Lijmnaad eikenhouten paneel

Van Galen

Nieuw lid
30 mei 2021
13
2
Tilburg
Goedemorgen,

Via wat zoeken op internet kwam ik op dit forum uit. Ik heb als leek een vraag over mijn eikenhouten keukenlade fronten

Deze zijn een klein jaar geleden op maat gemaakt voor mijn ikea keuken. Er was altijd al een lijmnaad licht zichtbaar bij verschillende panelen maar nu lijkt het bij een aantal op een richel en worden ze zwart. Anderen lijken onderbroken en zijn ook donker verkleurd.

Nu heb ik op dit forum al gelezen hoe dit waarschijnlijk na productie is ontstaan. Echter heeft het qua zicht voor mij een storend effect aangezien ik er vanuit ging dat de lijmnaad nauwelijks zichtbaar mocht zijn. Ik ga er met de persoon die ze heeft gemaakt naar kijke maar die gaf wel aan dat er niets aan te doen is behalve schuren.

Aangezien op dit forum veel mensen met kennis zitten dacht ik laat ik het hier ook even navragen. Mochtbik een reactie krijgen bij voorbaat dank.

Vriendelijke Groet.
 

Bijlagen

  • 20210530_085713.jpg
    20210530_085713.jpg
    141,1 KB · Weergaven: 146
  • 20210530_085651.jpg
    20210530_085651.jpg
    91,3 KB · Weergaven: 119
  • 20210530_085704.jpg
    20210530_085704.jpg
    102,4 KB · Weergaven: 110
  • 20210530_085637.jpg
    20210530_085637.jpg
    87 KB · Weergaven: 116

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Hoe is de gehele deur opgebouwd? Op je foto's is de schaal niet goed te zien. Hou is het hout behandeld? Zit het in een kader?
 

Van Galen

Nieuw lid
30 mei 2021
13
2
Tilburg
Dank voor je reactie, het is een paneel wat koud verlijmd (weet niet precies of ik het zo juist zeg) is van twee eiken planken 20 cm breed op elkaar met een greep boven aan. Een aantal 60 en 80 cm breed, doorlopend patroon van dezelfde planken.
 

Bijlagen

  • 20210530_113905.jpg
    20210530_113905.jpg
    120,4 KB · Weergaven: 124

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als het koud verlijmd is en je naden gaan zo open staan, dan ben ik bang dat je binnenkort twee losse delen hebt. Hoe dik zijn de planken? Wat was de vochtigheidsgraad? Het lijkt zo op de foto's dat er een vrij dikke lijmnaad is. Maar het is zo een beetje raden. Maak ook even foto's van een open lade vanaf de zijkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Van Galen

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
. Er was altijd al een lijmnaad licht zichtbaar bij verschillende panelen maar nu lijkt het bij een aantal op een richel en worden ze zwart. Anderen lijken onderbroken en zijn ook donker verkleurd.
Met onderbroken bedoel je losse lijmnaden? Het lijkt op de fotos dat de delen gelijmd zijn en daarna niet geschuurd. Ik zie ook nog naast de lijmnaad vlekken van lijm?
Als de lijmnaden verder goed zijn, dan is het een kwestie van de delen goed vlakschuren en behandelen tegen vocht op beide kanten.
Maar wat Chevy66 zegt, iets meer info en duidelijkere fotos zou prettig zijn.
 

Van Galen

Nieuw lid
30 mei 2021
13
2
Tilburg
De panelen zijn 22 mm dik en ik neem aan dat ze rond de 10 a 12 procent waren (dat is toch voor binnen gebruik?) al weet ik niet precies hoe hij ze binnen heeft laten komen en wat daar aan vochtigheid qua verschil was. Het zou volgens hem mogelijk te maken kunnen hebben met zuur van de lijm die reageert met vocht in hout. Maar dat opzwellen weet ik niet hoe dat komt. Er zijn overigens ook een paar panelen waarbij de lijmnaad niet zichtbaar is. Ik voeg nog wat fotos toe.
 

