Lintzagenopmaat als alternatief voor Tuffsaws

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Om deze data bank een beetje uit te breiden, aangezien ik hier best veel handige info uit heb kunnen halen. Wil ik graag ook mijn steentje bijdragen.

Zondag avond 4 lintjes besteld bij lintzagenopmaat en nu op woensdag ochtend al geleverd.

De lintjes zien er goed uit en voelen goed scherp! Meteen m'n handen op 4 plaatsen open geprikt met het ontvouwen. Hoe doen jullie dit? Normaal lijt dit op een 2 sec gooi tent.... maar die zijn niet zo gevaarlijk.

Even het eerste lintje gepast 27mm,1,3 tpi. en geprobeerd. Als een mes door gesmolten boter.

De andere lintjes zijn
16mm, 3tpi
10mm, 6tpi
6mm, 10tpi.

Denk hiermee een prima allround basis set te hebben.
Nu nog tijd vinden om alles juist goed uit te proberen.
20220119_130815.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en EdP

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
ik vouw en ontvouw ze ook op die manier, net als een zonneschermpje voor de auto. Oppassen voor de handjes inderdaad.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik gebruik dezelfde handeling om ze in 3 op te rollen. Als je ze koopt zijn ze meestal in 4 lussen opgerold wat een stuk compacter is, maar daar ben ik zelf nog niet in geslaagd
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik draai ze gewoon met mijn handen in en uit elkaar. Bij 20 mm lukt dit me niet meer en dan inderdaad de methode met de voet.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Handige tips allemaal, dank jullie wel daarvoor.
wat ik zie is een methode waarbij het lint in totaal 3x rond gaat. Dit lukt mij ook wel, en met de tips en filmpjes maken het wel wat makkelijker. vraag me alleen af hoe ze dat dan doen als het lint 5x rond gaat. Zo heb ik het lint van zowel Felder zelf als van Lintzagenopmaat gekregen.

mooi in het laatste filmpje om te zien hoe ze het lint "omdraaien" daar had ik nog niet eerder aan gedacht. maar zeker goed om te weten en te houden/toepassen voor een gelijkmatige slijtage.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
mooi in het laatste filmpje om te zien hoe ze het lint "omdraaien" daar had ik nog niet eerder aan gedacht. maar zeker goed om te weten en te houden/toepassen voor een gelijkmatige slijtage.
Dat klinkt wel mooi, maar volgens mij zaagt het dan voor geen meter omdat de tanden dan omhoog wijzen:rolleyes:
 
  • Haha
Waarderingen: vandikte

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
@LvdE en @Athanor en anderen. Welke typen linten hebben jullie besteld bij lintzagenopmaat?

Ik ben eigenlijk op zoek (voor een Laguna) naar een lint om vers hout in planken te verzagen (de ripper dus), een lint om planken te herzagen naar dunnere delen (droog hout dus, tot een hoogte van 30cm) en een lint voor het allround werk (tot 30mm dik uit de hand zagen met af en toe een ruime bocht). En misschien nog een smal lint met meer tpi voor fiuurzaagwerk. Maar welk...

Fons, het freshcut-lint gebruik jij vooral bij herzagen van fineer. Dat gebruik je dus bij herzagen waarbij je een gladde zaagsnede over wilt houden? Dus het ideale lint voor dikker hout met rechte sneden, voor herzagen van planken?

LvdE, het 27mm,1,3 tpi lint dat jij o.a. had besteld is de ripper zeker?

Van de andere linten die jullie beiden besteld hebben, welk type is dat? Ik zie op de site hardpoint of koolstofstaal, maar wanneer gebruik je welk, en wat zijn de ervaringen ermee (oa qua zaagresultaat en standtijd)?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
@LvdE en @Athanor en anderen. Welke typen linten hebben jullie besteld bij lintzagenopmaat?

Ik ben eigenlijk op zoek (voor een Laguna) naar een lint om vers hout in planken te verzagen (de ripper dus), een lint om planken te herzagen naar dunnere delen (droog hout dus, tot een hoogte van 30cm) en een lint voor het allround werk (tot 30mm dik uit de hand zagen met af en toe een ruime bocht). En misschien nog een smal lint met meer tpi voor fiuurzaagwerk. Maar welk...

Fons, het freshcut-lint gebruik jij vooral bij herzagen van fineer. Dat gebruik je dus bij herzagen waarbij je een gladde zaagsnede over wilt houden? Dus het ideale lint voor dikker hout met rechte sneden, voor herzagen van planken?

LvdE, het 27mm,1,3 tpi lint dat jij o.a. had besteld is de ripper zeker?

Van de andere linten die jullie beiden besteld hebben, welk type is dat? Ik zie op de site hardpoint of koolstofstaal, maar wanneer gebruik je welk, en wat zijn de ervaringen ermee (oa qua zaagresultaat en standtijd)?
Hoelang moeten of mogen je linten zijn?
Heb een voorraad die te kort is voor mijn Danckaert machine
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Voor het zagen van nat houten stammen gebruik ik inderdaad het Ripper lint. Herzagen van dunne platen hout met het Freshcut lint. Dit lint is overigens heel goed voor alle zaagklussen te gebruiken, heeft een gladde en dunne zaagsnede. Standaardlint is een hardpoint 20mm 3pi.

