MDF of plaatmateriaal voor kastjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Hoi allen,

De box wordt alweer 2 jaar misbruikt in de woonkamer als speelgoeddoos. Nu wil ik daarvoor in de plaats 3 rechthoekige kastjes maken zodat al het speelgoed en boeken op een fatsoenlijke manier opgebergd kunnen worden.

Doel is om 3 kastjes te maken van zo'n pak hem beet 60 x 60 x 50 waar je ook op kan zitten. Ik wil niet één grote kast maken, dat is uiteraard makkelijker, omdat ik misschien de kastjes ook nog wil verplaatsen of wil splitsen. Bedoeling is dat er kinderen op kunnen zitten. Nu twijfel ik of ik hiervoor het beste MDF of gewoon meubelpanelen voor kan gebruiken. En ook welke dikte. Ze moeten verplaatsbaar zijn, dus niet 100 kilo gaan wegen, sterk genoeg zijn om op te kunnen zitten en ik wil ze het liefst van wat chique uitziende materiaal maken. Niks geverfd maar of gefineerd of massief hout. Prijs maakt niet heel veel uit zolang het niet te gortig wordt.

Specs:
- ongeveer 60 x 60 x 50 (en dan 3 stuks).
- Maak een sponning in de achterkant en plaats daar dan een achterpaneel van 3/4/5/6 mm (geen idee wat nodig is nog), zoals je in Ikeakasten ook ziet maar dan wat steviger.
- Alle 3 de kastjes krijgen een deur die erop valt, zoals bij keukenkastjes.

Iemand suggesties? Het liefst zou ik ook het aangekochte materiaal in het echt willen zien en kopen, meubelpanelen zie ik vooral online voorbij komen. Woon in regio Schiphol en heb goede ervaring met MDF in Amsterdam. Geen idee of dat praktisch is voor deze kastjes.

Hopelijk is het een beetje duidelijk, gewoon standaard kastjes :p
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
MDF vind ik persoonlijk een onmateriaal. Stof wat er vanaf komt is nog ongezonder. Schilderen een kriem en het is lelijk. Oké als het gefineerd wordt zie je dat niet meer. Dan kan er ook timmer multiplex gebruikt worden.

Of ja, een mooie massieve houtsoort. De keuze naar wat mooi is, is reuze😇

Ik heb eens een drumkist gemaakt, 18mm plaat materiaal*. Daar kon een volwassene prima op zitten.
*uit tijd dat ik nog mdf gebruikte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Waarom kijk je niet bij Ikea. 3 keukenkastjes en dan maak je de deurtjes en de afdekplank zelf. Ik kan prima op die kasten zitten en ben niet de kleinste.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
28
16
als deze kastjes door kinderen mishandeld gaan worden zou ik eerder een grenen timmerpaneel pakken (of zelf maken). Melamine moet een goede dikke kantenband krijgen( of latje massief hout) anders gaan die randjes er aan, en dat is lastig te herstellen. MDF kun je ook nog een beetje afronden waardoor de kans op deuken en hapjes uit de hoeken verkleind wordt. Als je MDF wil gebruiken, neem dan een goede waterresistente soort, zoals medite MR, dit is harder en is makkelijker te schilderen/ spuiten dan bijvoorbeeld het natte karton wat de gamma als MDF verkoopt. een andere optie is nog Valchromat, goede harde MDF in kleur.
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Om even duidelijk te zijn, ik wil dus niet per se MDF gebruiken. Ik weet gewoon niet wat voor materiaal ik het beste kan gebruiken wat mooi, niet te zwaar en sterk genoeg is. Berken multiplex vind ik niet mooi en ik wil niet gaan verven. Volgens mij blijven dan gefineerde panelen en massief over. Massief zal wel niet te betalen zijn, eiken vind ik niet mooi, en vast ook zwaar.

Dan kom ik uit bij zoiets: Notenhout Meubelpanelen Op Maat | Zagen Op Mm + ABS Kantenband
Of Meubelpaneel Aneto Walnut 250x30cm 18mm van de praxis

Is dat goed? 18 mm spaanplaat gefineerd. En noten vind ik mooi :p Dan kan ik zelf de randen fineren óf zoals een gebruiker hierboven zei een latje massief ervoor zetten.

En is 18 mm ook dik genoeg om van die scharnieren in te zetten waardoor de deur mooi op het meubel valt zoals een keukenkastje? Ik weet even niet welke scharnieren ik daarvoor nodig heb.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Spaanplaat is naar mijn mening nooit een optie omdat het rommel is (sorry), enige voordeel is de prijs.
Voor mijzelf zou mdf ook geen overweging zijn, maar het is beter dan spaanplaat.
Voor zitblokken zou ik geen fineer gebruiken, veel te kwetsbaar en bij eventuele schade of slijtage vaak niet mooi of makkelijk op te lossen.
Blijft massief over.
Op marktplaats worden regelmatig massieve meubels gratis of voor weinig aangeboden.
Vaak is dat eiken, maar soms ook wel andere soorten.

Overigens is dit geheel mijn persoonlijke overweging ingegeven door ervaring.
 

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
28
16
Om even duidelijk te zijn, ik wil dus niet per se MDF gebruiken. Ik weet gewoon niet wat voor materiaal ik het beste kan gebruiken wat mooi, niet te zwaar en sterk genoeg is. Berken multiplex vind ik niet mooi en ik wil niet gaan verven. Volgens mij blijven dan gefineerde panelen en massief over. Massief zal wel niet te betalen zijn, eiken vind ik niet mooi, en vast ook zwaar.

