor een stanley 4-1/2 schaaf tussen de 10 en de 30 pond verzendkosten gevraagd, de meeste willen alleen international signed-for versturen, nee echt niet leuk meer.

Maar die amerikanen maken het nog bonter. man wat een verzend-prijzen vragen die
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Er word idd door sommige e-bay aanbieders lekker verdient aan de verzendkosten.
Zag laatst een schaaf die voor 45 Pond verstuurd kon worden, pff.

international signed-for, komt omdat de nederlandse pakketdienten ze her in der in de omgeving afgeven en dan verdwijnen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Oude Nooitgedagt's zijn daarentegen wel heel goed. Echt prima staal in die gelamineerde beitels. Daar zal de goede naam wel vandaan komen. Wist je dat Nooitgedagt een van de grootste beitel fabrikanten ter wereld was in de 80er jaren? Maakte beitels voor heel veel merken. Toen ze een "belangrijke Zweedse opdrachtgever" kwijt raakten as het snel gedaan met de Nooitgedagt fabriek. Ik vraag me af wie die opdrachtgever was, Bahco misschien? Best kans dat sommige van die mooie E.A Berg beitels in IJlst werden gemaakt, oude merken werden op een gegeven moment allemaal door elkaar geklutst.

Ik ben met je eens dat de nieuwere Nooitgedagt beitels en schaafbeitels niet echt geweldig waren. Ik heb ook een stel E.A Berg's met die houten handvaten en zo'n blauw stickertje. Gewoon goed spul, maar ook weer niet echt de superkwaliteit die hen vaak toegedicht wordt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Oude Nooitgedagt's zijn daarentegen wel heel goed. Echt prima staal in die gelamineerde beitels. Daar zal de goede naam wel vandaan komen. Wist je dat Nooitgedagt een van de grootste beitel fabrikanten ter wereld was in de 80er jaren? Maakte beitels voor heel veel merken. Toen ze een "belangrijke Zweedse opdrachtgever" kwijt raakten as het snel gedaan met de Nooitgedagt fabriek. Ik vraag me af wie die opdrachtgever was, Bahco misschien? Best kans dat sommige van die mooie E.A Berg beitels in IJlst werden gemaakt, oude merken werden op een gegeven moment allemaal door elkaar geklutst.

Ik ben met je eens dat de nieuwere Nooitgedagt beitels en schaafbeitels niet echt geweldig waren. Ik heb ook een stel E.A Berg's met die houten handvaten en zo'n blauw stickertje. Gewoon goed spul, maar ook weer niet echt de superkwaliteit die hen vaak toegedicht wordt.

Bahco/sandvik dus, die ging ze zelf maken.
Het investeringsbedrijf daarachter had bedacht dat dat zo goedkoper kon, en hun meer winst opleverde.

De Nooitgedagt van na 1988 zijn ondingen, kortere lengtes, en vaak afwijkende hechten. Heb ook erg de indruk dat die niet meer in Nl werden gemaakt.
Wel grappig is dat Irwin nog steeds de winkelhaak maakt die Nooitgedacht op het laatst had, die met het aluminiumblad, en die zijn nog haaks ook :p
Bij Bahco is het de laatste jaren feest met de winkelhaken die bijna allemaal een afwijking hebben van 1 of 1/2 graad, en dan met flink scherpe randen er aan, kun je zo gebruiken als schraapstaal.

Rare versies met ook afwijkende verpakkingen:
$(KGrHqJHJCYE7yzsd72yBPBE!vZR7w~~60_12.jpg

NOOITGEDAGT1141.jpg

Goede versies zijn deze, let op het verschil van bv de houder:
NOOITGEDAGT21.jpg

$(KGrHqV,!n8E63WLpC6PBO25nmPSP!~~60_3.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.725
2.586
Gaanderen
Wij hebben tot het laatste toe nooigedagt verkocht. Nooit korte beitels met houten hecht gekregen en verkocht. Ik denk dat die voor de export waren want in het buitenland is dit vaak standaard. Het verhaal over het kwijtraken van een groot deel van de productie komt grotendeels overeen met wat nooitgedagt ons toendertijd verteld had.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
@botte bijl, waren de verzendkosten een beetje te overzien van ebay.uk?

Niet echt.. beide schaven kosten me zo rond de 16 sterling pond per stuk en zo ook de verzendkosten per schaaf. Ook nog eens bij verschillende aanbieders gekocht. Maar goed, t'is vele malen goedkoper dan bv een nieuwe LN of Veritas...
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wij hebben tot het laatste toe nooigedagt verkocht. Nooit korte beitels met houten hecht gekregen en verkocht. Ik denk dat die voor de export waren want in het buitenland is dit vaak standaard. Het verhaal over het kwijtraken van een groot deel van de productie komt grotendeels overeen met wat nooitgedagt ons toendertijd verteld had.

Ik heb deze ook nooit in winkels gezien, denk dat deze vlak na de overname zijn gemaakt.
Vond vorig jaar of het jaar ervoor een verkoper op ebay die enorme partijen aanbood in alle soorten en maten, die zijn grotendeels verkocht aan een Nederlandse handelaar.
Toen zijn ook de ebay prijzen van Nooitgedagt bij die handelaar omhoog gegaan, ze kosten eerst 4 pond, en toen ineens 12 of 15 pond.
http://www.ebay.nl/itm/NOOITGEDAGT-...ingUtensils_EH&var&hash=item35bafce80d&_uhb=1

Het verhaal daar achter is denk ik simpel, record kocht de voorraad, toen record werd overgenomen, werd denk ik de gehele party gedumpt, en via een gereedschap veiling, weer gekocht.

Als je zware dingen koopt of veel bij een aanbieder probeer af te dingen dat het als totaalpakket word verkocht, je kunt nl voor 21 pond, 20 kilo versturen.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Niet echt.. beide schaven kosten me zo rond de 16 sterling pond per stuk en zo ook de verzendkosten per schaaf. Ook nog eens bij verschillende aanbieders gekocht. Maar goed, t'is vele malen goedkoper dan bv een nieuwe LN of Veritas...

16 pond = € 19,32, das wel te doen toch als de schaven goed zijn?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.204
566
@ Zweihaak: op de site van die eBay-handelaar staan Nooitgedagt steekbeitels met .... SDS-aansluiting :confused:
Zie http://www.trizeik.com/chisels-231-c.asp
De afbeelding op de verpakking suggereert dat zo'n beitel daadwerkelijk in de boorkop kan worden gezet. Om vervolgens... met een houten hamer op de achterkant van de boormachine te slaan?
Ik ben erg blij met mijn setje Nooitgedagts-met-donkerrode-kunststof-handvatten, maar zo'n SDS-versie lijkt me een ernstige R&D misser.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Zeker! Daarom ook aangeschaft. Maar toch is het, voor mij althans, emotioneel moeilijk te verkroppen evenveel te betalen voor het product alswel voor de verzendkosten. Desalniettemin: vele malen goedkoper als nieuw met gelijkwaardige kwaliteit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.