Fons
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
@LvdE en @Athanor en anderen. Welke typen linten hebben jullie besteld bij lintzagenopmaat?

Ik ben eigenlijk op zoek (voor een Laguna) naar een lint om vers hout in planken te verzagen (de ripper dus), een lint om planken te herzagen naar dunnere delen (droog hout dus, tot een hoogte van 30cm) en een lint voor het allround werk (tot 30mm dik uit de hand zagen met af en toe een ruime bocht). En misschien nog een smal lint met meer tpi voor fiuurzaagwerk. Maar welk...

Fons, het freshcut-lint gebruik jij vooral bij herzagen van fineer. Dat gebruik je dus bij herzagen waarbij je een gladde zaagsnede over wilt houden? Dus het ideale lint voor dikker hout met rechte sneden, voor herzagen van planken?

LvdE, het 27mm,1,3 tpi lint dat jij o.a. had besteld is de ripper zeker?

Van de andere linten die jullie beiden besteld hebben, welk type is dat? Ik zie op de site hardpoint of koolstofstaal, maar wanneer gebruik je welk, en wat zijn de ervaringen ermee (oa qua zaagresultaat en standtijd)?
Hoi Rob,
Het lint van 27mm breedt is indd de ripper. handig voor herzagen van boomstammetjes en (eiken) balken.
Had een 4 tal lintjes gekocht om te testen welke ik veel zou gebruiken en om ervaring op te doen om zo later specifieker te bij een nog meer ideaal lint uit te komen.
De lintjes die ik toen heb besteld zijn"
- 27mm Ripper, zeer tevreden. (geloof ergens gelezen te habben dat mijn lintzaag maar tot 25mm aankon, maar tot nu toe heeft hij geen moeite met deze 27mm.) enige nadeel, het terug "opvouwen" dat is een stuk minder makkelijk dat de andere door de breedte en dike van het lint.
- 6mm breedte en 10TPI, meer voor dun plaat materiaal te figuurzagen. 1x gebruikt, doe niet veel werk waar dit voor nodig is.
- 10mm breedte en 6TPI. net iets te fijne tand en te smal vind ik. wel ideaal voor kleinere radius te zagen
- 16mm breedte en 3TPI. meest gebruikt. zou misschien nog wel een breder lint willen voor net wat meer stabiliteit tijdens herzagen.

Allemaal zijn ze koolstofstaal. Heb nog niet echt gemerkt dat ze nalaten of snel bod worden. maar zoveel gebruik ik ze ook niet.

waar ik voornamelijk tegenaan loop is, hoe de verschillende linten netjes, praktisch en zonder al te veel volume/muur ruimte handig op te bergen.

Hopelijk heb je hier iets aan ;)
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Hoi Rob,
Het lint van 27mm breedt is indd de ripper. handig voor herzagen van boomstammetjes en (eiken) balken.
Had een 4 tal lintjes gekocht om te testen welke ik veel zou gebruiken en om ervaring op te doen om zo later specifieker te bij een nog meer ideaal lint uit te komen.
De lintjes die ik toen heb besteld zijn"
- 27mm Ripper, zeer tevreden. (geloof ergens gelezen te habben dat mijn lintzaag maar tot 25mm aankon, maar tot nu toe heeft hij geen moeite met deze 27mm.) enige nadeel, het terug "opvouwen" dat is een stuk minder makkelijk dat de andere door de breedte en dike van het lint.
- 6mm breedte en 10TPI, meer voor dun plaat materiaal te figuurzagen. 1x gebruikt, doe niet veel werk waar dit voor nodig is.
- 10mm breedte en 6TPI. net iets te fijne tand en te smal vind ik. wel ideaal voor kleinere radius te zagen
- 16mm breedte en 3TPI. meest gebruikt. zou misschien nog wel een breder lint willen voor net wat meer stabiliteit tijdens herzagen.

Allemaal zijn ze koolstofstaal. Heb nog niet echt gemerkt dat ze nalaten of snel bod worden. maar zoveel gebruik ik ze ook niet.

waar ik voornamelijk tegenaan loop is, hoe de verschillende linten netjes, praktisch en zonder al te veel volume/muur ruimte handig op te bergen.

Hopelijk heb je hier iets aan ;)
Zagen dicht plooien in drie.
Dan zijn ze veel kleiner en makkelijker op te hangen
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Dat gebeurd al, maar nog vind ik het maar een onhandige vorm en volume om ergens op te slaan. Toen ik de Levering ontving waren de linten zelfs 5 of 6x gevouwen. een stuk compakter, maar dat is mij nog niet gelukt om ze zo terug opgevouwen te krijgen. kan hierover ook niets terugvinden op YT.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.