Lamelparket (14MM) plaatsen - welke apparaten

Wandy

Nieuw lid
13 mrt 2022
7
0
Leiden
Ik ben beetje in de war. Bosch PST 900 is 6,41 euro duurder (euro 84,80 Hornbach) dan Makita 4329K (euro 78,39 Gamma). Echter, de Bosch machine heeft meer vermogen 620 w vs 450 w Makita en kan dikkere stukken zagen voor zowel hout als metaal. Op basis van de specificaties zou je dan voor de Bosch kiezen. Uit jullie reacties maak ik op dat de voorkeur toch uitgaat naar de Makita decoupeerzaag. Waarom gaat de voorkeur uit naar de Makita? Ik probeer te begrijpen waarom jullie toch voor een Makita gaan.

Kan je makkelijk een stofzuigerslang (Nilfisk alleszuiger Buddy II 12 1200W) aan de machines koppelen? Of heb je een verloopstuk nodig?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.248
2.650
Het zijn beide hobby machines. In jullie praktijk gaat het echt niets uitmaken. Die van de lidl die jan van de broek aanraadde gaat voor jullie ook prima voldoen. Dan heb je geld over voor zaagjes en ander gereedschap, dat jullie nog willen aanschaffen. Jullie gaan een beetje klussen, die machines gaan het grootste deel van hun leven in de opslag doorbrengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.011
826
Omgeving Leiden
Makita staat hoger aangeschreven dan de groene bosch ( er is ook een professionele blauwe lijn van bosch)

Dat Makita als merk hoger staat aangeschreven komt door de ervaringen van talloze professionals die er dagelijks mee werken.

Voor wat jullie ermee van plan zijn kan je eigenlijk wel elk merk decoupeerzaag gebruiken. Het gereedschap van de lidl bijvoorbeeld zoals @Jan van den Broek ook aangeeft.
Aansluiten van een slang op welke decoupeerzaag dan ook is altijd gedoe. Ducttape en wat pvc verloopstukken die je met een gewone föhn wat vervormt kunnen dan uitkomst bieden.
 
J

j1eke

Guest
Als je niet zeker weet of je nog meer gaat klussen, overweeg dan deze van de LIDL: Parkside is ECHT GOED SPUL!!!
Ben het met je eens dat het meeste van Parkside veel waar voor z'n geld biedt, maar als de decoupeerzaag op accu's een indicatie is zou ik daar niet aan beginnen. Heb hem regelmatig gebruikt en dat was geen onverdeeld genoegen.

Dat ik de Bosch niet meenam kwam alleen omdat ik er geen ervaring mee heb. Wel eens tijdens een verhuizing ofzo een groene Bosch gebruikt van iemand anders en dat werkte prima. Vast ook een prima apparaat. Het leek me alleen de meerprijs niet waard. Maar kennelijk is het prijsverschil kleiner dan het leek.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.924
848
Oss
Nou Jan, ik weet niet of die parkside wel zo‘n succes is, Lidl weet het verschil niet tussen een decoupeerzaag en een stoomgenerator:ROFLMAO:
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.387
836
70
Veldhoven
Ben het met je eens dat het meeste van Parkside veel waar voor z'n geld biedt, maar als de decoupeerzaag op accu's een indicatie is zou ik daar niet aan beginnen. Heb hem regelmatig gebruikt en dat was geen onverdeeld genoegen.

Dat ik de Bosch niet meenam kwam alleen omdat ik er geen ervaring mee heb. Wel eens tijdens een verhuizing ofzo een groene Bosch gebruikt van iemand anders en dat werkte prima. Vast ook een prima apparaat. Het leek me alleen de meerprijs niet waard. Maar kennelijk is het prijsverschil kleiner dan het leek.
Ik dacht dat ik een link had gedeeld voor een 230 Volt machine? Of ben ik nou aan het dementeren? Ik heb trouwens de 20 V accu versie al vele jaren tot volle tevredenheid in gebruik!!!!!!
 
