Mal voor gatenrijsysteem 32 mm

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het LR32-systeem van Festool heb ik.
Dat gebruik je vooraleer het corpus in mekaar gezet wordt.
Daarover gaat deze vraag niet.

Sporadisch heb ik af&toe nood aan bijkomende 32/37-mm-gaten in een bestaand corpus.

Mogelijke redenen zijn:
1) ik heb te weinig 32-mm-gaten geboord om de plaatjes voor de scharnieren op voldoende hoogte of diepte te plaatsen (ja, af & toe maakt ne mens een fout, of is ie iets lui ;-)
2) een producent/installateur heeft het zich gemakkelijk gemaakt door de hoogte van de legplanken te bepalen, en heeft met een gatenrijboorsysteem 2 gaten boven + onder een legplankhoogte geboord, maar voor de rest kan 'de volgende' (klant) het zelf uitzoeken
3) een corpus moet met schabben onderverdeeld worden, maar er zijn helemaal geen gaten voor de schabdragers
4) enz

Eigenschappen van de ideale mal:
1) instelbaar op 37 mm diepte, wat uiteraard de minimumvereiste is, want standaard
2) instelbaar op een veranderlijke diepte <> 37 mm (bij een inliggende deur van 18 mm dik wordt dat 37 + 18 mm + ? (zie andere draadjes)
3) mal dient dmv van een schabdrager op de bestaande 32-mm-boorgaten afgestemd te kunnen worden
4) uit metaal
5) met een zelfcentrerende boor 5 mm

Met wat kunst&vliegwerk zou ik zo'n mal zelf uit hout kunnen maken, maar metaal is voor mij een materiaal te ver.
(komt nog, als 'ons heer' mij de tijd geeft ;-)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Wat dacht je hiervan: Mafell DDF40 DuoDeuvel MidiMAX 230 V in T-Max, waanzinnig! bij GereedschapPro

Da’s natuurlijk een grapje.

1) 37mm ok
2) Dat geld als je geen andere scharnieren kiest. Volgens mij is het “muurplaatje” gewoon hetzelfde (dacht ik) en is vooral de arm aan het scharnier wat het verschil maakt tussen opliggend, halfopliggend en inliggend.

Vond ook dit nog:



Maar is DIT wat je nodig hebt:
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
super bedankt voor jouw opzoekwerk !

deuvels zijn niet mijn voorkeur
maar als ik stevige schabdragers nodig heb, is dat een mogelijkheid
2) Dat geld als je geen andere scharnieren kiest. Volgens mij is het “muurplaatje” gewoon hetzelfde (dacht ik) en is vooral de arm aan het scharnier wat het verschil maakt tussen opliggend, halfopliggend en inliggend.
het muurplaatje is hetzelfde, maar dat dient bij inliggend dieper geplaatst
bij blum volgens de formule 37 mm + dikte deur + 1,5 mm
zie mijn ervaring op #16 in dit draadje

op dit ogenblik maak ik een linnenkast met inliggende deuren van 22 mm
de rijboring op standaarddiepte van 37 mm volstaat dan nog
de 37 mm oversteek wordt dan tot 37 - 22 - 1,5 = 23,5 mm herleid, wat uiteraard nog voldoende is

eerder vanuit het academische oogpunt vroeg ik mij af of het zin had om ook de rijboring meer inliggend te plaatsen, dus 37 mm + dikte deur + 1,5 mm dieper

deze boorhulp die jij aangeeft, lijkt mij de mogelijkheid te geven om van de 37 mm inbouwdiepte af te wijken
uit het plaatje meen ik op te kunnen maken dat je gat per gat moet opschuiven
1614277673302.png

had deze gevonden
(nog) geen idee van de prijs

 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
had deze gevonden
(nog) geen idee van de prijs

[/QUOTE]

Kan zeker maar dan moet je toch al serieus hoge kasten hebben wil je dat in kunnen passen.

Charme van die van Baptist is dat ie praktisch overal en altijd past (want het moet achteraf?) Mogelijk nadeel is de maatvastheid.

De DDF40 heeft een afstandhouder en 5mm boortjes en een hoogteinstelling en zou kunnen doen wat je zoekt (gebruik ik hem wel voor.. schapdragers)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan zeker maar dan moet je toch al serieus hoge kasten hebben wil je dat in kunnen passen.
er zijn 2 maten
1614285198979.png

De DDF40 heeft een afstandhouder en 5mm boortjes en een hoogteinstelling en zou kunnen doen wat je zoekt (gebruik ik hem wel voor.. schapdragers)
die is misschien bruikbaar om een rijboring uit te voeren, maar om later boringen toe te voegen, lijkt die niet handig
je gebruikt hem enkel met deuvels ?
nadien schroef of lijm je de liggers ?

