Loungestoel voor buiten

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.181
875
Ulvenhout
Het staat al een tijdje op de wensenlijst om een fijne lounge set te maken voor in de achtertuin. Het ontwerp van deze stoel vonden we erg mooi en ik heb hiervoor een tekening gemaakt in SketchUp.

a249849a8a9356c271c96c6a693be122.jpg

Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk het origineel te volgen al is het soms een beetje gokken qua hoeken en afmetingen.
Uiteindelijk tot dit resultaat gekomen.

Schermafbeelding 2022-05-28 om 15.18.53.png

Omdat je van te voren nooit weet hoe het zal zitten heb ik besloten om eerst maar eens 1 stoel te maken. Ik heb 6 balken Fraké gehaald welke thermisch is verduurzaamd. Ze kunnen dus prima buiten blijven staan en het hout heeft ook nog eens een chique uitstraling. Na vele uren zagen, vlakken, schulpen en op dikte brengen houd je deze flinke stapel over. De kopmaat van de balken is uiteindelijk 120x38mm

20220526_193027.jpg

20220527_152350.jpg

20220527_152338.jpg

Daarna heb ben ik begonnen met het zagen van de hoeken voor de buitenste delen. Deze zijn nu klaar en ik vraag me af hoeveel domino's ik het beste kan gebruiken. Mede door de hoeken komen er denk ik meer krachten op de verbindingen te staan.
Ik kan er 3 kwijt van 10x50 maar ook 4 of zelfs 6 van 8x50. Zeker de armleuning zal voldoende stevigheid moeten hebben. Ik ga uiteraard Sipo domino's gebruiken.

20220528_145159.jpg
20220528_145141.jpg
20220528_145350.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.181
875
Ulvenhout
Voordat ik vandaag de domino gaten wil gaan frezen, iemand nog een advies over de aantallen?
Omdat het hout wat brozer is dan normaal wil ik niet te dicht op de rand zitten, dus dan kan ik beter een 10x50 plaatsen in het midden. Maar ik kan me voorstellen dan je voor het opvangen van de krachten bij de armleuning beter meer domino's kan plaatsen die iets minder dik zijn?

Schermafbeelding 2022-05-29 om 08.08.03.png

Of ik kan na montage aan de achterzijde nog een aantal gaten boren, hier een lange deuvel in doen en afdichten met een plug van dezelfde houtsoort. Als ik op de foto's van het origineel kijk dan lijkt dat daar ook te zijn gebeurd?

Schermafbeelding 2022-05-29 om 08.10.16.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.211
1.980
Klein-Brabant, Vlaanderen
een goede verlijming zou het samen met de domino's moeten doen
voor traptreden in Z-vorm maak ik daarvoor een maal waarmee ik de treden tegen mekaar pers
voor de gelijkvormigheid zou ik de leuning op de schuine ondersteuning plaatsen
je vermijdt tegelijkertijd dat een stuk kops hout - wat altijd meer regengevoelig is - horizontaal staat

1653805359108.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en JonasLa

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.181
875
Ulvenhout
Dank voor de goede aanvulling. Helaas ben ik nu al zover in het proces dat ik dit niet meer kan (wil) aanpassen omdat alle delen al zijn gezaagd. Dan zou de leuning erg kort worden en dat vind ik er esthetisch niet mooi uit zien. Wellicht voor een volgende stoel. Gelukkig staat de leuning niet helemaal horizontaal dus zal het water er af lopen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Als ik naar de domino verbinding kijk dan zouden 3 van 10x50 prima moeten volstaan lijkt me. Je wilt juist ook niet te dicht op de rand zitten. De verbinding met de armleuning is inderdaad logischer om deze op op de ondersteuning te plaatsen in plaats van er tegenaan. Maar conform foto kan het vast ook, maar ik vermoed dat ze hier geen domino's hebben gebruikt, alleen schroeven.
De armleuning haalt ook al een deel van stevigheid uit de uitsparing waarmee deze in de rugleuning verbonden is. Juist daarom had ik heb ook iets langer gemaakt en op de "staander" geplaatst. Nu is dat maar een klein stukje hout wat erachter zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.181
875
Ulvenhout
Ik zie nu inderdaad dat bij de originele stoel de armleuning achter de rugleuning nog verder doorloopt. Dat was wellicht handiger geweest.... Ik neem dit alles mee voor de versie 2.0
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
569
V.w.b. de afmetingen, ik neem aan dat je deze tabel ook hebt gezien?

