Massa aansluiting accu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Ik heb een oude tractor gekocht (bouwjaar 1969).
Er zijn heel wat probleempjes mee waar ik al enkele van heb verholpen. Een van die problemen was een klassieker. Slecht starten en lege accu. Ik heb de oorzaak gevonden en verholpen. De massakabel van de accu had een slechte verbinding. Ik heb een nieuwe verbinding met het motorblok gemaakt (bout direct in het blok) en nu start hij zonder haperen.
Ik heb de verbinding gemaakt met een gegalvaniseerde bout, maar vrees dat dit op korte termijn terug problemen gaat stellen door oxidatie. Stroom, vocht en verschillende materialen is geen goede combinatie.
Weet er iemand hoe ik die verbinding het beste maakt? Of zijn er speciale klemmen voor deze verbinding?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Dat zit normaal altijd met een gewone ijzeren bout. Ik neem aan dat er een goede kabelschoen aan je accukabel zit? Contactvlak op het motorblok kaal maken en met een bout met tandveerring onder de kop vastzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Zo heb ik het nu gemaakt. Het platen deel waar de kabel voordien vastzat is op zijn beurt tegen het frame vastgeschroefd. En daar zat een slecht contact.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
372
109
60
Sint Odilienberg
Ik heb een oude tractor gekocht (bouwjaar 1969).
Er zijn heel wat probleempjes mee waar ik al enkele van heb verholpen. Een van die problemen was een klassieker. Slecht starten en lege accu. Ik heb de oorzaak gevonden en verholpen. De massakabel van de accu had een slechte verbinding. Ik heb een nieuwe verbinding met het motorblok gemaakt (bout direct in het blok) en nu start hij zonder haperen.
Ik heb de verbinding gemaakt met een gegalvaniseerde bout, maar vrees dat dit op korte termijn terug problemen gaat stellen door oxidatie. Stroom, vocht en verschillende materialen is geen goede combinatie.
Weet er iemand hoe ik die verbinding het beste maakt? Of zijn er speciale klemmen voor deze verbinding?
Een rvs bout gebruiken? Dan op de klem een contactpasta aanbrengen dat kan niet oxideren.

Fred
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Bij je auto zit er ook gewoon een ijzeren bout. Het contactvlak is tussen de kabelschoen en het motorblok.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Mooi dat het gelukt is. Gegalvaniseerd is prima. Eventueel conservering erover kan helpen. Echter periodiek de massaverbindingen controleren is voldoende.

Heb je nu nog steeds een andere massadraad die naar het chassis gaat? Alle andere stroomverbruikers gebruiken normaal gesproken namelijk het chassis als massa. De massa van accu gaat vaak naar chassis (carrosserie bij auto’s) en vanuit het chassis wordt dan op diverse plekken massa voor bijvoorbeeld verlichting of meters gepakt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Bij een tractor is de motor , versnellingsbak en achterbrug, feitelijk het chassis. Daar zit de rest aan vast gebouwd.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
In smeren met zuurvrije vaseline tegen bloemkolen en zo dat deden we vroeger
Wat voor tractor is het kom van oorsprong van de boerderij en tractoren heeft altijd nog mijn belangstelling,
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
1969 is een mooie "nieuwe" tractor. Wat is het er voor een?
Mijn McCormick D430 is van 1959.
1661616954847.png
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
F94CAE6B-F1AA-4356-B4D2-43F007C62752.jpeg
Het is niet moeders mooiste. David Brown 990 Selectamatic. Er zijn wat aanpassingen aan gedaan en de verf is ook niet origineel. Maar hij rijdt en tilt, dat is voor mij het belangrijkste.
De ganse electrische installatie moet nog onder handen genomen worden want af en toe gebeuren er nog vreemde dingen. Normaal gezien wordt verlichting en dergelijke bij voertuigen eendraads aangesloten. Chassis is tweede aansluiting. Maar dat geeft bij oudere voertuigen wel eens problemen door slechte verbindingen. Het is de bedoeling om alles met een tweede, rechtstreekse massadraad aan te sluiten.
 
