Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Azimut

Nieuw lid
26 feb 2016
5
1
Ik denk dat de hamer en het bijl gereedschap is om dakleien te plaatsen en op maat te maken.

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
138
0
Hoi allemaal,

kan er me iemand helpen met de juiste benamingen en of gebruik van de onderste twee gereedschappen?
de bovenste is een fineerhamer, maar ik ken de onderste twee niet?
deze komen uit een kist met schaven en gereedschap voor schroefdraad in hout te maken.
Bekijk bijlage 93042
op de website van het "MOT" vond ik het volgende voor het beiltje: suikerbijltje

• Wow
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
776
217
Gisteren 2 haalmessen binnengekregen, stonden op Marktplaats te koop als houtsnijmessen... Dus een mooie toevalstreffer 😊

P1030722.JPG

De bovenste is recht en heeft een snijbreedte van 25 cm.
De onderste is gebogen, heeft een versterkte rug en een snijbreedte van 20 cm.

Ik heb @tuoh 's college over haalmessen al even bestudeerd. In het meest instructieve deel ontbreken helaas de foto's. Zouden die nog op een of andere manier terug te halen zijn?
De zelfde vraag heb ik eigenlijk over Tuoh / André...

Hopelijk kan iemand duidelijkheid geven over de herkomst, misschien @wjordan ?
Op het rechte mes staan 3 inscripties: 250 / PET. LEBUSS ??? / GARANTIE.
De eerste inscriptie is duidelijk de maat, de tweede zal de maker zijn (mijn tekst is mogelijk niet correct, gedeeltelijk zeer slecht leesbaar) en de derde spreekt vanzelf.
Op het gebogen mes is alleen een merkje ingeslagen.

P1030724.JPG

P1030727.JPG

Alle info is uiteraard zeer welkom!

• Leuk
Waarderingen: baas

wjordan

Actieve deelnemer

Bijlagen

• Seite_258_259.jpg
    Seite_258_259.jpg
    477,3 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Kor en baas

Kor

Post veel
10 jun 2012
776
217
Beste Wolfgang, hartelijk dank voor het delen van je kennis!
Als ik het goed begrijp is het de moeite waard om er wat tijd en liefde in te stoppen. Ik ga proberen om ze weer goed bruikbaar te maken zonder het patina geweld aan te doen, zal ze dus niet kapot poetsen maar wel zorgvuldig slijpen.

Ik ga André een berichtje sturen of hij de ontbrekende foto's van zijn slijpinstructies terug kan brengen.
Denk dat ik daar wel namens een groot deel van de forumleden een hartelijke uitnodiging tot herintreding aan kan koppelen?

• Leuk
Waarderingen: thewieger en klusrob

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.