Bijlagen

  • 20210530_120735.jpg
    20210530_120735.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 123
  • 20210530_120755.jpg
    20210530_120755.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 117
  • 20210530_121605.jpg
    20210530_121605.jpg
    62,3 KB · Weergaven: 112
  • 20210530_121634.jpg
    20210530_121634.jpg
    118,4 KB · Weergaven: 100
  • 20210530_121728.jpg
    20210530_121728.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 97
  • 20210530_122032.jpg
    20210530_122032.jpg
    54 KB · Weergaven: 126

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Slecht gelijmd en afgewerkt. Een lijmnaad op zich mag niet zichtbaar zijn.Enkel de overgang in textuur van het hout mag je zien (en dit is ook onvermijdelijk). Misschien krijg je het weg door de panelen opnieuw te schuren of licht te schaven. Schuren moet eigenlijk met vandikte schuurmachine. Handmatig ga je de neiging hebben om enkel de naad te schuren en dan krijg je een kuil.
Het zwart worden van de lijm zou niet mogen. Witte houtlijm kan zwart worden door contact van natte lijm met ijzer. Witte lijm droogt transparant op.
 

Van Galen

Nieuw lid
30 mei 2021
13
2
Tilburg
Slecht gelijmd en afgewerkt. Een lijmnaad op zich mag niet zichtbaar zijn.Enkel de overgang in textuur van het hout mag je zien (en dit is ook onvermijdelijk). Misschien krijg je het weg door de panelen opnieuw te schuren of licht te schaven. Schuren moet eigenlijk met vandikte schuurmachine. Handmatig ga je de neiging hebben om enkel de naad te schuren en dan krijg je een kuil.
Het zwart worden van de lijm zou niet mogen. Witte houtlijm kan zwart worden door contact van natte lijm met ijzer. Witte lijm droogt transparant op.
Duidelijk verhaal, ben al tegen meer zaken aangelopen maar kom er niet echt doorheen aangezien het een welles nietes wordt. Als ik er niet uitkom ga ik op zoek naar iemand met een van dikte bank en kennis van afwerken en die geef ik er geld voor.. Fijn dit forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Die witte frames aan de binnenkant zitten toch niet aan weerskanten van de lijmnaad geschroefd?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
En wat betreft de lijmnaad, ik heb van toxiq ooit titebond gekregen en dat geeft ook zo'n zwarte lijmnaad. En de D4 van bison ook.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Daar heb je het antwoord. Die strippen zorgen er voor dat je paneel niet kan werken en dus worden de lijmnaden dan uit elkaar getrokken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Van Galen

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Het feit dat je vlekken van de lijm naast de naden ziet vind ik geen indicatie van vakmanschap. Afgaande op wat ik zie krijg ik ook het gevoel dat de planken niet erg netjes gevlakt zijn, voordat ze verlijmd werden. De naden zijn immers niet gelijkmatig geopend (maar daar kunnen ook andere redenen voor zijn). Mits ik geen dingen zie die er niet zijn lijkt het erop dat de naden door het werken van het hout enigszins open worden getrokken. Normaal zou dat niet mogen, want moderne lijmen zijn sterker dan hout. Je hout zou bij een goede lijmverbinding dus moeten breken, niet de lijmnaad. Dat zou erop kunnen duiden dat er ofwel niet goed geklemd is (te kort, of niet met genoeg kracht), of dat er te lang is gewacht met lijmen (langer dan de zogenaamde "open tijd" van de lijm), of dat het lijmvlak niet goed strak aansloot. Zoals anderen ook al schrijven ga je die zwarte naad alleen nog maar wegwerken met goed schuurwerk (hopelijk zonder dat je fronten niet meer vlak zijn). Maar daarmee ga je het probleem van de open naden niet verhelpen. Net als @chevy66 zegt, ik denk dat die naad het niet lang meer uit zal gaan houden en het op gegeven moment helemaal zal gaan begeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Van Galen

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Het lijkt erop dat het vertikale deel een gleuf heeft. Dat zou kunnen betekenen dat de schroeven met de werking van het hout mee kunnen bewegen. Maar als dat niet zo is, dan heb je een probleem. Als het hout toen het bij jou in huis kwam vochtiger was dan het nu is, dan is het gekrompen. Als de bevestiging van het front dan niet meewerkt, dan trek je het hout dus uit elkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Van Galen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Volgens mij zitten die strippen strak in een gefreesde inkrozing. Dan gaan sleufgaten voor je schroeven ook niet helpen.
.
 