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
De ground is in dit soort systemen al snel een probleem. Voorlader had ik ook wel willen hebben maar red me meestal wel met de hef. En anders met de atlas 404 minigraver. Een mens verzameld wat door de tijd.
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
21
5
Boxtel
Bekijk bijlage 122942
Het is niet moeders mooiste. David Brown 990 Selectamatic. Er zijn wat aanpassingen aan gedaan en de verf is ook niet origineel. Maar hij rijdt en tilt, dat is voor mij het belangrijkste.
De ganse electrische installatie moet nog onder handen genomen worden want af en toe gebeuren er nog vreemde dingen. Normaal gezien wordt verlichting en dergelijke bij voertuigen eendraads aangesloten. Chassis is tweede aansluiting. Maar dat geeft bij oudere voertuigen wel eens problemen door slechte verbindingen. Het is de bedoeling om alles met een tweede, rechtstreekse massadraad aan te sluiten.
Ik heb ook een DB Selectamatic 990 alleen dan zonder voorlader.
Destijds de elektrische installatie vernieuwd en alle draden vervangen. Bij de koplampen wel extra massa kabel gemaakt op een nieuw punt in de buurt en niet via de koplampvoet.
Misschien al bekend maar bij Nieuwe onderdelen voor oude tractors & klassieke auto’s - Histoparts zijn de meeste (originele) onderdelen te bestellen.

Leuk project :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Ik heb ook een DB Selectamatic 990 alleen dan zonder voorlader.
Destijds de elektrische installatie vernieuwd en alle draden vervangen. Bij de koplampen wel extra massa kabel gemaakt op een nieuw punt in de buurt en niet via de koplampvoet.
Misschien al bekend maar bij Nieuwe onderdelen voor oude tractors & klassieke auto’s - Histoparts zijn de meeste (originele) onderdelen te bestellen.

Leuk project :)
Electriciteit heb ik vorige week volledig vernieuwd. Dat was een eenvoudig klusje. Alle lampen hebben een rechtstreekse massaverbinding naar de batterij. Ik wil geen problemen meer met slechte massa.
De hydraulica is een ander paar mouwen. Daar gebeuren vreemde dingen hoewel ik dat ook begin te begrijpen.
Zoals een voorlader die enkel omhoog gaat als ik aan het stuur draai...
 
  • Haha
Waarderingen: Petrolhead

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
21
5
Boxtel
De hydraulica is een ander paar mouwen. Daar gebeuren vreemde dingen hoewel ik dat ook begin te begrijpen.
Zoals een voorlader die enkel omhoog gaat als ik aan het stuur draai...
Hmmm, das niet perse handig ;). Neem aan dat je stuurbekrachtiging hebt en verwacht dat de aanvoer van de voorlader na het orbitrol gemonteerd is.
Om olie door te laten naar de voorlader moet je sturen.
Werken de andere functies van de voorlader wel zonder te sturen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Het lijkt me niet handig om je hefinrichting op de retour van je orbitol aan te sluiten. Ook niet op de pers, want die is drukloos als je niet stuurt. Ik ken de tractor verder niet, maar zit er niet ergens een oliepomp voor aanbouwdelen op? Meestal ergens op de achterbrug.
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
21
5
Boxtel
Het lijkt me niet handig om je hefinrichting op de retour van je orbitol aan te sluiten. Ook niet op de pers, want die is drukloos als je niet stuurt. Ik ken de tractor verder niet, maar zit er niet ergens een oliepomp voor aanbouwdelen op? Meestal ergens op de achterbrug.
Nee, deze tractor heeft maar 1 oliepomp, tevens zijn de bak en achterbrug ook gecombineerd dus olie is voor beide + extern.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Werkt je achter hef op je stuuroliepomp? Waar haal je de olie vandaan voor je getrokken materieel? Een orbitol heeft normaalgesproken een eigen pomp en een drukloze retour naar het oliereservoir. Dit systeem dient alleen voor sturen. Er is geen mechanische verbinding tussen het stuurhuis en de wielen.. Het reservoir van de stuurinrichting is ook niet groot genoeg voor bijvoorbeeld een kiepcilinder van een aanhangwagen.
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
21
5
Boxtel
Werkt je achter hef op je stuuroliepomp? Waar haal je de olie vandaan voor je getrokken materieel? Een orbitol heeft normaalgesproken een eigen pomp en een drukloze retour naar het oliereservoir. Dit systeem dient alleen voor sturen. Er is geen mechanische verbinding tussen het stuurhuis en de wielen.. Het reservoir van de stuurinrichting is ook niet groot genoeg voor bijvoorbeeld een kiepcilinder van een aanhangwagen.
Mijn versie heeft geen externe aansluitingen en geen stuurbekrachtiging. De trekker heeft 1 pomp voor de hef en aansluitpunten voor externe aansluiting(en) en optioneel stuurblok. Hierin zijn met de hendel en kleppen wat mogelijke flow en doorvoeren af te regelen.
Ben het met je eens dat dit gescheiden is of zou moeten zijn dus ben benieuwd hoe dit dan aangesloten is.
Of de voorlader zit bij de externe stuurpomp of de stuurbekrachtiging en voorlader zitten samen op 1 of meerdere externe aansluitingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.