Module600

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Naar aanleiding van het Github verhaal heb ik eerst maar eens de diverse informatie over de modulaire kast uit de projecten draad losgeweekt en op een rijtje gezet. Ik heb de lijst ook aangevuld met andere dingen die ik daarover in het hoofd heb en jullie hebben vast nog veel meer.

De tekst is in Markdown formaat omdat dit is wat github gebruikt. Hier is een markdown "cheatsheet" om te zien hoe je het gebruikt. Het is eigelijk gewoon platte tekst me wat franje. Dillinger is een on-line markdown editor waarin je de tekst hieronder kunt plakken en dan zie je daarnaast het geheel in HTML opmaak.

In het verhaal heb ik dingen open gelaten en me dingen afgevraagd. Ik heb een idee hoe een module in een tekening gevat kan worden, maar daarvoor moet ik eerst het hoofd leeg hebben (niet alleen van de verkoudheid). Ik denk dat we de tekening(en) als een soort poster kunnen vorm geven m.b.v. Inkscape.

Het idee van dit verhaal hieronder is dat het als een soort leiddraad op github komt te staan.

---%<------%<------%<---

# Module600
Het doel is om modules in verschillende afmetingen te ontwerpen die stapelbaar zijn tot een kast-achtig meubelstuk.

## Definitie
Lengte
: de afmeting van de voorkant die op de grond staat.

Hoogte
: de afmeting van de voorkant die omhoog gaat.

Diepte
: de afstand van de voorkant tot de achterkant.

## Uitgangspunt
De basis modulemaat is 60x60x60 cm (l,h,d). Dit wil niet zeggen dat de module met de buitenmaten 600 x 600 x 600 mm gemaakt "moet" worden, maar de basismodule dient voornamelijk om er andere formaten van af te leiden.

Om de modules stapelbaar of beter, intergreerbaar, te houden is het uitgangspunt altijd de buitenmaat. De keuze van de wanddikte is vrij en onafhankelijk van de afmetingen (zolang het niet instort).

De basismodule kan in stappen van 1/4 * basismodulemaat (= 15 cm) in alle richtingen verkleind (of vergroot) worden. Dit levert 60, 45, 30 of 15cm op voor de lengte, hoogte of diepte. Dit kan op alle mogelijke manieren gecombineerd worden.

## Overwegingen
Niet alle hout komt in de zelfde maten. Met name bij het gebruik van massief hout heeft men de volledige vrijheid in het kiezen van de houtdikte bij een module. Bij plaatmateriaal gaat het in stappen, maar de keuze daarbinnen is vrij.

De keuze van de verbinding van de korpusdelen van een module is ook vrij. Bij massiefhout kiest men misschien voor zwalustaarten, bij MDF misschien voor verstek.

### Tekening, bemating
Door de vrije keuze van de wanddikte is het niet goed mogelijk om met een enkele bouwtekening voor een module te komen. Ook zal de exacte tekening afhankelijk zijn van de gekozen verbinding. Bij een stompe verbinding zullen de staanders van het karkas de module maat hebben, de liggers zijn echter de modulemaat minus 2x de wanddikte. Bij een 45° verstekverbinding, of zwaluwstaarten, zijn alle planken gelijk aan de module maat.

Wat wel mogelijk is, is om op basis van een aantal gegevens (parameters) andere gegevens af te leiden. Dat zijn allemaal rekensommetjes, zoals die hierboven voor het bepalen van de lengte van de liggers op basis van de houtdikte en de moduleafmetingen. Ook de modulemaat is uit te drukken in afgeleide waarden van de basismodule. Een Module (1/4, 1, 1/2) * 600 mm = 150 x 600 x 300 mm (l,h,d) buitenmaat. Dit wordt parametrisch ontwerpen genoemd. Als er een parameter veranderd veranderen alle anderen mee na opnieuw doorrekenen.

De vraag op dit moment, hoe vat je dit in een nog leesbare tekening? Is het zinvol om dit bijvoorbeeld te combineren met een spreadsheet?

### Stapelen, onderlinge bevestiging
- Keilverbinder, Projecten door en voor forummers. , Keilverbinder (KV)
- Deuvel
- Domino

Wat er ook gebruikt wordt, een zal een standaard positie bepaald moeten worden.

### Ophangen
Haaklatten. Is een "raster" van haaklatten op de muur mogelijk met een 15cm interval? In dat geval zijn alle varianten ook op te hangen. (is er een haaklattenstandaard?)

