Massa aansluiting accu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Jouw tractor heeft dus een mechanische stuurinrichting. Dan kan je de oliepomp voor andere dingen gebruiken. Maar in je vorige post had je het over een orbitol besturing, wat dus niet alleen stuurbekrachtiging , maar volledig hydraulische besturing betreft. De orbitol heeft een eigen inwendige pomp, om te zorgen dat je nog kan sturen als de motor uit valt. Je moet dan wel even wat spierballen kweken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De oliedruk wordt genomen van de oliepomp van de trekker. De pomp die de hef en de voorlader bedient (en eventueel kieper).
Olie voor de stuurbekrachtiging wordt afgetakt via een stroomregelventiel. Dat stroomregelventiel zorgt ervoor dat de stuurbekrachtiging voorrang krijgt op de hef of lader.
De stuurbekrachtiging werkt via een niet zo gangbaar systeem.
Heb het enkel voor Fordson gevonden:
1664214290023.png
ttps://www.schlepper-teile.de/de/traktorteile/lenkung/hydraulische_lenkhilfen/lenkzylinder/index.pmode?detailid=14356
De klep die de olietoevoer naar de stuurcilinder regelt zit op de stuurstang.Als je aan het stuur draait wordt de klep in of uit geschoven en vloeit er olie in de cilinder. Maar volgens mij zit er intern in de stuurklep een lek waardoor er veel olie werkloos door de klep stroomt. Hierdoor blijft er onvoldoende olie over voor de hef en voorlader. Draai ik aan het stuur, dan vermindert de oliedoorstroom en gaat de hef wel.
Koppel ik de stuurbekrachtiging volledig af, dan werken hef en lader prima.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Dat lijkt een redelijke diagnose. Meestal werken dit soort trekkers ook wel zonder bekrachtiging. Zeker als je er niet de hele dag mee hoeft te werken. Kun je rustig zoeken naar onderdelen of vervanging
Met lading op de voorlader is dat wel ff doorzetten..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Deze tractor heeft volgens mij een volledig hydraulische besturing, Er is dus geen stuurhuis. Dit systeem wordt ook bij veel rijdend materieel en bij grotere motorjachten gebruikt. Er is dus geen stuurbekrachting zo als bij een auto of vrachtauto. Zou je eens wat foto's willen plaatsen, van hoe het nu zit aangesloten?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat lijkt een redelijke diagnose. Meestal werken dit soort trekkers ook wel zonder bekrachtiging. Zeker als je er niet de hele dag mee hoeft te werken. Kun je rustig zoeken naar onderdelen of vervanging
Met lading op de voorlader is dat wel ff doorzetten..
Voorlopig werkt het maar kan ik geen volle lading heffen. Druk blijft steken op 80 bar terwijl dat 140 zou moeten zijn. Eerste idee was zonder stuurbekrachtiging te werken, maar dat werd me stelling afgeraden door kennis om de reden die jij aanhaalt!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Deze tractor heeft volgens mij een volledig hydraulische besturing, Er is dus geen stuurhuis. Dit systeem wordt ook bij veel rijdend materieel en bij grotere motorjachten gebruikt. Er is dus geen stuurbekrachting zo als bij een auto of vrachtauto. Zou je eens wat foto's willen plaatsen, van hoe het nu zit aangesloten?
38266E70-253D-4DAC-82C0-1A795AC592F3.jpeg54E74240-B3B5-453E-8D55-93B4973ACB8E.jpeg
Het met geel omlijnd deel is de regelschuif. Bij dit bekrachtigingssysteem blijft het originele stuurhuis behouden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
De tractor op jouw foto heeft dus geen orbitrol besturing, maar een gewoon mechanisch stuurhuis. Met hydraulische bekrachtiging. Hoeveel druk krijg je op de uitgang van je oliepomp? Zal vermoedelijk een tandwielpomp zijn. Kan gewoon versleten zijn. Soms kan je met een revisiekitje er weer wat leven in krijgen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De tractor op jouw foto heeft dus geen orbitrol besturing, maar een gewoon mechanisch stuurhuis. Met hydraulische bekrachtiging. Hoeveel druk krijg je op de uitgang van je oliepomp? Zal vermoedelijk een tandwielpomp zijn. Kan gewoon versleten zijn. Soms kan je met een revisiekitje er weer wat leven in krijgen.
De pomp is vervangen en geeft maximaal 140 bar.
Maar die 140 bar krijg ik enkel als ik de stuurbekrachtiging afkoppel en de aansluiting afstop.
Vandaar mijn vermoeden van een kortsluiting in de stuurschuif. De schuif neemt zoveel volume weg dat er geen druk wordt opgebouwd. De stuurbekrachting zelf heeft volgens mij geen 140 bar nodig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Het is de bedoeling dat de olie drukloos door de bediening van je stuurcilinder loopt. Bij maximale stuuruitslag haal je pas je maximale druk. Als je niet stuurt loopt de olie gewoon rond.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De druk kan ik niet meten. Niet de juiste koppelingen beschikbaar. Maar ben vrij zeker dat het de regelschuif is. Als het de cilinder zou zijn, zou er geen drukverlies mogen zijn als het stuur niet beroerd wordt. Maar integendeel, ik hem pas druk als de schuif bedient wordt. En rechts meer dan links.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
De regelschuif laat de olie door als je niet stuurt,. Anders zou je pomp constant tegen 140 bar door het overdrukventiel staan te pompen. Dan is je olie binnen no time verbrand.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik heb nog wat zitten zoeken en de fronthef wordt normaal gesproken op de accesoires stand van de 3 weg kraan op de achterbrug aangesloten. Er is zelfs een tussenblok verkrijgbaar, zodat je zowel de fronthef als de accesoires uitgang gelijk kan gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.