Projecten door en voor forummers.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Er is zo veel kennis en vaardigheid onder de forummers, daar moeten we wat mee doen. Waar we nu op de onderwerpen steeds stukjes van een de oplossing aandragen, gaan we in Projects met elkaar naar de best mogelijke oplossing. We kunnen hier een aantal starters projecten in gaan doen, om beginnende houtbewerkers op gang te helpen en een aantal uitdagingen aan gaan om met elkaar wat moois neer te zetten. Het is ook een open forum, ieders inbreng wordt gewaardeerd en op prijs gesteld. Heb je een leuk idee, gooi het in de groep, in dit topic, en bij voldoende input een go!

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja ook dat kan, maar dan zo dat het universeel toepasbaar is, dikte materialen, type verbindingen, welke houtsoort, kosten etc.

Ik dacht ook aan kleinere werkstukken, zoals een zaagbokje een bijzettafeltje of een kistje.

En we moeten rekening houden met het gereedschap dat je nodig bent, een versie die je met bescheiden middelen kunt maken b.v. .

Het hoeven niet allemaal beginnersprojecten te zijn, een keer een meubeltje met wat ingewikkelder fineerwerk, verbindingen, houtsnijwerk etc is zeer de moeite waard.

jaap
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
technieken algemeen. Bijvoorbeeld het aanzetten van en schraapstaal, het maken van een massiefhouten lade, uitrekenen en aftekenen van zwaluwstaarten, een houtverbreding lijmen, fineer lijmen en verder afwerken, etc.

Ik kan eens in mijn archief duiken want ik heb van veel zaken nog educatieve beschrijvingen liggen inclusief foto's/tekeningen. Bij interesse; een nieuw topic voor elk item of een verzameltopic voor vele beschrijvingen?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
technieken algemeen. Bijvoorbeeld het aanzetten van en schraapstaal, het maken van een massiefhouten lade, uitrekenen en aftekenen van zwaluwstaarten, een houtverbreding lijmen, fineer lijmen en verder afwerken, etc.

Ik kan eens in mijn archief duiken want ik heb van veel zaken nog educatieve beschrijvingen liggen inclusief foto's/tekeningen. Bij interesse; een nieuw topic voor elk item of een verzameltopic voor vele beschrijvingen?
Deze kennis komt misschien ook al aan bod bij een werkstuk. Ik geloof zelf sterk in het koppelen van kennis aan een praktisch voorbeeld. Dat is iets wat ik bijna mijn hele middelbare schooltijd gemist heb; dat hoeft ook niet voor iedereen te gelden....

jaap
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Nog wat ideeën
- (lade) kastje
Iets waar ik voor me zelf al een tijdje over zit te denken is een modulair kast systeem. Er zijn er diversen op de markt, maar we bouwen toch zelf?

Bijvoorbeeld als uitgangspunt een 600x600x600mm kubus. Dat zou de onderkant van een stapel kastdelen kunnen zijn. Je kunt er een deur voor maken, of 2, 3 lades in maken. Of 6 lades, twee kolommen van 3.

Je kunt de basis kubus delen. 200, 300 en 400 mm. Die modules kun je ook weer naar behoefte indelen. Lades, deuren, open laten, luidspreker van maken, plankjes er in etc.

EDIT: er was afleiding en ik was nog niet klaar:

Zolang je de buitenmaten vast houdt maakt de materiaalkeuze en de dikte van het materiaal niet uit. Het blijft te combineren. Van een massief houten corpus met zwalustaartjes tot een snel geplakt en gelakt MDF frame.

Waar wel over na gedacht moet worden is ingelegde of opgelegde deuren. De buitenmaat moet wel het zelfde blijven. Wat is beter uit een standaard plaat te zagen, als dat je uitgangspunt is.

Op basis van iets dergelijks kun je een hele reeks projecten ontwikkelen in oplopende moeilijkheidsgraad, die uiteindelijk toch allemaal bij/op elkaar passen.

Op een openhoutdag kunnen we zelfs corpussen ruilen :)
 
Laatst bewerkt:

Ben de Bouwer

Nieuw lid
1 apr 2022
13
8
Oosthem
Dat kubusproject vind ik bijzonder inspirerend. Het mooiste van dit project is dat er iets vanuit de werkplaats tevoorschijn komt in het woondomein! De kamer, de keuken, kinderkamer, slaapkamer, geweldig! Van een eenvoudige kubus tot een blok met lades, kattenmand, schappen. Te maken door beginners tot en met de indrukwekkende uitslovers, ieder z'n eigen project, z'n eigen trots!

Ik zeg, laten we er een project van maken!

Ik kan mij niet veel meer basiseisen voor de kubus zelf bedenken dan de volgende, maar ik laat mij graag verrassen door zaken waar ik niet aan gedacht heb:
  • standaard maatvoering(en) vanwege de wens tot uitwisselen/combineren/ruilen/productie
  • wanddikte (ivm de resterende ruimte in de kubus)
  • een koppelmethode
En dan is het natuurlijk aan de community om te bedenken hoe je voor de startkubus een beginnersversie kunt maken, de gevorderde versie en de masterversie
 
  • Leuk
Waarderingen: edjuh en knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik kan mij niet veel meer basiseisen voor de kubus zelf bedenken dan de volgende, maar ik laat mij graag verrassen door zaken waar ik niet aan gedacht heb:
  • standaard maatvoering(en) vanwege de wens tot uitwisselen/combineren/ruilen/productie
  • wanddikte (ivm de resterende ruimte in de kubus)
  • een koppelmethode

Je woont, geheel toevallig, in een "modern landhuis" en zoekt iets voor de schoenen die altijd in de hal zwerven. In de werkplaats staa nog die enorme plaat noten. Woest getekend, met barsten en knoesten. Als we daar nu eens 4 kubussen van maken en dan voor de voorkant, open kant van de kubus de onbekantrechte zijde van de plak gebruiken. De kubus wordt dan niet exact 60x60x60cm. De diepte varieert tussen de 60 en 45 cm. Er zou dus nog een module in een andere afmeting op kunnen. Natuurlijk houdt je de plak dik om juist de rand goed te laten uitkomen, 60mm?

