Magnetisch zaaghulp

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Ik heb er zelf een gemaakt. Voor een japanse zaag. Zonder zetting dus.
Als je een gewone zaag gebruikt dan moet je een vrijloop hebben onder je geleiding.

Ik denk dat je beter rondom goed kan aftekenen en dan behoedzaam ook rondom zagen. Zaag dan langs een haaks stuk hout laten lopen. Dat scheelt een stuk.
Een hele deurstijl van één kant aan alle kanten haaks doorzagen, met of zonder 'magnetic saw guide' gaat mij in elk geval niet lukken.

youtube filmpje

Paul Sellers
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Hoeveel ervaring heb je en welke zaag heb je tot je beschikking?
Als de zaag haar eigen weg zoekt door botte tanden of slechte zetting gaat een zaaghulp geen soelaas brengen. Met een slechte zaag kan je niet recht zagen.
Dus eerst zorgen dat je zaag in orde is. Als je dan even oefent en voorzichtig aan de slag gaat ga je al ver komen zonder zaaghulp. Uitstekende deeltjes kan je achteraf nog bijwerken met een scherpe beitel.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ik heb een zaaghulp van sandvik waar de zaag door een stalen bladveer haaks wordt geklemd tegen het massieve rechtopstaande geleidevlak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zoek een magnetisch zaaghulp om de deurstijl recht af te kunnen korten.
jouw einddoel is het recht afkorten van de deurstijl
door 1 oplossing - de magnetische zaaghulp - naar voor te schuiven sluit je - nodeloos ? - alternatieven uit
er bestaan voor gemonteerde deurstijlen speciale handzagen die met een L-hoek op het handvat zitten
de naam ontglipt mij
collega's ?
dit is een alternatief
alhoewel dat ook perfekt met een lamello-machine kan die je eventueel op een plaat zet om de gewenste hoogte te bereiken
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
gewoon zelf iets maken, sterke magneetjes bestellen ..
image.jpg
Ik gebruik iets gelijkaardigs om mijn kumiko snedes loodrecht te krijgen (ik heb onvoldoende zaagspier-geheugen 🙁)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: jaap en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je voor de Japanse zaag optie gaat, kijk dan ook naar de interessante YT van Dictum
als dit een antwoord op mijn vraag naar een bouwplan is, dan ter verduidelijking: de japanner vreet aan de gleuven in mijn verstekbak & ik zoek een manier om een werkstuk in de verstekbak haaks te zagen zonder de gleuven scheef uit te zagen, waardoor ik de volgende keer uiteraard scheef zaag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.