MDF of plaatmateriaal voor kastjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
MDF lijkt me geen goede basis: heel zwaar (tenminste als het goede kwaliteit is), niet erg stijf (buigt door), niet erg sterk (niet bestand tegen impact, zeker op hoeken).
gefineerde MDF is mooier maar technisch niet beter.

Multiplex is een betere basis: lichter, stijver, sterker. als je de houtsoort of tekening niet mooi vindt kan die ook gefineerd worden.
Hoe kom je hierbij. Dit is een aanname die door jou klakkeloos word aangenomen.
Nog nooit zo'n slag argument gehoord.
Multiplex is er juist in vele soorten en typen van lichtgewicht tot zelfs isolerend tot zelfs met aluminium laag erin voor stabiliteit en werking
Technisch gezien is spaanplaat met melamine of HPL prima (licht, stijf) en als je er een stevige kantenband bvb ABS 2mm aanzet ook sterk. Esthetisch is een andere zaak natuurlijk en als je echt hout wil zien valt die helemaal af.
Weet je wel wat melanine is. Is helemaal niet zo bestendig tegen krassen en wat else. Kantenband beschermd de plaat echt niet
Kijk eens naar 3-schichtplatte. Dat is multiplex met 3 dikke lagen die gezaagd en samengesteld zijn ipv afrolfineer. Geeft een veel massiever uitzicht.
Wel vooral in naaldhout (relatief zacht) maar ook eik (duur).
De meubelplaat word dat genoemd. Word steeds minder gebruikt in nl omdat de andere multiplexen betere eigenschap hebben en dit vaker inmiddels Andere toepassing heeft gekregen. Maar je hebt deze tegenwoordig ook met bijvoorbeeld laagje mdf of hdf ter afwerking
Die bamboe platen zijn gelijkaardig qua opbouw. Bamboe is ontzettend sterk maar ook heel zwaar, en redelijk duur.
Bamboe is gewoon geperst bijna nooit in laagopbouw. Word geroemd om zijn milieuvriendelijke opname maar over transport word nooit gesproken hoe uitstotend deze is.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Henkies

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Juist wel. Melamine (eigenlijk melamineformaldehyde) is zeer krasbestendig. Wordt ook toegepast als toplaag bij laminaatvloeren.

Zoek de verschillen eens op tussen melanine en hpl voor je ineens iets begint te schreeuwen met kudde mee.
(Laminaat is ook meestal hpl )
Krasbestendigheid is helemaal niet zo. Daarom sterk afhankelijk van toepassing bijvoorbeeld keukenkastje met melanine geen probleem maar werkblad is meestal van hpl.

Dit is reden waarom ik hier vaak krom lig van het lachen om de reacties. Tja er is heel veel kennis hier maar ook heel veel verkeerde kennis
 

jorisvh

Post veel
@rolandvs,
MDF, multiplex, melamine, HPL, … ik heb natuurlijk geen idee waar ik het over heb en bazel dus maar wat.
gelukkig kan jij alles op aanmatigende toon weerleggen en corrigeren.

de hobbyist die 3 kleine kastjes wil maken is vast erg geholpen nu hij weet dat er multiplex bestaat met isolerende eigenschappen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Zoek de verschillen eens op tussen melanine en hpl voor je ineens iets begint te schreeuwen met kudde mee.
Heb 36 jaar gewerkt bij een bedrijf wat hpl maakt, voor binnen en buitentoepassingen.
Voor binnentoepassing (ook wel horizontale toepassing) is de topcoating van het hpl een melaminehars.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Heb 36 jaar gewerkt bij een bedrijf wat hpl maakt, voor binnen en buitentoepassingen.
Voor binnentoepassing (ook wel horizontale toepassing) is de topcoating van het hpl een melaminehars.
Dan moet zou je toch weten dat hpl een krasbestendiger is en meestal iets harder en sterker is dan bijvoorbeeld een plaat met melanine en wat voor toepassing is het bij een box doos zoals hier reeds gesteld ( horizontale als verticale). Melanine lijkt me zeker voor deze toepassing minder geschikt.
Poeh 36 jaar pas. Kom je misschien net kijken niet zo snel oordelen als je andere achtergrond niet weet. En weet dat hpl veel onder valt compactplaat / kunststof plaat als bijvoorbeeld trespa, plastica, kikern word door veel mensen als hpl beschouwd maar ik doelde op de vellen hpl
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Henkies

