Loungestoel voor buiten

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
De oplossing van @Charel09 is zeker erg mooi, maar ik ga me er nu niet aan wagen om een paar redenen. Ik ben niet echt bekend met inox maar ik lees dat het lastig zelf te zagen is zonder de juiste spullen. Daarnaast zit de stoel al in elkaar en zou ik uit de hand haaks een gat moeten boren op een armleuning die onder 10 graden naar achteren staat. Ook aan de onderzijde zou ik weer precies zo'n opening moeten hebben zodat de staaf daar in valt. En als ik daarna de bovenzijde wil polijsten moet ik ook de armleuning weer opnieuw aflakken....

Ik heb 4 steunen gemaakt van dezelfde houtsoort welke ik aflak en daarna plaats met een epoxylijm. Dan geeft het minder als de kier toch iets groter is en het zal nauwelijks opvallen. En qua sterkte zal het meer dan voldoende zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Interessant idee. Daar ga ik over nadenken. Maar wat betreft de sterkte van de verbinding, er staan alleen krachten van boven op. Dus die domino en schroeven zijn alleen bedoeld om de balk op z'n plaats te houden. Zou dat dan niet voldoende zijn?
Volgens mij wel.

Overigens zou je de dominos ipv in ‘gestoken gaten’ (met de dominofrees) ook in gefreesde gleuven (gewone bovenfrees) kunnen schuiven. Maakt voor de constructie niet uit. Je moet dan wel eventueel de gleuf(opening) verbergen…
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
De leuning kan een beetje omhoog en omlaag. Dus deze verstevigingen zijn er om dat tegen te gaan.
Je hebt nu gewoon snel en hefboom effect en dat kan de verbinding niet aan.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Ik zou sleuven frezen in onderkant armleuning en bovenkant onderstel. Daar haakt de ondersteuning dan netjes in, maakt dat de krachten minder door de verdere bevestigingsmiddelen gedragen hoeven te worden
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Je schrijft niet wat er stuk is maar laat ik even uitgaan van de verbinding in de rugleuning

De u vorm van de leuning is in de basis behoorlijk flexibel.
met een goede verbinding zou je die zeker 1 a 2 cm moeten kunnen indrukken waarna hij weer terug veert.
zonder dat er iets stuk gaat

in die u is helaas excentrische de rugleuning gezet
dat geeft extra stijfheid maar ook afwijkende spanningen en een hefboom voor een kracht op het uiteinde van de leuning

ik denk eigenlijk dat je beter geen stare verbinding tussen de rugleunig en de poten kunt hebben op die plek.
zodat er ook geen hefboom onstaat.

de voorkant van de leuning ondersteunen is de meest praktische oplossing
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Hierbij het resultaat: Het doet helaas wel iets af aan het originele ontwerp, maar het was helaas noodzakelijk voor de stevigheid. Mocht ik deze stoel nog een keer maken dan zal ik hier rekening mee houden.

Let niet op de stoffigheid, dat is nog allemaal stuifmeel van de afgelopen weken. En vanwege de verlijming met epoxy wil ik het zo lang mogelijk droog houden

20230616_203024.jpg

20230616_203106.jpg
 

wruc

Nieuw lid
5 jul 2023
6
0
NL
Mooi project! Inderdaad jammer dat de leuning niet sterk genoeg waren. Denk je dat dit komt door "verkeerde" keuzes binnen de constructie of misschien houtsoort? Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat het origineel wel stevig genoeg is...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zie bericht nummer #33. Ik denk dat de constructie nooit bedoeld is om weerstand te bieden tegen personen (kinderen of volwassenen) die op het uiteinde van de leuning gaan zitten ;-) voor 'normaal' gebruik is de constructie volgens mij sterk genoeg - en dus is bij het ontwerp gekozen voor esthetiek ipv maximale sterkte.

Hetzelfde geldt voor de armleuningen van een (wat wij inmiddels zien als klassieke) Adirondack stoel. Die zijn voor 'normaal gebruik sterk genoeg, maar ik weet wat er gebeurt als je er op gaat staan... Daarentegen kun je op een armleuning van een Morris Chair nog wel met zn tweeën staan ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.