Makita slagschroefmachine verliest kracht/impact

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
764
187
Oss
Waarom ben je dan niet overgestapt naar Panasonic maar toch gekozen voorveen ander merk ?
Panasonic had niet alles wat ik gebruik ( zeer beperkte range gereedschap)
Had alleen boormachine en slagschroevendraaier van Panasonic en zaterdag hier ook geen dealer in de buurt.
Heb 3 jaar geleden nog 2 body's gekocht en die gebruik ik nog dagelijks.

Heb nu tackers constructie en da nagels ook op accu ( 18 volt)
Handcirkelzaag met 66 mm zaagdiepte ( ook kan die op de rail ) boormachine, slagschroevendraaier en schroefmachine op 36 volt.

Van slagmoersleutel op stroom van bosch waren koppen aan vervanging toe. Kosten €230 euro per stuk. Heb er 3 waarvan 2 dermate slecht dat ze moesten worden vervangen. Dus nu ook een op accu van hikoki erbij gekocht.

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
764
187
Oss
Maar het zijn maar paar schroeven zeg je.
Heb je wel slagmoersleutel zijn ook dopjes voor waar je bit in kan doen. Duurt misschien iets langer maar je lijd er zelf ook minder mee.
En werk ook goed. Doe ik wel eens voor langere schroeven

Bijlagen

• 20260116_111508.jpg
    20260116_111508.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 16
  • 20260116_111504.jpg
    20260116_111504.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 16

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
46
10
Overijssel
Mijn vader beroepstimmerman in rusts verklaarde me voor gek. Nu heeft hij het tussen kerst en oud gebruikt bij verbouwing en hij zei dat hij niet verwacht had dat verschil zo groot was.
Dan ben ik wel benieuwd wat je vader gebruikt of heeft gebruikt.
Zelf heb ik wat Einhell (TP) machines vervangen door Hikoki en het is best een groot verschil. De keuze voor Hikoki vond ik nog lastig maar Multivolt heeft mij over de streep getrokken.

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
764
187
Oss
Dan ben ik wel benieuwd wat je vader gebruikt of heeft gebruikt.
Zelf heb ik wat Einhell (TP) machines vervangen door Hikoki en het is best een groot verschil. De keuze voor Hikoki vond ik nog lastig maar Multivolt heeft mij over de streep getrokken.
Hadden 4 merken in hoofdzaak.
Accu Panasonic ( boor en slagschroevendraaier ) overgenomen door makita. Slagschroevendraaier is na 12 jaar overleden.
Festool bovenfrees 1010 2 stuks en rotex.
Bosch slagmoersleutel 220 en decoupeerzaag ( decoupeerzaag is sinds 2022 in reparatie en al 4 keer teruggeweest.
Makita accu boor slagschroevendraaier slagmoersleutel op accu ( stroom is al doorgebrand en invalzaag wat slechte materialen zijn daarvoor gebruikt. Handcirkelzaag 235 mm is redelijk.

Hikoki hele range op accu en 220.
36 volt slagschroevendraaier boormachine slagmoersleutel 1050 nm Handcirkelzaag 165 mm ( 66 mm zaaghoogte en past eventueel ook op rail ) decoupeerzaag ( bosch kwam voor 4de keer kapot terug dus was het zat )
18 volt Constructietacker 15 gauge tacker schroefmachine 2500 toeren ( met automaat )
Volgens mij 220 3 boormachines 1 x licht laag toerig een 13 mm en 16 mm kop schaafmachine. Dit 220 jongste is van 2001.
Bosch slagmoersleutel kost kop vervangen 245 euro machine word dagelijks gebruikt.
Dus nu ook op accu van hikoki gekocht Makita is bij mijn werk niet geschikt voor dagelijks gebruik zowel accu als 220 ( 2 vertegenwoordiger zijn geweest en zeggen willen leveren maar geen garantie op levensduur boormachine en slagschroevendraaier werden max. 20 minuten oud.
Dus moest toch overstappen van platform.
Ben ergens op demodagen geweest en twijfelde tussen hikoki en milwaukee. Maar beide vastgehouden en keuze was snel gemaakt. ( eigen vaste leverancier is makita dealer maar bestellen hikoki voor mij )

Als het goed is komt woensdag slijptol, boor(combi)hamer cirkelzaag 18 volt en boormachine en slagschroevendraaier nog binnen.

