Loopkruk

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
image342.jpg
Nu ik er nog eens over na denk.........
Dit is geen kritiek Jan maar is er niet iets te verzinnen met een tak/stam. Ik bedoel een leven stuk boom of dikke tak waar van nature al een knik in zit. En ook een zijtak. Maar dat is meer een optie. Jij moet met jou ervaring in de natuur zoiets wel in een bos kunnen vinden. Okay dat betekend wel opnieuw beginnen, Daar zou ik zelf ook niet op zitten te wachten, maar waarom iets namaken als je het in de natuur kan vinden. Als je in staat bent de nerven van het hout in jouw voordeel te laten werken dan heb je een super sterke stok. De ring kan je dan wel op de zelfde manier gebruiken.
Hartelijke groet Hugo
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Nieuw gat geboord.
Alles geschuurd tot korrel380
Handvat erin gelijmd.

Hugo,
ik beschouw het niet als kritiek, maar als meedenken.
Dankzij je eerdere reactie maak ik de lijn niet anders.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jan
Dat is nu het mooie aan ons forum, je ziet iets op het forum, je denkt er eens over na. Je stelt eens een vraag. En er gaan bij mensen belletjes rinkelen. Als het gaat om smaak of stijl dan is er van alles mogelijk. Maar over gezondheid/ hulpmiddelen is het altijd heel simpel. alleen het allerbeste is goed genoeg. Ik vind het super dat je ons mee neemt in het denkproces en ook je maak proces. Ik hoop je snel met deze stok te zien, of nog beter.Zonder omdat het lopen weer beter gaat.
Hartelijke groet uit Ridderkerk onee Barendrecht :)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een stukje rondhout gemaakt van net geen 6mm

IMGP1335.jpg

Een stukje mee gelopen en dat gaat goed, tot ik hem liet vallen.
Eerste reparatie gedaan, scharnier uitgebroken
Gelijk een verbetering aangebracht.
Ik had nog wat hout leggen van 1.5mm dik, zaag uitgezocht die die dikte van zaagsnede had en gevonden.

IMGP1346.jpg

De boel weer in elkaar gezet.

IMGP1348.jpg

Nog een vraag
Ik had in gedachten om epoxy als afwerking te gebruiken, maar ik ben gaan twijfelen.
Epoxy heeft als groot nadeel, bij beschadiging moeilijk te herstellen en niet UV bestendig.
De stok zal best wel eens erg nat worden.
Epoxy heb ik al in huis.
Wat zijn andere mogelijkheden?

Ik heb met mijn volle gewicht (96kg) op het puntje van het handvat geleund en het bleef heel.
Dus daar ben ik niet bang voor.

Nu nog verder schuren, foutjes verdoezelen en afwerken.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Je bent er bijna.
Nu nog het eindresultaat en hij kan van dienst worden.
Hoe gaat het met u nu?
Groetjes Didier.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jan
Work in progress : ik zie dat je alweer een paar stappen verder bent. Heb je voor jou reparatie er speciaal voor gekozen om twee plankjes te gebruiken? En waarom de nerf haaks op de nerf van de stook zelf? Wat betrefd de afwerking zou ik voor een natuurlijk product gaan. een olie of was product geven een mooie uitstraling en liggen lekkerder in de hand, ook aan de blaren denken. Voor mijn tuingereedschap gebruik in gekookte lijnzaadolie, okay het ruikt een beetje naar een frituurpan maar het is een prima bescherming en voelt lekker aan.
hartelijke groet Hugo
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Waar het gat zit was het hout van boven naar beneden een stuk afgebroken, dus met de draad mee.
Door een plaatje hout met de draad haaks erop hoop ik dit de volgende keer te voorkomen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
He Jan,

Mooi project !! Het is leuk om je projecten door de tijd te zien. elke keer wordt het een stukje strakker. In het verleden heb ik wel eens de tip gekregen om meer aandacht te besteden aan het afwerken want er kwamen vele,vele projecten de werkplaats uit die allemaal net-niet superstrak waren. Dit advies zou ik ook graag aan jou geven. Besteed iets meer tijd aan het preciezer werken. Je hebt zeker de vaardigheden en het zal de werkstukken nog mooier maken.

Binnenkort koffie ?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat een bijzonder project.
Ik ben benieuwd hoe de kruk zich uiteindelijk zal houden. Tijdens het gebruik komen er allemaal krachten vanuit alle richtingen op te staan.
Maar een mooie op maat gemaakte houten kruk, wie wil dat nou niet!
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Nog een vraag
Ik had in gedachten om epoxy als afwerking te gebruiken, maar ik ben gaan twijfelen.
Epoxy heeft als groot nadeel, bij beschadiging moeilijk te herstellen en niet UV bestendig.
De stok zal best wel eens erg nat worden.
Epoxy heb ik al in huis.
Wat zijn andere mogelijkheden?

Andere mogelijkheden zijn bv polyurethaan, plastic coating en melamine lacquer.

Het niet UV bestendig zijn van je epoxy lijkt me geen probleem.

Leuk project.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Hij is klaar.
Ik moet voortaan slechtere foto,s maken, ik zie op de foto schuurkrassen die mij in het echt niet opgevallen zijn.

IMGP1356.jpg

IMGP1357.jpg

IMGP1358.jpg

IMGP1359.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hup, gelijk doorplaatsen in de eregalerij van werkstukken.
Wat mij betreft een schoolvoorbeeld van waar het forum ook voor staat. Er overkomt je wat in het leven, gelukkig is de staat er om de basis dingen te regelen. Maar wat nu als je daar niet tevreden mee bent. Jan levert hier het schoolvoorbeeld. Niks te: je er bij neerleggen, maar gewoon zelf aan de slag gaan. Vallen opstaan, letterlijk en figuurlijk, maar wel doorzetten. Ik zou me er zeker niet voor schamen om zo de straat op te gaan.
Wat mij betreft een toppertje, klasse Jan
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi resultaat Haantje.
Iets wat ik zou veranderen is een stukje draadstang met goudkleurige moeren in plaats van het houten spilletje aan de ring, maar dit is een visie van mij.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb er vandaag mee over straat gelopen, ging goed.
Alleen de ring moet ik nog iets veranderen, hij gaat nu te ver naar beneden.

Ik heb bewust een houten pen gebruikt, ik wilde hem namelijk helemaal van hout maken en geen metaal gebruiken.
Het enigste metaal wat er in zit zijn 2 spijkertjes om het leer vast te zetten.
Leer zit ook gelijmd.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Er komt een vervolg.
Ik ga 2 nieuwe maken omdat ik met een maand of 2 geopereerd wordt aan mijn enkel.
De huidige stok bevalt goed, maar heb er nu 2 nodig.
En dat moet er hetzelfde uitzien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.