Makita LS1019L of Festtool KS 88 RE of DeWalt DWS 780?

FritsiesMoestuin

Actieve deelnemer
28 nov 2020
25
8
Begin volgend jaar ga ik beginnen met een langdurige stevige timmerklus waarbij o.a. veel in verstek gezaagd zal moeten worden. Nu ben ik op zoek naar de juiste afkortzaag (ik heb er nog geen), die vanwege beperkte ruimte ook makkelijk is te verplaatsen en op te ruimen. Bij het klussen staat deze nl. in de buitenlucht.

Nu heb ik 3 machines op het oog, nl. Makita LS1019L of Festtool KS 88 RE of DeWalt DWS 780 die in mijn beleving dezelfde mogelijkheden hebben. Het is mogelijk dat ik mij qua machine mogelijkheden heb vergist (onervaren) :unsure::unsure:.

Incl. een makkelijk te verplaatsen onderstel is mijn budget maximaal € 900,--/€ 1.000,--. Dit budget mag ik van mijn bijslaapster :love::love: beslist niet overschrijden.

Tevens zal ik over een half jaar een goede stofafzuiging hieraan moeten kunnen koppelen.
  1. Welke van deze drie zouden jullie adviseren en waarom?
  2. Zijn alle drie machines vergelijkbaar?
Het is heel goed mogelijk dat ik deze afkortzaag na 2 jaar, zodra klus is geklaard, weer ga verkopen.

Bij voorbaat hartelijk dank!!

PS. Helaas zal ik zelf niet eerder kunnen reageren dan a.s. zaterdag.

Groet,
Frits
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Over de machines zelf kan ik je weinig ervaringen geven (heb zelf een Metabo 254), maar qua onderstel... Dat is het eerste waar je op kunt besparen. Als je een workmate oid hebt, kan je 'm daarop zetten. Desnoods met wat zelfgemaakte hulpmiddelen (lees: een paar balkjes of een plaat hout).
En anders kan je van wat vuren balkjes zelf een onderstel in elkaar zetten (voor een paar losse knaken bij de houthandel, of eventueel palletbalkjes = gratis) .
Ikzelf heb 'm meestal gewoon op de grond staan, of als ik lang sta te zagen met behapbare stukken hout op een tafel van 2 schragen met een paar stevige planken of een plaat hout erop. Voordeel van op de grond zetten, is dat ik met een blokje hout op de juiste dikte het uiteinde van een langere plank/balk ook makkelijk kan ondersteunen, zonder meteen met een rolbok in de weer te gaan (dat als die niet gebruikt wordt, ook alleen maar in de weg staat).

Dat geld wat je daarmee uitspaart voor een onderstel kan je dus investeren in een zaag, die daardoor weer iets duurder kan worden.
En als het toch niet bevalt, koop je over een paar jaar toch dat onderstel alsnog? Dan is ze de aanschafprijs van de zaag allang vergeten :sneaky:
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
Er is ook nog de kapex 60 van festool ook een mooie machine zo te zien. Zelf gebruik ik de KS 120 geweldige zaag maar de motor al wel moeten vervangen ben maar een dhz en was triplex aan het zagen van 3 mm dik toen de rook eruit kwam. maar de zaag capaciteiten en instellingen zijn geweldig.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik zou voor een goede tweede hands festool KS120 EB gaan. Ik heb de mijne nu een aantal jaar (toen €750 voor betaald) en hij is echt fantastisch. Kepen zagen, hij is precies (ieder keer weer), de stofafzuiging is bizar goed (laatst wel het rubber vervangen voor zo'n €10 euro), groot bereik (links 50 graden recht 60 graden), met 90 graden hulpstuk kan ik alle hoeken aan.
Ik zet hem bij klussen op locatie op plank met twee schragen, werkt prima. Hij is ingeklapt goed te tillen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Heb zelf de makita ls1019. Fijne machine goede stofafzuiging. Draaiplateau is hele oplegvlak dus geen hoogteverschil met daarnaast liggende vaste vlakken. Groot instelbereik in hoeken.
had ook naar de kapex gekeken maar had de mijne incl makita onderstel voor 630 euro. Dus een serieus verschil en nog geen moment spijt van gehad.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Hoevaak ga je de afkortzaag nog gebruiken na de klus? Zelf een tweetal jaren terug de Kapex ks120EB-UG set gekocht. Onwijs veel plezier van gehad tijdens de klus (vloer leggen)maar staat nu ook twee jaar stof te happen. Zou dit zelf niet meer doen want het is overkill.

Wat merk betreft maakt het niet zoveel uit. Kapex werkt makkelijk. Met andere merken geen ervaring.


 

woudwi

Nieuw lid
1 dec 2020
1
0
Kijk ook even naar wat je wilt gaan zagen. De DeWalt heeft de grootste capaciteit qua dikte van balken die je aan kunt vanwege het grotere zaagblad. Ga je niet over de 94 mm heen dan is de Makita toch een geweldige optie. Zag hem net op de website van Klium met gratis onderstel. Heb geen ervaring met die site dus kan daar niks over zeggen maar leek een goede deal. En wat betreft onderstel, dat is idd een aanbeveling. Je werkt zoveel veiliger, preciezer en prettiger. Dat geld (en in dit geval gratis) betaalt zich dubbel en dwars terug. EN anders is de Hikoki C12LCHUTWZ ook een goed alternatief, met verrijdbaar onderstel. Succes!
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Heb zelf de Makita LS1018LN en die komt qua capaciteit overeen met de LS1019L, maar is stukken goedkoper en bevalt uitstekend! Dan houd je nog ruim budget over voor andere leuke dingen ;-)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Omdat je aan geeft de machine de machine na de klus weer te verkopen
Zou ik voor de festool gaan dat is 1 een fijne zaag en 2 hij blijft waarde vast
Als je hem verkoopt heb je minder afschrijving dan bij de makita en de walt
Succes met je keuze
 

FritsiesMoestuin

Actieve deelnemer
28 nov 2020
25
8
Uiteindelijk is het de Makita LS1219L geworden.
Bij Klium jl. 17 december besteld en betaald. Heb er tot afgelopen dinsdag 17 januari op moeten wachten.
Het ging bij Klium van smoes naar smoes. Dan lag het niet bij hun in voorraad, dan lang het aan de corona problemen, dan lag het aan Makita. Maar wel op website schrijven dat levertijd ca. 7 werkdagen of iets langer zou kunnen gaan duren. :mad::mad::mad:.
 

Bijlagen

  • 20210123_114443 (002).jpg
    20210123_114443 (002).jpg
    390,3 KB · Weergaven: 93

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Uiteindelijk is het de Makita LS1219L geworden.
Bij Klium jl. 17 december besteld en betaald. Heb er tot afgelopen dinsdag 17 januari op moeten wachten.
Het ging bij Klium van smoes naar smoes. Dan lag het niet bij hun in voorraad, dan lang het aan de corona problemen, dan lag het aan Makita. Maar wel op website schrijven dat levertijd ca. 7 werkdagen of iets langer zou kunnen gaan duren. :mad::mad::mad:.
Houten balken zagen met de slijpschijf. Ingenieus 🤣🤣
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Er wordt nog wel eens geschreven over speling in de geleiderstangen, merk je daar iets van? En de parallel geleider, stevig, recht en vlak? Moest je nog een en ander fijn afstellen voor behoorlijk resultaat of was ie direct uit de doos optimaal bruikbaar?
(Zoals je misschien merkt ben ik me aan het oriënteren op een afkort zaag, al zou het voor mij eerder de 1018 worden).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.