Ik zou in je lijstje alleen dikte schrappen om dat die om esthetische redenen gegeven kan zijn of domweg door beschikbaar materiaal. De wanddikte beinvloed de stapelbaar heid niet, buiten de maximale belasting.

Buiten maten zou ik in een vast stramien houden, stappen van 10cm? Of 20 & 30 & 40 diep x60x60 cm?

Koppelmethode is een hele goede. Ik kom niet verder dan magneten, maar heb dan ook geen enkel idee wat er in de "meubel" zoal beschikbaar is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
60x60 is best groot, keukenkastje afmeting. Voor boeken, schoenen etc is 30 cm diepte al gauw genoeg. 2 paar schoenen naast elkaar is 40 cm, maar dan heb je boven de schoenen veel loze ruimte.
Zou je het zo kunnen bedenken dat je niet alleen aan een vierkante vorm vast zit, maar dat er ook veelhoeken tussen kunnen of alleen verbindings plankjes om wat meer speelsheid in de ruimte te krijgen?
Als verbinder heb ik 2 weken geleden een setje keilverbinder gekocht. Kun je met een kleine bovenfrees, maar ook met de Shaper infrezen.



jaap
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
60x60 is best groot, keukenkastje afmeting.
Klopt. Dingen waar ik aan dacht, blokken onder een bureau, basis voor een "roomdivider" en dan formaten met een diepte van 30 met de rug tegen elkaar er op stapelen.

Die 60x60x60 is ook maar een uitgangspunt om andere afmetingen van af te leiden en je kunt het uit een halve standaard plaat halen. Niemand die je weerhoudt om iets van 120x120x60cm te maken ;)

Andere systemen:
euronormbakken in de distributie:
euronorm-bakken-assortiment-uitgebreid.jpg


gastronormbakken in de horeca:
GNbakken.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ben de Bouwer

Nieuw lid
1 apr 2022
13
8
Oosthem
60x60 is best groot, keukenkastje afmeting. Voor boeken, schoenen etc is 30 cm diepte al gauw genoeg. 2 paar schoenen naast elkaar is 40 cm, maar dan heb je boven de schoenen veel loze ruimte.
Zou je het zo kunnen bedenken dat je niet alleen aan een vierkante vorm vast zit, maar dat er ook veelhoeken tussen kunnen of alleen verbindings plankjes om wat meer speelsheid in de ruimte te krijgen?
Als verbinder heb ik 2 weken geleden een setje keilverbinder gekocht. Kun je met een kleine bovenfrees, maar ook met de Shaper infrezen.



jaap
Helemaal eens jaap, 60x60 is voor veel toepassingen ietwat te groot. Maar zoals je zegt, dat is aan de maker. Wij kunnen een demomodel maken en tekeningen voor verschllende maten toevoegen.

Die wigverbinder (keilverbinder) ziet er gaaf uit! Een goed idee voor een beginnersproject, dan kan de hele basiskubus blind gemonteerd worden. Dat vereist dan wel toepassing van een frees, maar misschien kun je dat wel tot de standaard basisuitrusting rekenen. Wat mij dan weer niet lekker zit is dat het geen hout is. Misschien dan toch maar deuvels voor mij.
 

Ben de Bouwer

Nieuw lid
1 apr 2022
13
8
Oosthem
Je woont, geheel toevallig, in een "modern landhuis" en zoekt iets voor de schoenen die altijd in de hal zwerven. In de werkplaats staa nog die enorme plaat noten. Woest getekend, met barsten en knoesten. Als we daar nu eens 4 kubussen van maken en dan voor de voorkant, open kant van de kubus de onbekantrechte zijde van de plak gebruiken. De kubus wordt dan niet exact 60x60x60cm. De diepte varieert tussen de 60 en 45 cm. Er zou dus nog een module in een andere afmeting op kunnen. Natuurlijk houdt je de plak dik om juist de rand goed te laten uitkomen, 60mm?

Ik zou in je lijstje alleen dikte schrappen om dat die om esthetische redenen gegeven kan zijn of domweg door beschikbaar materiaal. De wanddikte beinvloed de stapelbaar heid niet, buiten de maximale belasting.

Buiten maten zou ik in een vast stramien houden, stappen van 10cm? Of 20 & 30 & 40 diep x60x60 cm?

Koppelmethode is een hele goede. Ik kom niet verder dan magneten, maar heb dan ook geen enkel idee wat er in de "meubel" zoal beschikbaar is.
Haha, ik ga helemaal mee in jouw fantasie Knotwilg, ik struikel zelfs over mijn klompen.

Maar die dikte had ik genoemd om onze bouwtekening voor de basis eenvoudig te houden. Als je een vaste buitenmaat kiest en je wilt concrete maten op de tekening hebben is de dikte van een zijde van belang (heb ik natuurlijk ook ervaren). Tenzij je alles onder verstek zaagt natuurlijk :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.