  • Leuk
Waarderingen: Van Galen

Van Galen

Nieuw lid
30 mei 2021
13
2
Tilburg
Okay, ik had gevraagd om iets om werken tegen te te gaan en ik wist dat er iets van slobgaten of ruimte in moest zitten om het houtbtenlaten werken. Maar deze zitten dus waarachijnlijk zo vast dat er geen ruimte is om te werken?

Wat betreft de vlakte van de planken zie je bij sommigen ook wel een gleuf van schuren en ik weet dat hij geen vdb heeft dus dat zal dat ook meegespeeld hebben.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
En wat betreft de lijmnaad, ik heb van toxiq ooit titebond gekregen en dat geeft ook zo'n zwarte lijmnaad. En de D4 van bison ook.
Was de Titebond D4? En de Bison witte D4 lijm? Want dit is nieuw voor me.
Nu is het wel dat ik wel al gezien heb dat er zwarte sporen zitten in tranen lijm die uit de naad zijn geperst bij het lijmen van eiken. Maar een zwarte naad heb ik nooit gezien. Maar dit kan dan ook liggen aan de kwaliteit van het lijmwerk.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Volgens mij kunnen we wel allerlei filosofieën over lijmeigenschappen houden, maar de kern is dat dit géén vakwerk is. Voor dit soort werk moet een vakman de naden perfect recht en haaks schaven, op een vlakbank of met een goede reischaaf is dat ook niet eens zo moeilijk. Als je dan lijmt, zul je na het schuren van de de oppervlakte écht geen lijmresten zien! Dat is mijn idee als ervaren amateur, gebaseerd op vele projecten. Volgens mij is er maar één oplossing: doorzagen precies door de lijmnaad. Als je dat op een goede paneelzaag doet met een scherp zaagblad, hoef je waarschijnlijk de naden niet meer te schaven en kun je ze opnieuw lijmen.

Fons
 

Van Galen

Nieuw lid
30 mei 2021
13
2
Tilburg
Overigens zijn er ook panelen
Volgens mij kunnen we wel allerlei filosofieën over lijmeigenschappen houden, maar de kern is dat dit géén vakwerk is. Voor dit soort werk moet een vakman de naden perfect recht en haaks schaven, op een vlakbank of met een goede reischaaf is dat ook niet eens zo moeilijk. Als je dan lijmt, zul je na het schuren van de de oppervlakte écht geen lijmresten zien! Dat is mijn idee als ervaren amateur, gebaseerd op vele projecten. Volgens mij is er maar één oplossing: doorzagen precies door de lijmnaad. Als je dat op een goede paneelzaag doet met een scherp zaagblad, hoef je waarschijnlijk de naden niet meer te schaven en kun je ze opnieuw lijmen.

Fons
Dank voor je reactie, deze is ook al door mijn gedachten gegaan. Ik ga kijken hoe we eruit gaan komen wat betreft de panelen in de hoop dat het er mooier op wordt. Heeft me genoeg geld gekost en als het hem niet wordt dan is het jammer en koop ik op termijn nieuwe bij een andere aanbieder.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Mathieu, wat voor titebond het is weet ik niet. Ik kreeg het in een plastic fles. Hij had toen der tijd een inkoopactie . Misschien dat andere mensen die toen lijm van hem hebben gekocht, weten wat voor soort titebond hij toen leverde. Bison KM 45 is een witte D4 houtlijm. Die droogt niet transparant op , maar ook donker. Je kan hem ook niet langer dan een jaar of zo bewaren. Dan is hij niet vloeibaar meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.