Lijmnaad eikenhouten paneel

hdv

Post veel
24 nov 2019
849
444
Noord-Veluwe
Ergens heb je helemaal gelijk. Absoluut, je mag van een leverancier goed werk verwachten. Daar betaal je immers voor. Maar ik heb te vaak meegemaakt dat een leverancier geen waarde hecht aan klantenbinding, klatntevredenheid, of reputatie en je dus in de kou laat staan. Laten we hopen dat ik gewoon te cynisch ben geworden en het probleem inderdaad zo simpel op te lossen is. Dat zou wel zo mooi zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Van Galen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
is het niet een idee met een bovenfrees een klein V groefje op de naad er in te frezen
los van de denkpiste dat je van de leverancier mag verwachten dat die de eer aan zichzelf houdt + de fronten hermaakt of opnieuw maakt . . .
als de buitenkant van de koude verlijming geen mooie + vlakke zijde toont, dan zijn er redenen om te twijfelen over wat dieper zit
ooit had ik in een traptrede van 30 mm dik een knoopje dat ik zelf niet mooi vond
die traptrede heb ik gevandikt tot er slechts 15 mm overbleef
het knoopje werd alleen maar groter
grrrrrr
de enige oplossing was om een nieuwe traptrede te maken
 
  • Leuk
Waarderingen: Van Galen

Van Galen

Nieuw lid
30 mei 2021
13
2
Tilburg
@kloekoek en handig18, helemaal waar. Mezelf over laten halen door een bekende om het te maken, hem de opdracht gegund. Nooit met vrienden in zee gaan is nu een leermoment als het om klussen gaat. Ik ga zoals jullie beschrijven gewoon aangeven dat we er niet tevreden mee zijn en dat ik hoop dat hij mey een oplossing komt. Zo niet dan is het een harde leerschool en heb ik waarschijnlijk vette pech. De overige zaken waren prima maar de fronten niet..
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nooit met vrienden in zee gaan is nu een leermoment als het om klussen gaat.
dat is altijd een subtiel evenwicht
toen mijn overburen mij een prijsopgave vroegen, heb ik naar hen toe de bedenking geuit dat ik dit op prijs stelde, maar een goede verhouding met mijn buren voor mij belangrijker is, dan een opdracht binnen te halen
ik kreeg de opdracht & we zijn nog altijd goeie buren
je vriend heeft dus een motivatie om je vriend te blijven
raken jullie er samen uit, dan wordt de vriendschap alleen maar inniger
succes !
 
  • Leuk
Waarderingen: Van Galen

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Misschien een late vraag en al beantwoord, hoe zijn de frontjes afgewerkt? Gelakt, olie,..?

De metalen steunlatten achteraan hebben geen slobgaten, dat is nodig om het werken op te vangen.

Eik werkt altijd, zelfs binnen.

Asl er egen sobgaten inzitten en de plaken werken, dan is het bartsen of buigen.

Het zwakste deel zal meegeven en in dit geval blijkbaar de lijmnaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Van Galen

Van Galen

Nieuw lid
30 mei 2021
13
2
Tilburg
Misschien een late vraag en al beantwoord, hoe zijn de frontjes afgewerkt? Gelakt, olie,..?

De metalen steunlatten achteraan hebben geen slobgaten, dat is nodig om het werken op te vangen.

Eik werkt altijd, zelfs binnen.

Asl er egen sobgaten inzitten en de plaken werken, dan is het bartsen of buigen.

Het zwakste deel zal meegeven en in dit geval blijkbaar de lijmnaad.
Volgens de maker zouden er 4 lagen skylt en een eindlaag titanium opzitten. Bij aflevering hadden we al een discussie omdat ze heel grof aanvoelden (vezels denk ik). Ik vond dat ze glader moesten zijn en hij is er toen met een fijnschuurpapier over heen gegaan ter plekke.

Omdat ik bij Houtmerk zag dat ze met een profiel met slobgaten werkten in materiaal dikker dan 20 mm vroeg ik aan hem dit ook te doen. Ik vrees dat hij hier niet veel kaas van had gegeten en heeft er een soort van t profiel in vast gefreesd. Gaat dus niet links of rechtsom bij werken als ik jullie reacties zo hoor.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik vond dat ze glader moesten zijn en hij is er toen met een fijnschuurpapier over heen gegaan ter plekke.
na schuren zet je minstens nog 1 laag
heeft er een soort van t profiel in vast gefreesd. Gaat dus niet links of rechtsom bij werken als ik jullie reacties zo hoor.
op de foto kunnen we enkel de zichtbare kant van het profiel zien
mogelijks is het een T-profiel, en verklaart dat waarom de schroeven hier steeds aan de zijkant zitten
een T-profiel geeft weerstand tegen krommen
de afwezigheid van slobgaten verhindert dat het front kan krimpen of uitzetten

1622822654547.png
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
soms heb ik na 3 lagen vernis (met tussenschuren) nog altijd een ”ruw” oppervlak en dan slis ik nog effe met schuurpapiertje 1000 en is alles opgelost
Met simpel kraftpapier er als laatste over geeft ook een mooi glad resultaat als het om van die irritante stofjes gaat die zich nog net in de natte lak gehecht hebben.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Van Galen & @Charel09
ik bedoelde dat je nadat je geschuurd hebt, nog altijd 1 of meer lagen moet zetten
wil je echt een afgewerkt produkt leveren, dan schuur je dat niet ter plaatse zonder er ter plaatse ook nog een laag bovenop te zetten
het aantal keren schuren & lakken is ondergeschikt aan het resultaat
@Charel09
of heb ik jou verkeerd begrepen
bedoel je dat je bij gebruik van een 1.000 niet meer moet nalakken ?

1622915897442.png
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
@Charel09
of heb ik jou verkeerd begrepen
bedoel je dat je bij gebruik van een 1.000 niet meer moet nalakken ?
correct, na 2-3 gelakt te hebben en ik ben niet 100% tevreden over de gladheid van de toplaag, dan pak ik een reepje fijn schuurpapier (1000, 2000) en ga licht over de plaatsen heen die ik niet goed genoeg vind
en klaar-is-kees, je ziet geen krassen
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.