Makita slagschroefmachine verliest kracht/impact

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
521
174
Apeldoorn
Ik heb een aantal slagschroevendraaiers van Makita, een daarvan (de oudste) verliest duidelijk aan kracht. Het maakt daarbij niet uit of er een volle of een legere batterij op zit, de kracht van de slag neemt zienderogen af.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? Hoort dat bij de normale levensduur van de machine? Of is er iets aan de hand of moet er iets gesmeerd worden? Of de machine het waard is om te (laten) repareren is een andere vraag, denk het eerlijk gezegd niet, maar dat is niet waar het nu om draait.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten!

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
521
174
Apeldoorn
Niet mee lopen klooien, gewoon nieuwe body en door. Die dingen kosten geen dr*l meer…. 3 uur tobben en je hebt de kosten eruit
Dat snap ik, ik heb ook al een nieuwe, maar wil nog steeds graag weten wat er aan de hand is.

Koolborstels heb ik nog niet naar gekeken, maar hij vonkt nauwelijks, dus vraag me af of dat de issue is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.941
4.050
Je kan dat ding toch even leeg schudden? Zo veel zit er niet in. Als er een lager zwaar draait, ben je die energie kwijt in je slag. Als het motortje nog goed loopt, zonder het slagmechanisme, dan heb je ook weer wat uitgesloten. Even openmaken kost 3 minuten, geen 3 uur. En van die 3 minuten heb je er 2 nodig voor het zoeken naar het goede schroefbit.

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.049
76
Omgeving Amersfoort
Ik heb een aantal slagschroevendraaiers van Makita, een daarvan (de oudste) verliest duidelijk aan kracht. Het maakt daarbij niet uit of er een volle of een legere batterij op zit, de kracht van de slag neemt zienderogen af.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? Hoort dat bij de normale levensduur van de machine? Of is er iets aan de hand of moet er iets gesmeerd worden? Of de machine het waard is om te (laten) repareren is een andere vraag, denk het eerlijk gezegd niet, maar dat is niet waar het nu om draait.

check even https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/ en vul je typennummer in, dan zie je de exploded view (tekening) van alle onderdelen en kun je ook onderdelen bestellen.

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
521
174
Apeldoorn
Nee, wat ik bedoel is dat de kracht waarmee hij een schroef indraaid aanzienlijk minder is dan eerder. Het is dus niet zo dat dit elke keer als ik hem pak in eerste instantie zo is en daarna beter wordt (of juist slechter). Maar ik merk gewoon dat naarmate de leeftijd van de machine groeit, de slagkracht van het apparaat afneemt.

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
224
27
Neede
Ik zou echt gewoon die koolborstels ff nakijken, is zo gedaan en dat is toch wel het punt waarop machines met koolborstels bijna altijd als eerste op onderuit gaan.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
584
139
Oss

Je kunt ze niet eens smeren. Heb er verschillende uit elkaar gehaald heb zelfs aambeeld zo in de kast liggen.
Die machines kunnen erg weinig hebben. Anders verkoopt makita niet. Gelukkig niet meer aan mij. De kracht verdwijnt vrij snel. Bij mij na 3 a 4 maanden al.

Op 220 moet om 7500 schroeven ( lengte 90 mm ) hele binnenwerk vervangen worden. ( anker )

Die kwaliteit van accu en op stroom laten erg te wensen over is mijn ervaring.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
584
139
Oss
Ik zou echt gewoon die koolborstels ff nakijken, is zo gedaan en dat is toch wel het punt waarop machines met koolborstels bijna altijd als eerste op onderuit gaan.

? Bij koolborsteloze machine zal dat niet makkelijk zijn. Ben je snel klaar dan.

Makita is al verschillende keren geweest. Probleem is bekend. Maar ze verkopen teveel van die machines en ze moeten winst maken en ze verkopen liever is in elk geval geen paradepaardje van makita.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.