Dan kom ik uit bij zoiets: Notenhout Meubelpanelen Op Maat | Zagen Op Mm + ABS Kantenband
Of Meubelpaneel Aneto Walnut 250x30cm 18mm van de praxis

Is dat goed? 18 mm spaanplaat gefineerd. En noten vind ik mooi :p Dan kan ik zelf de randen fineren óf zoals een gebruiker hierboven zei een latje massief ervoor zetten.

En is 18 mm ook dik genoeg om van die scharnieren in te zetten waardoor de deur mooi op het meubel valt zoals een keukenkastje? Ik weet even niet welke scharnieren ik daarvoor nodig heb.
18mm is de standaardmaat voor bijna alles. qua scharnieren kom je dan bij zoiets uit:
voorliggende scharnieren

 
  • Leuk
Waarderingen: FrituurKoning

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb, toen mijn kids nog klein waren, een vijftal grenen kubussen gemaakt. Anders dan jij wil, zonder deurtje en achterpaneel. Ze zijn niet zwaar en kunnen tegen een stootje. Ze zijn de afgelopen jaren intensief gebruikt voor de gekste dingen (van knuffel opslag tot nachtkastje tot hut in de tuin)Ze hebben daarom op de randen best wel wat kleinere beschadigingen. Fineren lijkt me geen handige keuze voor de toepassing.
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Ik ben eigenwijs en ga toch voor iets gefineerd. Dan gaan we wel zien hoe lang het mee kan gaan. In theorie kan ik de kastjes in ieder geval ook omdraaien, dat de onderkant de bovenkant wordt. Gaat alleen het deurtje de andere kant open :p Het is ook niet zo alsof ik 10 kinderen heb die er continue op gaan zitten. Ik wil alleen de mogelijkheid hebben dat er wel kinderen op kunnen gaan zitten zonder dat het instort.

Multiplex Berken Noten Amerikaans Mix Gefineerd op maat gezaagd dit lijkt me beter dan spaanplaat maar is dit dan weer overkill? Het is ook 6x zo duur.

Zie bijvoorbeeld ook deze: Multiplex Vuren Noten Amerikaans Dosse Gefineerd op maat gezaagd . Die is dan wel 15 mm, en iets minder mooi. Kom ik dan in de knoop met de scharnieren dat het hout niet dik genoeg is?
 

jorisvh

Post veel
MDF lijkt me geen goede basis: heel zwaar (tenminste als het goede kwaliteit is), niet erg stijf (buigt door), niet erg sterk (niet bestand tegen impact, zeker op hoeken).
gefineerde MDF is mooier maar technisch niet beter.

Multiplex is een betere basis: lichter, stijver, sterker. als je de houtsoort of tekening niet mooi vindt kan die ook gefineerd worden.

Technisch gezien is spaanplaat met melamine of HPL prima (licht, stijf) en als je er een stevige kantenband bvb ABS 2mm aanzet ook sterk. Esthetisch is een andere zaak natuurlijk en als je echt hout wil zien valt die helemaal af.

Kijk eens naar 3-schichtplatte. Dat is multiplex met 3 dikke lagen die gezaagd en samengesteld zijn ipv afrolfineer. Geeft een veel massiever uitzicht.
Wel vooral in naaldhout (relatief zacht) maar ook eik (duur).

Die bamboe platen zijn gelijkaardig qua opbouw. Bamboe is ontzettend sterk maar ook heel zwaar, en redelijk duur.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Kan alleen voor me zelf spreken, ik zou ze van vuren of grenen "balkjes" (33x44mm?)maken en dan met een tandverbinding op de hoeken. Kwestie van alles op gelijke dikte brengen en dan om en om stapelen en lijmen. Dit geeft een oersolide kist/kast.

Het is relatief licht hout dat je op vele manieren kunt behandelen. Als je de "balkjes" wat dikker neemt kun je ze in de loop van de tijd ook nog een paar keer schuren of zelfs schaven. Het is makkelijk te schilderen, in de was te zetten, te impregneren. Ook fineren gaat.

De achterwand van 6mm multipex of ook massief. Geen deurtje, wel wieltjes, misschien een gordijntje.

60x60x50 is redelijk groot en vooral diep, je zou er over kunnen denken om een middenschot te maken ipv een achterwand. Dan kun je beide zijden toegankelijk houden. Of je varieert per kist.
 
Laatst bewerkt:

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Plannen weer gewijzigd, ben toch maar gaan kijken wat massief kost en als ik meubelpanelen noten bestel dan kom ik rond de prijs van gefineerd multiplex uit, iets duurder. Echter, geen idee wat de kwaliteit is van zulke panelen. Ze worden op aanvraag in elkaar gezet maar het komt uit de andere kant van het land en kan niet ff op en neer rijden om naar de kwaliteit te kijken. Iemand enige ervaring daarmee?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Echter, geen idee wat de kwaliteit is van zulke panelen. Ze worden op aanvraag in elkaar gezet maar het komt uit de andere kant van het land en kan niet ff op en neer rijden om naar de kwaliteit te kijken. Iemand enige ervaring daarmee?
je zou ons mee kunnen delen welke kant voor jou de andere kant van het land is
uiteraard is het makkelijkst om de leverancier + het artikel te melden
we gaan jou ni wegkonkurreren
en namen mogen we hier noemen, voor zover het geen zuivere reklame is
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
je zou ons mee kunnen delen welke kant voor jou de andere kant van het land is
uiteraard is het makkelijkst om de leverancier + het artikel te melden
we gaan jou ni wegkonkurreren
en namen mogen we hier noemen, voor zover het geen zuivere reklame is
Ik wist niet dat er namen genoemd mochten worden. Maar het gaat om Rich woods in Zevenaar. Kom die telkens tegen op marktplaats. En kwam ook black walnut tegen uit Numansdorp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.