### Modulenaam, nummer
Hierboven werd de afmeting van een module afgeleid van de basismodule. (1/4, 1, 1/2) * 600 mm = 150 x 600 x 300 mm (l,h,d) buitenmaat. De (1/4, 1, 1/2) is ook te schrijven als (1/4, 4/4, 2/4). Nu kunnen we de tellers van de breuken gebruiken om een module te benoemen, de module is een 1/4/2. Een twee/twee/tweetje is 30x30x30cm. Ook modules groter dan de basismodule zijn hiermee te benoemen 4/8/2 = 600 x 1200 x 300 mm

Een 1/4/2 is niet het zelfde als een 4/1/2, ondanks dat ze de zelfde buitenafmetingen hebben. De constructie kan anders zijn omdat bij de stompe verbinding de leggers tussen de staanders geplaats worden, of, bij zwaluwstaarten zitten de staarten in een andere plank.

## Constructie
### Stompe verbinding
Plankafmetingen bij een stompe verbinding:

Bodem, bovenkant
: lengte modulemaat - 2 x dikte zijwand, diepte modulemaat, dikte bodem-bovenkant plank

Zijwanden
: hoogte modulemaat, diepte modulemaat, dikte zijwand

### Sponning

De sponning wordt in de staanders uitgespaard. De sponning is de halve zijwanddikte diep en de breedte is die van de dikte van de boven-bodemplank.

Plankafmetingen bij een sponningverbinding:

Bodem, bovenkant
: lengte modulemaat - dikte zijwand, diepte modulemaat, dikte bodem-bovenkant plank

Zijwanden
: hoogte modulemaat, diepte modulemaat, dikte zijwand

### Tandverbinding
Plankafmetingen bij een tandverbinding:

Bodem, bovenkant
: lengte modulemaat + overmaat, diepte modulemaat, dikte bodem-bovenkant plank

Zijwanden
: hoogte modulemaat + overmaat, diepte modulemaat, dikte zijwand

### Verstek
Plankafmetingen bij een tandverbinding:

Bodem, bovenkant
: lengte modulemaat, diepte modulemaat, dikte bodem-bovenkant plank

Zijwanden
: hoogte modulemaat, diepte modulemaat, dikte zijwand

### Zwalustaart
Plankafmetingen bij een Zwaluwstaartverbinding:

Bodem, bovenkant
: lengte modulemaat + overmaat, diepte modulemaat, dikte bodem-bovenkant plank

Zijwanden
: hoogte modulemaat + overmaat, diepte modulemaat, dikte zijwand


### Achterwand
De achterwand inlaten in een groef op een zodanige afstand van de achterkant dat er nog een haaklat geplaatst kan worden. De keuze van de materiaaldikte is vrij.

## Interieur
Hoe ver gaan met hiervoor dingen definieren?
### Plank
### Lade
### Deur
### Plint (exterieur)

---%<------%<------%<---
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: edjuh, geert en StephanS

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Misschien denk ik te simpel. Velen zullen gebruik maken van 18 mm plaat materiaal. is het niet eenvoudiger om hiervoor een voorbeeld met zaaglijst en bestek te maken en de rest aan de deelnemer over te laten?
Gewoon een maat 60x60x60 wil je hem kleiner moet je alleen een deling maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik doe zulke dingen even op een kladblok. Ik heb als ik dit lees, het idee van waar gaat dit over? Maar ik ben dan ook een digibeet.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik doe zulke dingen even op een kladblok. Ik heb als ik dit lees, het idee van waar gaat dit over? Maar ik ben dan ook een digibeet.
Velen zullen gebruik maken van 18 mm plaat materiaal. is het niet eenvoudiger om hiervoor een voorbeeld met zaaglijst en bestek te maken en de rest aan de deelnemer over te laten?

Er is een groot verschil in hoe mensen dingen maken. Ik "snap" ook niet waarom men een gedetailleerde tekeningen wil, exacte maten etc. Ik heb niet eens je kladblok nodig, ik maak het gewoon voor de vuist weg. Daarin verschillen we nu eenmaal allemaal en vooral in wat we maken.

Door dit een beetje anders in te vullen dan gebruikelijk hebben makers misschien een handvat om eens iets te proberen dat niet "exact" is, of gebaseerd op die "standaard" 18mm plaat.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
In alle eerlijkheid snap ik het draadje ook niet helemaal. Hoewel ik wel moet zeggen dat er veel tijd en aandacht aan is besteed. Ik ken weinig mensen die een modulaire kast gaan maken van 60x60 kubussen. Bijna alles wat op het forum voorbij komt is maatwerk. Ik wil niet de eerste post onderuit halen want hier ziet zit al veel tijd in. Ik vraag me alleen af wat het echte praktische nut zal zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik ken weinig mensen die een modulaire kast gaan maken van 60x60 kubussen.
60x60x60 is alleen maar de basis om andere modulematen van af te leiden.