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dan moet zou je toch weten dat hpl een krasbestendiger is en meestal iets harder en sterker is dan bijvoorbeeld een plaat met melanine en wat voor toepassing is het bij een box doos zoals hier reeds gesteld ( horizontale als verticale). Melanine lijkt me zeker voor deze toepassing minder geschikt.
Poeh 36 jaar pas. Kom je misschien net kijken niet zo snel oordelen als je andere achtergrond niet weet. En weet dat hpl veel onder valt compactplaat / kunststof plaat als bijvoorbeeld trespa, plastica, kikern word door veel mensen als hpl beschouwd maar ik doelde op de vellen hpl
Dus de topcoating is geen melaminehars, ow alwetende?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Denk niet dat de topic starter heel erg geholpen is met deze discussie. En verder vind ik het prettige aan dit forum de behulpzaamheid die we elkaar bieden. Je deelt meningen, meestal op basis van eigen ervaringen en helpt elkaar zo verder. Dus lekker mee kappen en kijken wat Frituurkoning uiteindelijk gaat maken.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Dan moet zou je toch weten dat hpl een krasbestendiger is en meestal iets harder en sterker is dan bijvoorbeeld een plaat met melanine en wat voor toepassing is het bij een box doos zoals hier reeds gesteld ( horizontale als verticale). Melanine lijkt me zeker voor deze toepassing minder geschikt.
Poeh 36 jaar pas. Kom je misschien net kijken niet zo snel oordelen als je andere achtergrond niet weet. En weet dat hpl veel onder valt compactplaat / kunststof plaat als bijvoorbeeld trespa, plastica, kikern word door veel mensen als hpl beschouwd maar ik doelde op de vellen hpl
Het feit dat je tot 2X toe een koe van een schrijffout maakt of gewoonweg niet weet dat je melaMine met een M schrijft in plaats van het door jouw neergeschreven melaNine met een N wat iets heel anders is, namelijk een kleurstof aangemaakt door de pigmentcellen van je huid, maakt je betoog zeker niet sterker onderbouwd... (n)
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Doel is om 3 kastjes te maken van zo'n pak hem beet 60 x 60 x 50 waar je ook op kan zitten. Ik wil niet één grote kast maken, dat is uiteraard makkelijker, omdat ik misschien de kastjes ook nog wil verplaatsen of wil splitsen. Bedoeling is dat er kinderen op kunnen zitten.

Het eerste wat in mij opkomt, is dat 60cm wel erg hoog is om op te zitten. Vooral voor kinderen. Voor een kast is dat uiteraard wel een mooie hoogte.
Misschien iets om over na te denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: FrituurKoning

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Dus de topcoating is geen melaminehars, ow alwetende?
Bij melamine is een decoratieve laag papier met bovenlaag van transparante kunsthars.
Hpl heeft meerdere lagen papier doordrenkt met fenolhars daarna word geheel nog afgewerkt
Het feit dat je tot 2X toe een koe van een schrijffout maakt of gewoonweg niet weet dat je melaMine met een M schrijft in plaats van het door jouw neergeschreven melaNine met een N wat iets heel anders is, namelijk een kleurstof aangemaakt door de pigmentcellen van je huid, maakt je betoog zeker niet sterker onderbouwd... (n)
Melamine doet autocorrectie. Maar elke plaat bij jou is dat ook gewoon hout.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Bij melamine is een decoratieve laag papier met bovenlaag van transparante kunsthars.
Hpl heeft meerdere lagen papier doordrenkt met fenolhars daarna word geheel nog afgewerkt

Melamine doet autocorrectie. Maar elke plaat bij jou is dat ook gewoon hout.
Ik herhaal de vraag; dus de topcoating is geen melaminehars?
Ow; en wat bepaalt volgens jou de krasvastheid van een plaat?
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss

Ik herhaal de vraag; dus de topcoating is geen melaminehars?
Ow; en wat bepaalt volgens jou de krasvastheid van een plaat?
Dus een auto is ook een ding op 4 wielen dus Mercedes en Dacia is dezelfde kwaliteit of afwerking.

Nou daarom dag forum
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht


Dus een auto is ook een ding op 4 wielen dus Mercedes en Dacia is dezelfde kwaliteit of afwerking.

Nou daarom dag forum
En weer geen antwoord, dus geen idee. Is dat ook weer helder.
En prima dan is dat geblaas tegen anderen ook weer over.

Kunnen we nu weer terug naar antwoorden waar de TS wel wat aan heeft?
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
En weer geen antwoord, dus geen idee. Is dat ook weer helder.
En prima dan is dat geblaas tegen anderen ook weer over.

Kunnen we nu weer terug naar antwoorden waar de TS wel wat aan heeft?
Topcoating zit ook veel verschil in. Veel mensen zeggen en denken dat er geen verschil in zit maar helaas is dat niet waar. Er zit zeker veel verschil in. Ik dacht dat in het verleden ook maar diverse proeven hebben het verschil laten zien. Ben daar destijds behoorlijk van geschrokken hoe effectief dat verschil was.
Kwam met zeer grote regelmaat op de diverse fabrieken helaas door gezondheidsproblemen ( hartinfarct ) heb ik de zaakvoering moeten staken of verlaten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Goed, daar gaan we weer; wat is de topcoating dan volgens jou?
Discussie is me prima, maar waar je bent geweest of wie je kent is niet relevant daarin. Wat wel relevant is dat zijn de feiten, dus wat is de coating, wat zijn de verschillende coatings, wat zijn de verschillen tussen de coatings? Dat is info waar je keuzes op kunt baseren, dus ben benieuwd?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
Pfff! Wat een non-discussie zeg! Hoe helpt dit de topic starter verder op weg?! Leuk hoor al die vermeende technologische kennis uitvechten in een topic van iemand die een oprechte vraag stelt maar daar help je niemand mee en het doet vooral geen recht aan dit vriendelijke forum!
Stop gewoon met deze discussie, of zet ‘m ergens anders neer als apart topic alsjeblieft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.