1614285549245.png

heb een andere video bekeken
de rijboring gebeurt in veelvouden van 2 of 3

1614285920633.png
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
had deze gevonden
(nog) geen idee van de prijs

Deze heb ik en gebruik ik met grote regelmaat. Veel handiger dan het LR-32 systeem - voor mij althans - omdat ik eigenlijk nooit volledige gatenrijen van top tot bodem maak. Ik vind dat zoooo IKEA, zeg maar ... 😉 🙃 :sneaky:

En voor gebruik nadat een corpus al gemonteerd is, is deze ook ideaal !!!
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Deze heb ik en gebruik ik met grote regelmaat. Veel handiger dan het LR-32 systeem - voor mij althans - omdat ik eigenlijk nooit volledige gatenrijen van top tot bodem maak. Ik vind dat zoooo IKEA, zeg maar ... 😉 🙃 :sneaky:

En voor gebruik nadat een corpus al gemonteerd is, is deze ook ideaal !!!


Ik zie helaas geen prijzen erbij staan op die site. (En nee,...ik ga geen acccount aanmaken :rolleyes: )

Kan je die mss verklappen?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Laatst bewerkt:

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Ik zie helaas geen prijzen erbij staan op die site. (En nee,...ik ga daar geen acccount aanmaken :rolleyes: )


Kan je die mss verklappen?
Ik heb een account via hafele.
Aankoopprijs ( dus geen verkoopprijs!!! ) 121 kort model en 171 lang
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik heb van een stukje acrylaat-plastic een malletje gemaakt (mbv de LR32). Maatvoering vanaf de rand als gewenst. Klem het vast en met zo'n centreerboor aan de slag. Kan eventueel met een diepere schapdrager 'verlengen'. Kosten? Dat plaatje had ik nog liggen… dus nul.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik zie helaas geen prijzen erbij staan op die site. (En nee,...ik ga daar geen acccount aanmaken :rolleyes: )


Kan je die mss verklappen?
Garnituur 1172 mm (aluminium rail, echt mooi en zwaar uitgevoerd, met 8 inklapbare aanslagen voor 37 of 69 mm afstand van frontzijde paneel), 1 boormal, 2 vastzetstiften voor boorgaten 3 of 5 mm kost € 175,09 excl. BTW.

Er is ook een garnituur van 563 mm die € 126,65 excl. BTW kost.

De boorklok die erbij hoort moet daar nog bij : ik heb die van 5 mm en die kost nog eens 67,12 excl. BTW.

Alles bij elkaar een hap geld, maar dat vergeet je snel als je ermee werkt. Het is een genot om mee te werken ...
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Alles bij elkaar een hap geld, maar dat vergeet je snel als je ermee werkt. Het is een genot om mee te werken ...
Bedankt voor de uitgebreide prijsweergave.
Geloof best dat het idd goed werkt en dat het maar 1x pijn doet, maar komt bij mij nog te weinig voor om er "groots" in te investeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
hebben jullie ervaring met het rijboring- + deuvelhulpstuk 4650000 van wolfcraft ?

het is me helaas weer overkomen :mad:
ik heb een maatkast gemaakt voor onder een hellend plafond met een rijboring 32/37 voor de schabdragers
zie hier onder het zij-aanzicht
omdat de achterwand lager is dan de voorkant, ben ik zowel achteraan als vooraan op hoogte van de achterwand met de rijboring gestopt
pas nu besef ik dat de deuren heel wat hoger komen dan de bovenste boring, mede omdat er een opstaande rand is, waar ik de deuren over wil laten vallen
om kromtrekken te vermijden moet de bovenste scharnier hoger dan de achterwand komen
ik moet dus de rijboring doortrekken
onder #1 van dit draadje heb ik een lijst gezet van de eigenschappen van de ideale mal hiervoor
de wolfcraft 4650000 heeft niet alle eigenschappen, maar wel de belangrijkste
en de prijs is doenbaar

heeft iemand een betere oplossing ?

1620846894038.png
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Waarom teken je niet gewoon de positie van het plaatje af en boor je enkel de twee gaten voor het plaatje?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.