Ik vind het een leuk ontwerp, zou alleen de armleuning op de achterpoot leggen i.p.v. ertegenaan. Liever geen opstaand kops hout in buitenmeubilair...
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
T gekke is dat je voor deze dus diverse modellen tegenkomt, diverse 3D modellen sites hebben een versie waarbij idd de opliggende plank degene is die uitsteekt, ik kwam ook deze tegen en ook 1 waarbij alledrie de lassen in verstek zijn:
1653861470373.png
Daarnaast staat het origineel bij rh.com op de site en daar staan ze gewoon erop zoals in vorige posts hierboven met de kopse kant open naar boven op beide plekken
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
T gekke is dat je voor deze dus diverse modellen tegenkomt, diverse 3D modellen sites hebben een versie waarbij idd de opliggende plank degene is die uitsteekt, ik kwam ook deze tegen en ook 1 waarbij alledrie de lassen in verstek zijn:
Bekijk bijlage 119799
Daarnaast staat het origineel bij rh.com op de site en daar staan ze gewoon erop zoals in vorige posts hierboven met de kopse kant open naar boven op beide plekken
Het staat al een tijdje op de wensenlijst om een fijne lounge set te maken voor in de achtertuin. Het ontwerp van deze stoel vonden we erg mooi en ik heb hiervoor een tekening gemaakt in SketchUp.

Bekijk bijlage 119753

Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk het origineel te volgen al is het soms een beetje gokken qua hoeken en afmetingen.
Uiteindelijk tot dit resultaat gekomen.

Bekijk bijlage 119760

Omdat je van te voren nooit weet hoe het zal zitten heb ik besloten om eerst maar eens 1 stoel te maken. Ik heb 6 balken Fraké gehaald welke thermisch is verduurzaamd. Ze kunnen dus prima buiten blijven staan en het hout heeft ook nog eens een chique uitstraling. Na vele uren zagen, vlakken, schulpen en op dikte brengen houd je deze flinke stapel over. De kopmaat van de balken is uiteindelijk 120x38mm

Bekijk bijlage 119759

Bekijk bijlage 119757

Bekijk bijlage 119758

Daarna heb ben ik begonnen met het zagen van de hoeken voor de buitenste delen. Deze zijn nu klaar en ik vraag me af hoeveel domino's ik het beste kan gebruiken. Mede door de hoeken komen er denk ik meer krachten op de verbindingen te staan.
Ik kan er 3 kwijt van 10x50 maar ook 4 of zelfs 6 van 8x50. Zeker de armleuning zal voldoende stevigheid moeten hebben. Ik ga uiteraard Sipo domino's gebruiken.

Bekijk bijlage 119755
Bekijk bijlage 119756
Bekijk bijlage 119754
Mooi ontwerp
Gebruik je de beuken of hardhout domino’s ivm toepassing buiten?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.181
875
Ulvenhout
Ik vind het ontwerp welke is gepost door @fantic eigenlijk erg slim gedaan. Betere ondersteuning aan de achterzijde, en minder openstaande kopse kanten. Al hadden ze de voorste poot nog wel moeten aanpassen.
Ik heb er voor gekozen om het originele ontwerp aan te houden. We zien wel hoe het gaat lopen.

Ik vorder gestaag. Gisteren flink wat domino gaten gefreesd. De rugleuning is geen probleem, alles recht toe rechtaan. Ik heb uiteindelijk gekozen om per zijde 2 domino's van 10x50 te gebruiken. Als ik er 3 wilde plaatsen kon ik alleen de strakste stand gebruiken op de machine, anders had ik te weinig ruimte.