J

j1eke

Guest
Ik dacht dat ik een link had gedeeld voor een 230 Volt machine? Of ben ik nou aan het dementeren? Ik heb trouwens de 20 V accu versie al vele jaren tot volle tevredenheid in gebruik!!!!!!
Daarom zei ik ook als indicatie. Bijzonder dat jij er wel mee uit de voeten kon. Misschien een vrijdagmiddagmodel getroffen. Ik vond het maar een onding, lastig om de zaagsnede haaks te krijgen. De Makita doet het met dezelfde zaagjes een heel stuk makkelijker en loopt veel rustiger omdat het zaagje gewoon beter wordt gecontroleerd waardoor het makkelijk is om neties te werken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.776
2.609
Gaanderen
Jouw vraag over vermogen/prestaties van een decoupeerzaag heeft een paar kanten. Ja je kan er zo dik mee zagen als opgegeven. De andere vraag is hoe snel en hoe recht het resultaat is. Ik zou voor "continu" gebruik maximaal de helft van het opgegeven maximum als leidraad nemen. Een enkele keer het maximum is prima maar een hele dag het maximum dan moet de keuze een prof machine zijn. Haaks zagen met een decoupeerzaag is lastig voor veel machines. Neem een extra dik zaagblad (mijn oude festo decoupeerzaag zaagt maximaal 4 cm haaks) Dan krijg je bij de meeste machines een beter resultaat.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.265
313
Heelsum
Als je niet zeker weet of je nog meer gaat klussen, overweeg dan deze van de LIDL: Parkside is ECHT GOED SPUL!!!
parkside is van wisselende kwaliteit maar afgezet tegen de betere merken nou toch lastig als heel goed te kwalificeren. ik heb diverse parkside machine bij de eerste klus weg kunnen gooien....
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik nog niet eentje.. Voor het leggen van een vloertje moet zo'n lidl zaag wel voldoen lijkt me.
 

Wandy

Nieuw lid
13 mrt 2022
7
0
Leiden
Allen,

Bedankt voor jullie input. Als ik jullie goed begrijp, heb ik niet echt een professionele machine nodig. Ik ga ongeveer 100m2 lamelparket (eiken oplaag 3,5mm, onderlaag 10,5mm spar) leggen. Daarnaast wil ik twee trappen (15 treden) zelf bekleden met eiken overzettreden (eiken toplaag 4mm en 11 mm onderlaag). Kan ik nog steeds een willekeurig merk kopen? Wat is het minimale vermogen dat ik nodig heb? Het moet wel een beetje netjes worden.:)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.247
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt voor jullie input. Als ik jullie goed begrijp, heb ik niet echt een professionele machine nodig. Ik ga ongeveer 100m2 lamelparket (eiken oplaag 3,5mm, onderlaag 10,5mm spar) leggen. Daarnaast wil ik twee trappen (15 treden) zelf bekleden met eiken overzettreden (eiken toplaag 4mm en 11 mm onderlaag). Kan ik nog steeds een willekeurig merk kopen? Wat is het minimale vermogen dat ik nodig heb? Het moet wel een beetje netjes worden.:)
het gebeurt zelden dat je op dit forum een volledig eensluidend antwoord krijgt
ieder heeft zijn eigen ervaringen + voorkeur
het is aan de draadjestarter om dat alles in overweging te nemen, en zijn eigen synthese te maken

jouw oorspronkelijke vraag ging over het zagen van het parket
de minder perfect afgezaagde uiteinden kan je altijd onder de plint verstoppen

nu lees ik dat je ook overzettreden gaat plaatsen
dat zou wel eens meer precies moeten verlopen

van de opgesomde types boezemt de makita 4329K mij het meeste vertrouwen in
die heeft een snelheidsregeling + een regelbare pendelfunktie
een pendelfunktie bepaald te fijnheid van de zaagsnede
zelf heb ik een dewalt op batterij mét pendelinstelling van 1 tot 3
er is een hemelsbreed verschil tussen het resultaat van de 1 en de 3

laat mij de keuze vanuit een ander oogpunt bekijken
ik denk dat die machines van 25 tot 100 euro een fraktie kosten van de prijs die je voor het parket en de overzettreden betaalt
lijm je het parket, dan zal de lijm meer dan de machine kosten
en door alles zelf te plaatsen, bespaar je honderden euro's
over de kwaliteit van de blauwe makita's bestaat geen twijfel
gebruik je die nadien niet meer, dan raak je die aan de helft van de aankoopprijs kwijt
. . .
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Vermogen lijkt me bij zoiets niet heel belangrijk. Gewoon de machine het werk laten doen, als zaagjes bot beginnen te worden (verkleuring bij zaagsnede, meer geluid en meer druk moeten geven) zaagjes vervangen. Dat is ook met een goede machine heel helpend om nette zaagsnedes te maken.

Neem je tijd, en zorg dat je of aan de onderkant van je werkstukken aftekent, of laminaatzaagjes (duurder) koopt.

Qua machine: Je kunt ook overwegen een echt goede machine op marktplaats te kopen, deze te gebruiken en daarna weer te verkopen. Als je overzettreden wil maken kan ik me voorstellen dat je inderdaad wat meer controle wil.
 