Ik heb de tekst boven wat aangepast:
De basismodule kan in stappen van 1/4 * basismodulemaat (= 15 cm) in alle richtingen verkleind (of vergroot) worden. Dit levert 60, 45, 30 of 15cm op voor de lengte, hoogte of diepte. Dit kan op alle mogelijke manieren gecombineerd worden.
hopelijk verduidelijkt dat het doel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: edjuh

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Bedankt voor de reactie. Ik vraag me af ondanks de stapjes van 15cm of het veel gebruikt gaat worden. Zijn er misschien mogelijkheden om schuine hoeken in te voeren? Misschien kan dit de bruikbaarheid vergroten? Het concept is namelijk best wel interessant.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Hoe bedoel je dat precies? Dat het karkas een 8-hoek wordt (sterk overdreven) of dat de bodem dieper is dan de bovenkant? Beiden lijken me geen probleem.
Een 8 hoek zou ook zeker leuk zijn. Dacht meer als iemand een kast onder een schuin dak wil maken.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Dacht meer als iemand een kast onder een schuin dak wil maken.
Dat kan, dan is de bodem aan de achterkant dieper dan aan de voorkant. Dit soort varianten lijkt me wel iets voor versie 2. Eerst de basis op de rit krijgen.

Nog een andere optie is om de staanders niet onder 90° te zetten, dan krijg je taps toelopende of aflopende kastelementen die je toch nog kunt stapelen. Ik zal eens wat ideeeen in 3D renderen om het zichtbaar te maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Er zit wel een bepaald idee achter. Er is geopperd om deze modules ter beschikking te stellen aan een instelling. Als iedereen iets in een andere kleurstelling maakt komt er een vrolijk geheel uit. Hoe de stand van zaken nu is weet ik niet. Ik zou om deze reden wel de maatvoering van 60 x60 x60 aanhouden. De helft of een kwart kan natuurlijk prima. Als je maar weer op 60x60x60 uitkomt.
Ik ben trouwens heel benieuwd of 60x60x60 bij iedereen gelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: martino

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Ja, leuk idee zo'n kubus systeem. Met zoveel variaties in afmetingen is geparameteriseerd tekenen hier zeker een handig hulpmiddel. De tekening verandert aan de hand van variabelen. Dit is een voorbeeldje in Fusion 360. example_parameters.png

Maar even terug naar het concept; als 60 x 60 x 60 (of afgeleiden daarvan) niet de buitenmaten hoeven te zijn, welke opties heb je dan om een eenvoudig stapelbaar te maken (of koppelbaar). Als je, zoals @Wim Kluck zegt, de kubussen van verschillende bouwers 'uitwisselbaar' wilt hebben, dan zijn vaste uitwendige maten wel erg handig.

Bij deze projecten moet je wel afkaderen hoe ver je gaat en wat je over laat aan een ieder om er zelf een draai aan te geven. Ik denk persoonelijk sowieso nog (soort van) kubussen + haaklat te gaan maken. Het stapelbaar kunnen zijn is voor mij niet van toepassing, maar ik snap dat die wens er kan zijn.

"De vraag op dit moment, hoe vat je dit in een nog leesbare tekening? Is het zinvol om dit bijvoorbeeld te combineren met een spreadsheet?"
Ja, je kunt met een spreadsheet al prima een zaaglijst laten genereren, dat is al handig. Hoe je het zaagwerk zo efficient mogelijk uit platen haalt is een tweede ha ha.

Hoe kijken anderen naar de opties / uitgangspunten?
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Absoluut parametrisch tekenen. Fusion is daar sterk in en nog gratis ook, maar veel tekenpakketten kunnen dit.

Als je het goed opzet hoef je alleen de maten in je lijstje aan te passen en dan volgt de hele tekening - zowel 3d als 2d werktekening.

Ja dan kan je een database maken met pdfjes van standaardmaten en de fusion files voor als je tóch wat anders wil.

Of je programmeert met php/JavaScript een site die alles doorrekend vanuit een menu. Net als veel omrekentools tegenwoordig. Basisinfo ingeven en retour krijg je principe tekeningen en een zaagstaat.
Dit laatste kan ook in een interactieve Excel gescript worden.

Als ik je goed begrijp wil je de kubussen stapelen tot een grotere wand. Dan zou ik een plint bak maken, en vanaf daar met modules stapelen. Door ze onderling te koppelen (schroefje achter de scharnierplaten) heb je een solide verhaal en hoef je alleen bovenaan enkele keer naar de wand te verankeren
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: geert

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.