Lamelparket (14MM) plaatsen - welke apparaten

Wandy

Nieuw lid
13 mrt 2022
7
0
Leiden
Beste Experts,

We willen binnenkort zelf lamelparket (14 x 215 x 2200 mm - 3 laags) zwevend leggen in onze woning. Dit zal voor ons de eerste keer zijn. Wij zijn geen ervaren doe-het-zelvers. Uit eigen onderzoek blijkt dat we een afkortzaag nodig hebben (op maat en verstek zagen). Welk merk en type raden jullie ons aan? Liefst een apparaat dat makkelijk te bedienen is. Daarnaast moeten we de planken ook over de lengte kunnen zagen. Kun je dit met een afkortzaag doen? Indien dit niet mogelijk is, welk apparaat hebben we hiervoor nodig (merk en type)?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Groeten,

Wandy
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.248
2.650
Als je eerst de vloer legt en daarna de plinten er op zet, heb je aan een decoupeerzaag en een schuurblokje genoeg. Gaat misschien wat minder snel, maar bloedvlekken krijg je slecht uit je houten toplaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Boktor026

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.247
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid
veel hangt af van wat je wil betalen + wat je nadien met de zaag wil doen
aan afkortzaag dient om af te korten
daarvan bestaan weinig types waarmee je ook over de lengte kan zagen
dewalt heeft er zo een die je om kan klappen, en als afkortzaag + 'breedte'zaag kan gebruiken
misschien ook parkside van lidl
spreek me tegen wanneer ik denk dat de zaagsneden die je in het parket gaat maken, steeds nadien door een plint verborgen zullen zijn
in dat geval zou ik zelfs deze bosch op 12 v aanbevelen
die heb ik recent gekocht
het enige wat je moet doen is een lat dwars of in de lengte op de parketstrook leggen & dat zaagje er naast geleiden
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.011
826
Omgeving Leiden
Hoi @Wandy,
Neen joh, dat moet je niet doen. Natuurlijk hebbben professionele leggers allerlei apparatuur, zoals een afkortzaag, om hen het leven wat makkelijker te maken. En snel te werken, want tijd is geld.
Als je een professional bezig ziet is het allemaal eenvoudig, maar je kijkt wel naar jaren en jaren ervaring.
Bovendien kan je met een afkortzaag alleen maar iets korter maken, een hoekje uitzagen gaat daarmee niet.
Ook een plank smaller maken, gaat met een afkortzaag niet.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je ergens een stuk uitzaagt of afzaagt, in de lengte of in de breedte.
Koop daarvoor een decoupeerzaag, zoals @chevy66 ook al zegt. Gewoon eentje met een snoer, dan zit je nooit met lege accu's. En een zware machine ( in vermogen) heb je niet nodig.
Makita vind ik wel een degelijk en betaalbaar merk. Bijvoorbeeld deze van 450 Watt
En om het splinteren tegen te gaan kan je speciale z.g. laminaatzaagjes kopen. Daarvan wijzen de tandjes naar beneden. Ook geschikt voor echt hout.

En je weet het het inmiddels ook wel denk ik: "twee keer meten, één keer zagen"

Nog een tip. Maak een eenvoudig laag tafeltje van een cm of twintig hoog waarop je het laminaat/ parket legt dat je wilt zagen. Anders moet je telkens opstaan om het op je workmate oid te leggen. Dat word je gauw zat :)
 
Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
368
129
Alternatief werkt een klein zaagtafeltje (zoiets bijvoorbeeld) ook, daar heb ik het mee gedaan. Met een fijn blad kan je er prima mee afkorten. Ik vind het handiger dan een decoupeerzaag, maar een decoupeerzaag of invalzaag/handcirkelzaag werken ook. Voordeel van zo'n tafeltje is dat de plank op de tafel wordt ondersteund bij in de lengte zagen. Als een plank van 215 mm breedte doormidden moet, is er niet zoveel breedte over om te ondersteunen.