20220528_195447.jpg

De poten/armleuning is een ander verhaal.
Ik kreeg maar niet bedacht hoe ik op deze manier een domino kon frezen:

20220529_160014.jpg

20220529_155948.jpg

Je krijgt dit niet gedaan want je zet je domino niet recht op het werkstuk. Althans niet zonder gepruts met hulpstukken en dan haal je niet een diepte van 25mm per kant.

Uiteindelijk besloten om de domino anders te plaatsen, namelijk zo:
Nadeel is dan wel dat ik geen 10x50 domino kan plaatsen. Ik frees hier dus maar 20mm per kant en haal een stukje van e domino af.

20220529_155948.jpg

En dan moet je dus gaan werken met streepjes, die overzetten op de lange kant, daar 10mm bij optellen (want de onderzijde van de machine is 10mm van het hart van de domino) en op het oog 2 keer de hoogte instellen, want voor beide delen is dat anders.
Uiteindelijk is het gelukt en zitten de delen mooi vlak tegen elkaar, maar het was wel een gepuzzel! Nu weet ik waarom ze in het origineel deze verbinding hoogstwaarschijnlijk hebben geschroefd....

Vandaag of morgen komen hopelijk de Sipo domino's binnen en kan ik delen gaan verlijmen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.001
824
Omgeving Leiden
Wanneer iemand bij het opstaan of gaan zitten steunt op het uiteinde van de leuning, komen er enorme krachten op de verbinding van de armleuning en de achterstijl. Ook bij het origineel.
Gaat dat wel goed, of zie ik wat over het hoofd?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.181
875
Ulvenhout
Nee je ziet niets over het hoofd. Zie ook mijn vraag in post 2...
Nu is het wel zo dat ik de armleuning niet te lang probeer te maken. Daarnaast zit de rugleuning opgesloten in de armleuning. Die zal het kantelen dus tegengaan.

Hopelijk...
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.001
824
Omgeving Leiden
Ben benieuwd, net als jij.
Je kan altijd nog een steun onder de armleuning maken natuurlijk, maar ik ben met je eens dat dan het huidige ontwerp dan geweld wordt aangedaan.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.181
875
Ulvenhout
De stoel is klaar. Het was nog even puzzelen hoe ik de uitsparing in de armleuning het beste kon aftekenen, maar het is redelijk gelukt. 1 zijde zit netjes, de andere heeft een foutje waardoor het net niet lekker aansluit. Gelukkig zie je daar weinig van aan de voorzijde. Mocht de armleuning nu toch gaan doorzakken dan kan ik deze nog gaan ondersteunen met een balkje tussen armleuning en zitvlak, maar ik wil het zo eerst even gaan proberen.
Nu nog schuren, in de lijnzaadolie zetten en even zoeken naar een kunststof plaatje voor onder de poten. Ik zag daar laatst op het forum iets over...

Komende week een afspraak gemaakt voor het uitzoeken van de stof voor het maken van kussen. Als je dat een beetje chic wil hebben ben je meer geld kwijt dan voor het hout! Maar goed, dat is het wel waard.

20220603_141109.jpg20220603_141128.jpg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Netjes hoor, voor kunststof onder de poot even een goedkoop snijplankje scoren, heb je de mogelijkheid om het perfect pas te maken;)
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Mooi gemaakt. (y)

Ik heb ooit mijn Rietveld tuinset in de olie gezet. Spijt van. Je houdt het toch onvoldoende bij en dan vergrijst het onregelmatig en vlekkerig. Ik ga de set dus binnenkort maar eens uit elkaar halen (hij is geschroefd volgens origineel) .
daarna opnieuw schuren en verder laten vergrijzen.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Goed gelukt! Het houtsoort is een mooie keuze. De hoogte van de kussens lijken me fantastisch om in te zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.