J

j1eke

Guest
Een traprenovatie kan wel met een decoupeerzaag, maar is niet echt de aangewezen machine daarvoor. Bij overzettreden maak je, in de meeste gevallen, vooral rechte snedes. Om dat goed netjes te krijgen moet je met een decoupeerzaag wel secuur werken en de randjes daarna vaak ook schuren of wat schaven oid om het af te werken.
Voor zoiets zou ik veel liever een invalzaag kopen/lenen/huren. Dan kun je altijd netjes langs de lijntjes werken en dat zal uiteindelijk veel tijd schelen. Een invalzaag heeft niet veel oefening nodig. Voor de plekken waar de invalzaag niet helemaal kan komen (binnenhoeken of de voorkant van de trede die te hoog is voor de zaag) kun je een handzaag of wel de decoupeerzaag gebruiken.
Als je het wel gaat doen met de decoupeerzaag zou ik hem eerst bij wat andere projecten gebruiken, zodat je wat ervaring krijgt en beter kunt inschatten hoe netjes je ermee kunt werken en of je dat aandurft bij het bekleden van je trap.

Het komt allemaal heel precies bij een trap, het moet allemaal op elkaar aansluiten. Je kunt niet heel veel verstoppen. Ik zou eerst eens wat andere klussen doen en dan inschatten of je dat ziet zitten en denkt zo nauwkeurig te kunnen werken. Ook kan secuur werken voor iemand zonder ervaring erg veel tijd kosten met elke keer passen en meten en het vinden van een ritme.
Zou het niet direct afraden, maar denk goed erover na, het is een flinke investering in tijd en geld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.387
836
70
Veldhoven
parkside is van wisselende kwaliteit maar afgezet tegen de betere merken nou toch lastig als heel goed te kwalificeren. ik heb diverse parkside machine bij de eerste klus weg kunnen gooien....
Ik heb inmiddels bijna alle 20 volt apparaten van Lidl. Worden niet dagelijks gebruikt. Maar de schroefklopboormachine, de haakse slijper en de decoupeerzaag en de heggenscharen (1 gewoon en 1 telescopisch) gebruik ik heel veel. De multizaag en de sloopzaag wat minder, maar ook daar geen klachten. Verder heb ik van Makita en DeWalt en Metabo een aantal machines, en die zijn natuurlijk niet te vergelijken qua ergonomie en kwaliteit, maar mijn oma (1894-1977) zei altijd: "Je kan toch wel dansen, al is het niet met de bruid".
 
J

j1eke

Guest


Ik heb inmiddels bijna alle 20 volt apparaten van Lidl. Worden niet dagelijks gebruikt. Maar de schroefklopboormachine, de haakse slijper en de decoupeerzaag en de heggenscharen (1 gewoon en 1 telescopisch) gebruik ik heel veel. De multizaag en de sloopzaag wat minder, maar ook daar geen klachten. Verder heb ik van Makita en DeWalt en Metabo een aantal machines, en die zijn natuurlijk niet te vergelijken qua ergonomie en kwaliteit, maar mijn oma (1894-1977) zei altijd: "Je kan toch wel dansen, al is het niet met de bruid".
Ja, de nieuwe zwarte serie lijkt erg goed. Met de groene apparaten was het een beetje 50/50 wat mij betreft. De eerste accuboor van hen was erg goedkoop, maar hield het toch de hele bouw van onze werkplaats vol, inclusief een paar keer stuiteren en winterse omstandigheden. In het jaar erna gaf hij wel de geest, toch iets teveel zand gehapt? De grote haakse slijper (230V) was na een paar keer gebruiken al doorgebrand terwijl hij alleen stenen had geslepen. De 20V multitool gebruiken we nog steeds. Weliswaar niet dagelijks, maar die voldoet prima. De kleine groene was ook snel dood door een probleem met de schakelaar.
De invalzaag blijft ook maar doorgaan. Die kochten we een iaar of 4 geleden om te kijken of een invalzaag zou passen in onze groffere werkzaamheden en ondanks dat we er niet zuing op zijn en hij aardig wat groffer werk heeft gedaan blijft hij gewoon lopen zonder klagen.

Wij hebben een beetje de filosofie dat we voor dagelijks gebruik ook gereedschap kopen dat daarvoor ontworpen is en dingen die je eens per week of minder gebruikt er ook gewoon gekeken kan worden naar goedkope alternatieven. Maar het moet wel redelijk betrouwbaar zijn, tenzij er een alternatief is. Parkside is ook gewoon afval zodra het stuk gaat, het voordeel van Makita ed is dat stuk vrijwel nooit het einde is. Gewoon het kapotte onderdeel nabestellen en dezelfde week werkt het weer.
 

Wandy

Nieuw lid
13 mrt 2022
7
0
Leiden
Praxis heeft de volgende aanbieding: Makita combiset accuschroefboormachine (DF457) en een 18V decoupeerzaag (JV183) voor euro 179. Wat vinden jullie van deze aanbieding? Is de decoupeerzaag goed?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.