Pragmatisch: als het maar voor één klus is zou ik vooral kijken wat je in je omgeving kan lenen of huren, en bovenal waar je je comfortabel mee voelt om te werken!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.247
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je eerst de vloer legt en daarna de plinten er op zet, heb je aan een decoupeerzaag en een schuurblokje genoeg.
+1
da's de goedkoopste aanpak
vermits @Wandy niet heeft laten weten welk materiaal/gereedschap hij heeft + wat zijn toekomstplannen zijn, kunnen we ons niet verder uitspreken
in ieder geval komt een decoupeerzaag altijd van pas
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz en trigger

Wandy

Nieuw lid
13 mrt 2022
7
0
Leiden
Allen,

Bedankt voor jullie adviezen. We hebben niet zoveel apparaten. We zijn beginnelingen dus allerlei professionele apparaten aanschaffen lijkt ons een overkill op dit moment. We weten niet of we veel gaan klussen in de toekomst. We gaan in ieder geval beginnen met het aanschaffen van een goede decoupeerzaag.

Nogmaals bedankt voor jullie waardevolle adviezen.

Groeten,

Wandy
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.247
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is dit een goede keuze voor het project?
adviesprijs 124
is een groene bosch
op zich ni slecht voor sporadisch gebruik
de marktprijs is meestal lager, maar die ken ik niet
de tip van @thomasz in #4 is zeker ni slecht
blauwe makita
staat voor kwaliteit
en gaat slechts 70 euro
koop er nog voor 5 euro zaagjes bij, en je hebt hem gratis geleverd
neen, als ik tussen beide zou moeten kiezen, dan blindelings de makita !

aanvulling: gratis verzending is op de prijs ex btw gebaseerd, dus een paar zaagjes meer kopen

1649536373694.png
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Ben zelf erg tevreden over de Makita decoupeerzaag. Zou wel net het tientje meer uitgeven en voor de 4329 gaan. Je krijgt dan toerenregeling en 3 pendelstanden, goeie deal. Heel fijn machientje, doet gewoon precies wat je ervan verwacht zonder poespas. Enige nadeel is dat er zo'n kort snoertje aanzit, maar dat lijkt de manier van Makita om mensen te laten overstappen op batterijtjes.

Bij de Gamma net zo goedkoop te halen als online.

 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.011
826
Omgeving Leiden
Allen,

Ik heb nog een kort vraagje. Voor het project wil ik een Bosch PST 900 PEL aanschaffen (PST 900 PEL Decoupeerzaag | Bosch DIY). Is dit een goede keuze voor het project?

Alvast bedankt voor jullie advies.
Ook geen gekke keuze hoor. Het handige aan de bosch is de verlichting. Dat hebben de voorgestelde makita modellen niet voor zover ik kon zien.
Met deze bosch machine kan je je klus ook prima klaren, geen probleem.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.011
826
Omgeving Leiden
De 4351FCTJ is een zware machine. Zowel in vermogen (720 Watt) als in gewicht (2.5kg).
Wanneer jeeen decoupeerzaag gebruikt dan houd je je werkstuk vast met de ene hand en de decoupeerzaag met de andere. De 4351FCTJ is een z.g. T model: je houdt dus de body vast met één hand. Je hand moet dan wel groot genoeg zijn.
Dat 'probleem' heb je niet bij het bovenste model met een D greep.

Een apparaat dat je vaak en met plezier gebruikt vind ik een goede investering. Ik zou niet voor de 4351FCTJ kiezen want dat is een zware machine (gewicht),die je waarschijnlijk te zwaar gaat vinden voor regelmatig gebruik en voor het werk dat je voor ogen hebt. Dan blijft die in de kast en dat is zonde.

Begin met een eenvoudige, niet te dure machine zoals de Bosch die je voorstelde. Krijg je op een gegeven moment de 'klusgeest' dan heb je ervaring opgedaan en weet je waar een volgende machine aan moet voldoen.
Bij professionals maken machines veel draaiuren en worden ze soms mishandeld. Zelfs dan gaan machines nog verbazingwekkend lang mee. Bij gewoon klusgebruik gaan machines bijna niet kapot hoor.
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
+1 voor de makita 4329K wegens
  • regelbaar toerental
  • regelbare pendelactie
  • koffer (let op, 4329 zonder K komt in een kartonnen doos)
en dat voor 77€
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
@Wandy Een workmate, aftekenengereedschap (winkelhaak, zweihaak, duimstok, rolmaat) en een handzaag. Scharrel ergens een paar planken lamellenparket op en probeer het eens met de hand. Gaat vlotter dan je denkt.

Voor de plinten een goedkoop verstekbakje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wandy

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.248
2.650
Een workmate is alleen voor mensen van 1,5 m of kleiner. Een kratje werkt ook prima. Dan kan je op je knieen blijven zitten .
 
  • Haha
Waarderingen: Scheppie

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Ik zie net een 4350T hier op het marktplein geplaatst worden…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.