Massief eiken keuken frontjes

jorisvh

Post veel
toevallig is er deze week een YT bij SWR uitgekomen met keukenbouw uit massief eiken, zie vanaf 07:45
prachtig! bedankt voor het delen.

het inwerken van metalen staven, gecombineerd met aandacht voor kwartiers/dosse en wissellende hartzijde zal het krom trekken verh(m)inderen.
maar, maatverandering door verandering in binnenklimaat is volgens mij onvermijdelijk en daar zal bij het ontwerp rekening mee gehouden moeten worden.
als de RV bij 20gr tussen 35 en 65% varieert, verandert het evenwichtsvochtgehalte in hout tussen 7 en 11%.
volledig evenwicht wordt waarschijnlijk nooit bereikt dus stel dat de variatie 8-10% is.
dan wordt een paneel van 600mm breed bij 8%, 602,3mm (kwartier) of 603,1mm (dosse) bij 10%.
dat je plots 5mm verder van je partner aan tafel zit is geen groot probleem, maar als je een keuken ontwerpt met een frontvoeg van 2mm gaan de deurtjes plots niet meer toe.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
  • Leuk
Waarderingen: arjaano en rinus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Ja, dat gebruikten wij ook als snel vulmiddel. Enige nadeel is wel dat het minder goed hecht dan bijv. Epoxy en dat je op moet passen dat het met schuren niet te warm wordt, want dan kun je navullen en krijg je gedoe met je papier.
Het is gewoon in NL te koop: WoodFix | Leverancier van professionele en kwalitatieve houtvulmiddelen
Je moet het ook droog bewaren. Als je het gewoon een tijd open laat liggen krijg je er belletjes in. Ik heb het gebruikt voor het vullen van een schuur in een hand vat van een draaibeitel. Deze met frictionpolish afgewerkt. Ja dat vullen moest dus overnieuw.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik heb mijn keuken van massief iep gemaakt. Dat massief altijd een beetje werkt hoort bij massief. Daar kun je een probleem van maken of accepteren. Een groot voordeel van massief vind ik, dat eventuele beschadigingen deel gaan uitmaken van het karakter, terwijl het bij gefineerd “jammer” blijft.

Nu heb ik de pest aan deurtjes met scharnieren in een keuken. Ik ben een liefhebber van lades en schuifdeurtjes.

Ik ben begonnen met een dressoir. Puur om te proberen.

1662889253924.jpeg
1662889278284.jpeg
1662889314043.jpeg

Hoewel het hele front uit een samengestelde plaat gemaakt is, welke ik vervolgens weer in delen gezaagd heb, is het gekke, dat het frontje van de grote la die hier openstaat iets hol is gaan staan, terwijl dat bij de andere lades niet het geval is. Je kunt er een probleem van maken of het accepteren. Je ziet het overigens alleen, als je erop let en ik ben daarin geloof ik de enige.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Hierna heb ik de daadwerkelijke keuken gemaakt.

7DD14430-E85F-48A1-95BD-775803FD376F.jpeg

Een bijzondere oplossing moest ik vinden voor de koelkast en het kastje onder de spoelbak. Hier heb ik de frontjes verstevigd door er een plaat multiplex achter te monteren. De rest uitgevoerd als het dressoir. In de bovenkastjes schuifdeurtjes.

8D952FB6-0EBC-45FE-8FA5-0CB2C135E76E.jpeg

Wat ik wil zeggen. Als je voor massief gaat, neem dat dan als uitgangspunt de kansen en de beperkingen daarvan. Neem niet als voorbeeld een zwart gelakte spaanplaat keuken om die vervolgens in massief uit te willen voeren.
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
neem massief als uitgangspunt en niet als resultaat.
dat heb je perfect gedaan.
ik zie geen enkele strook massief van meer dan ~30cm breed en nergens een mogelijk probleem als een massief stuk 1-2 mm breder wordt (en met breedte bedoel ik hier dwars op de nerfrichting).
Een kolomkast met een front van 60cm breed met de nerfrichting verticaal moet je gewoon niet willen proberen want dat komt gewoon goed.

Ziet er trouwens erg mooi uit 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik ben een echte ‘fan’ van plintlades & dus heel erg onder de indruk van de toepassing in het dressoir. Heel slim!
Ha,
Wij wonen in een dertiger jaren huis. Hoewel we de keuken uitgebouwd hebben is de werkruimte beperkt gebleven. Een extra koel/vries combinatie, de vaatwasser, magnetron, air-fryer, extra spoel-werkblad hebben een plaatsje in de bijkeuken gekregen.

Plintladen geven meer ruimte. In dit geval voor wat voorraad kruiden onder het kruidenkastje, wat minder vaak gebruikte kookboeken en schalen e.d.

36FE2C91-31E2-4EAB-8BD8-ABC63A561CAA.jpeg

Ik ga binnenkort nog wel eens een draadje aan dit project wijden. Ik wil dit draadje ook niet te veel vervuilen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.