Maar verschil tussen 18 of 36 volt is minimaal. Van de week met schroefmachine 18volt hele dag geschroefd is accu niet eens leeg.
Maar spijtig om te zeggen was altijd erg fan van makita maar 18 volt ( thuis en vader had het ook ) kan niet tegen die groene op verschil is in mijn ogen te groot.
Invalzaag die dingen om om geleiders te stellen zijn na 1 maand helemaal in of afgesleten en werken niet meer.

Boor op werk veel gaten van 20 en 40 mm. Dan is makita 18 volt gewoon te licht. Boor staat gewoon stil.
Iedereen zei je bent gek nu als ze ermee werken zijn ze snel genezen of overgestapt heb spijt dat ik te laat stap heb gemaakt.
Slagschroevendraaier heb ik persoonlijk nog geen betere in handen gehad ( triple Hammer).

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
531
174
Apeldoorn
Misschien zie ik het verkeerd maar is het niet eenvoudiger om door de eerste balk eerst voor te boren….? Niet met de diameter van de schroef maar iets kleiner. Zeker als je ravelingen moet schroeven vraagt het dwarshout veel energie ook al heb je schroeven die zelfborend zijn.zelf boor ik voor en heb zelden problemen… m’n slagschroevendraaier gaat zo al 4 jaar mee.
Klopt per schroef gaat er meer tijd in zitten maar er komen ook minder krachten op de bit terecht. Die afspringende stukjes schroefbit die achter m’n bril terecht komen zijn ook niet fijn, ook al zijn het die high torsion bitjes voor slagschroevendraaiers
De slagschroefmachine in kwestie heb ik in 2012 2e hands overgenomen, en sindsdien met regelmaat gebruikt. Maar zelden zo intensief als de afgelopen jaren met de verbouwing hier thuis. Vorig jaar was het nog prima te doen, nu ineens niet meer. Op zich mag het dus ook wel een keer, dat was ook niet de issue, ik wil gewoon graag begrijpen wat er kapot aan is/kan.

Voorboren kan uiteraard, maar heeft niet mijn voorkeur. Evengoed, bedankt voor de tip!

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
764
187
Oss
De slagschroefmachine in kwestie heb ik in 2012 2e hands overgenomen, en sindsdien met regelmaat gebruikt. Maar zelden zo intensief als de afgelopen jaren met de verbouwing hier thuis. Vorig jaar was het nog prima te doen, nu ineens niet meer. Op zich mag het dus ook wel een keer, dat was ook niet de issue, ik wil gewoon graag begrijpen wat er kapot aan is/kan.

Voorboren kan uiteraard, maar heeft niet mijn voorkeur. Evengoed, bedankt voor de tip!

@Joost79 voorboren altijd juist altijd voor de schroef en behoud van machine.
Ik boor alles voor zelfs schroeven van 4x40 mm dik.
Maar schroef met regelmaat 1500 schroeven per dag weg ( alleen)
( jaar of 4 geleden 30.000 per maand was geen uitzondering)

Natuurlijk is er altijd slijtage maar Schroeven van 21 mm lang. 18 volt makita 20 minuten doorgebrand gebeld naar dealer kom er maar mee terug krijg je andere die was in 13 minuten doorgebrand. Schroeven van 21 mm lang lijkt me toch niet overmatig ( niet door en door overigens en gezien plaats niet voor te boren maar in 21 mm houten plaat.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.