Massief eiken keuken frontjes

phillignum

Nieuw lid
29 aug 2022
2
1
Amsterdam
Goededag,

Ik ben bezig met een ontwerp voor een keukenfrontjes van door en door massief eiken hout. De wens is dan om vebrede planken te gebruiken. In het zicht moeten brede planken/lamellen horizontaal te zien zijn en dus geen niet een paneel in een frame.

Om het gewenste effect te krijgen moet de lamellen 20 cm breed, 2cm dik zijn. De deuren zijn 80 x 60 en 150 x 60 (koelkast). Het idee is dan om stalen stiften van 2mm x 4mm. Deze in groef van 2mm die te schroeven.

waar ik mij het meeste zorgen om maak in dit ontwerp is de breedte van de planken 20 cm voelt namelijk heel breed aan. Uiteraard, verder het gewicht en werking van hout, waardoor ea niet gaan sluiten etc.

Advies wordt gewaardeerd!
 

Bijlagen

  • eiken keuken.jpg
    eiken keuken.jpg
    156,6 KB · Weergaven: 111

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Massief is een grote uitdaging omdat het werkt. Wil je het toch proberen neem dan zuiver kwartiers eiken.
Heel veel "massief" eiken is gemaakt van 3mm dik fineer. Ik zou het advies van boertje 125 ter harte nemen.
Succes en veel wijsheid.
Er stond een hele partij 3 mm fineer hier op het marktplein misschien is daar nog wat van over.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.163
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

je brengt me in verwarring
ik lees 'fronten', 'deuren' en 'horizontaal' & op jouw foto zie ik enkel lades
het staat buiten twijfel dat massieve eiken planken van 20 cm breed en 2 cm dik gaan werken
zet je die op lades, en is de voorzijde een volle plaat waar je het eiken front op schroeft, dan is er kans dat het werken binnen aanvaardbare grenzen blijft
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
ik sluit me aan
ga voor dikfineer (met MDF of multiplex als kern) en werk de kopse kanten af met eiken latjes (2 à 3 mm dik), cfr de deurtjes van mijn bbq
dan heb je ook geen/minder last met het kromtrekken van deuren
 
Laatst bewerkt:

phillignum

Nieuw lid
29 aug 2022
2
1
Amsterdam
Ik probeer em ook over te halen naar berkenplex met sperfineer of 3-laags eiken (mijn persoonlijke voorkeur), om bovenstaande redenen.
Maar hij vindt wil per se massief en breede plankdelen/lamellen over de lengte zien.

@ZotVanHout, sorry, ik kon niet zo snel een plaatje vinden. Maar deze komt nog het meest in de buurt, met keukenkastdeurtjes, koelkasdeur, en hij wil nog bovenkasten (Groter dan op deze foto).

Maar 2 metalen strips (3 mm x 4mm) bij gaan niet helpen? Ik denk dat ik op zoek ben naar de grenzen voor hem /second opinion. Wat zou bv dan de maximale breedte kunnen zijn per deel met deze oplossing?
 

Bijlagen

  • houten keuken.jpg
    houten keuken.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 86
  • Leuk
Waarderingen: Svenvv

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.163
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
als jouw klant per sé brede massieve stroken wil, dan zet je dat zo in de offerte samen met de omschrijving van het waarschijnlijke risico op kromtrekken
dan kan die achteraf daarvoor niet bij jou aankloppen
als proef zou ik zo'n deur maken, en die een tijd laten staan
zo kan hij zelf vaststellen wat er mogelijks gebeurt
een massieve eiken deur van 150 hoog x 60 breed zie ik zo kromtrekken
zeker wanneer de stroken horizontaal lopen
het inwerken van metalen strips is hier ooit aan bod gekomen
of die soelaas brengen weet ik niet
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.163
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Er zijn ook massief houten panelen drielaags in eiken:
Ik heb voor een keuken ooit de variant uit grenen gebruikt. Wel in kleur gelakt.
geen pb met andere talen
er zijn er zo veel in de wereld
kan je dit ff voor mij vertalen ?
Ait vedân!
 

jorisvh

Post veel
Aro is een Belgische toeleverancier voor interieurbouwers
zij hebben heeft een gepatenteerd proces om het soort massieve deuren waar je naar op zoek bent te maken. Ik weet een 10jr oude keuken staan en die is inderdaad nog perfect vlak (zijn wel enkel onderkasten).
wat ik er over vind:

ARO heeft een unieke deur ontwikkeld die volledig massief en vlak is (dus zonder kader/paneel constructie). Na jarenlange testen en proeven zijn wij er als eerste in geslaagd deze constructie de nodige stabiliteit te geven om te garanderen dat de Simply deur recht blijft.
de 3 fundamenten zijn:
  1. De houtkeuze en -sortering: alleen 1ste kwaliteit hout (oorsprong, droging, houtdraad en paring) komt in aanmerking voor de Simply deur.
  2. Er wordt een metalen zeskant-staaf (niet verlijmd of vastgezet), tegendraads verwerkt in de Simply deur waardoor het hout toch nog kan ‘leven’ (luchtvochtigheid en temperatuur) maar die er wel voor zorgt dat de Simply deur recht blijft. Dus geen lelijke, verlijmde klampen aan de binnenzijde van de deur!
  3. De Simply deuren, evenals alle andere deuren bij ARO, worden door echte vakmensen met jarenlange ervaring, op ambachtelijke wijze vervaardigd.
1661836105055.png1661836182788.jpeg1661836225453.jpeg
1661836807270.png

de stroken zijn wel minder dan 20cm breed.
als het voor een klant is en als het ècht 100% massief moet zijn, zou ik er zelf niet aan durven beginnen en ze bij hen bestellen.

er zijn al verschillende opties vermeld om dit half massief te maken (bvb mpx + dikfineer).

en er zijn ook veel opties om plaatmateriaal te kopen dat een quasi identiek uitzicht toelaat.
kijk ook eens naar Querkus van Decospan: “geplankt” (dik)fineer op MDF.
de platen met 2x 0,6mm fineer kosten niet veel meer dan de standaard gefineerde MDF maar zien er door de voegwijze toch meer uit als massief.
de platen met dikfineer waar je bvb groeven in kan frezen zijn natuurlijk een stuk duurder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en ZotVanHout

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Je kunt ze ook optisch 20 cm breed maken, door smallere lamellen te verlijmen en daarna op 20 cm een naadje te frezen. Aan de achterzijde kun je dan nog schuivende zwaluwstaart infrezen. Als ik ergens een afbeelding vind dan post ik het/hem/haar
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
toevallig is er deze week een YT bij SWR uitgekomen met keukenbouw uit massief eiken, zie vanaf 07:45

tss de smallere latten worden inox staven aangebracht tegen het kromtrekken
Beetje off-topic, maar weet iemand wat die zwarte kit is, die op 24:40 gebruikt wordt om de noesten en scheuren te vullen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.