ladenkastje tbv gereedschappen van het meisje :)

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen: aangezien mijn partner veel met edelstenen, zilver en aanverwante zaken in de weer is, leek het haar leuk om ook een soort van werkplekje in de schuur te hebben.
Nu is leuk natuurlijk een ruim begrip, dus ben ik begonnen met het maken van een ladenkastje voor haar spulletjes.
Dit ladenkastje is een start, er komt ook nog een bredere ladekast, en , uiteraard, een werkblad.
Het is de bedoeling dat het werkblad ongeveer 3 meter lang wordt, de breedte, daar broed ik nog op.

Wat hebben we nog liggen aan materiaal: multiplex, gelamineerd, heel veel, en meer, dus daar gaan we het karkas van maken.

De geleiders van de lades, even kieken, je kunt natuurlijk van alles kopen, maar de sport is natuurlijk ook een beetje om je te redden met de voorhanden zijnde materialen.
Nu leek mij de HPL zijde van het multiplex voldoende slijtvast om als glijvlak voor de lades te fungeren, mooi!!!

Vervolgens gekeken hoeveel lades er bij benadering nodig zijn: 7.
De hoogte van het kastje is ongeveer 70 cm, aan de onderkant expres ruimte gelaten om e.e.a. af te zagen, afhankelijk van het wel of niet toepassen van een wielenset.

Vervolgens de zijpanelen, de bovenkant en de bovenkant gezaagd, en een, voor de stevigheid, extra tussenschot.
Vervolgesn de achterzijde gezaagd, ook voor de nodige stevigheid, en het geheel met lijm en schroeven in elkaar gedraaid :)

Schroeven??
Ja, schroeven, lekker snel, en de zijkanten zijn straks toch niet meer zichtbaar :)

Nadat het karkas stond, de geleiders gezaagd, en met behulp van een instelbare diy mal, welke ik normaal voor mn zaagslede gebruik, bevestigd middels schroeven in het karkas, in tegenstelling tot mijn verwachting ging dit heel goed, er zit bijna geen afwijking in, en wat is nu een halve mm :)

Nu was het tijd om de lades te maken, hiervoor heb ik lange stroken gezaagd, welke ik heb voorzien van een zaagsnede tbv de bodem, alles in een keer gedaan, zodat er qua maatvoering geen noemenswaardige afwijkingen konden ontstaan.

De uiteinden van de lange zijdes ingezaagd ter dikte van het multiplex, zodat de voor en achterkant verlijmd konden worden.

Uit triplex 7 bodems tbv de lades gezaagd, netjes geschuurd, en weer verder :)

Vervolgens mijn collectie lijmklemmen uit het rek gehaald, en de 7 lades mooi vlak en haaks geklemd.
Bij het niet haaks zijn viel het mij mee dat je redelijk eenvoudig kunt corrigeren door de positie van de lijmklem iets te wijzigen, viel mij ook mee.
De bodems hebben alleen in het midden in de lange kant in de zaagsnede een blupje lijm gekregen, vast is vast nietwaar???

Aangezien het er zo wel erg multiplexerig uit ging zien, hak al gekeken wat er eventueel voor de frontjes gebruikt kon worden.
Nu stonden er nog wat eikenhouten planken, zo rond de 5mm dik, mooi materiaal voor de ladenfrontjes.
Dus: maat van de fronten bepaald, eiken op maat gezaagd, en 7 triplex frontjes op maat gezaagd.

Toen ben ik e.e.a. gaan verlijmen met de laatste klemmen uit de collectie:)
Dus eerst een plaatje eiken, vervolgens een plaatje triplex, en als laatste het echte frontje bestaande uit eiken.

Ik kwam in een kassie nog 7 rvs handvaten tegen, en dat leek mij wel leuk als handvatties.
Aan de frontjes heb ik het meeste werk gehad, koste ook relatief veel tijd qua drogen en netjes op maat zagen.

Heb nu 5 frontjes klaar, er staan nog twee in de klemmen.
Omdat ik nogal ongeduldig ben, heb ik deze frontjes verder netjes opgeschuurd en met de grepen op de lades gemonteerd.
Met een mal gaten in de frontjes en lades geboord, en vervolgens met de bij de grepen behorende schroeven, zowel de grepen als frontjes op de lades gemaakt, met als bijkomend voordeel dat de frontjes altijd nastelbaar zijn :)
De frontjes zijn afgewerkt met druivenpit olie.

Het is een heel verhaal geworden, helaas heb ik maar twee foto's ; na een update van de telefoon vertoonde deze wat onhebbelijkheden.

IMG_0004.jpg

IMG_0005.JPG
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Mooie frontjes!

Is er trouwens nog ruimte in de tuin voor een hobby schuur?
Misschien kan je nog proberen een stuk werkblad te claimen, maar dit is geheel op eigen risico!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ja, nee, maar dan kan je natuurlijk niet meer schuren in je werkplaats, dat stof gaat tussen de sieraden zitten, partner boos, ruzie, veel gedoe, beter vermijden denk ik. Ik neem dat schuurmasjientje wel van je over, scheelt een boel gelazer!

:p
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Nu heb ik ook wat: vind ik onder in een kast een heel appart apparaat, volgens mn meisje is het behoorlijk retro/vintage, en moet ik er uiters zorgvuldig mee om gaan, het ding is van het pre smartphone tijdperk, en men noemde het: fototoestel.

Dus, voor de liefhebbers heb ik nog wat plaatjes gemaakt van een lade zodat men een beeld krijgt hoe een en ander in elkaar steekt.

Gelijmde lange zijde:
IMG_0001.jpg

Impressie van lade plus frontje:
IMG_0002.JPG

Bevestiging frontje aan lade:
IMG_0003.JPG

En een vooraanzicht van het frontje:
IMG_0004.jpg

Alle tips van jullie heb ik eens lekker door mijn hoofd laten gaan, en op mijn voorstel aan mn meisje om zelf een schuur te gaan bouwen kreeg ik niet echt een positief constructieve reactie :)
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ja, nee, maar dan kan je natuurlijk niet meer schuren in je werkplaats, dat stof gaat tussen de sieraden zitten, partner boos, ruzie, veel gedoe, beter vermijden denk ik. Ik neem dat schuurmasjientje wel van je over, scheelt een boel gelazer!

:p

Bedankt voor je aanbod, maar nee, bedankt:)
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Heb je een keuken in dat schuurtje gebouwd? Dat zou ook wat verklaren...

Zooo de erste vrouw onvriendelijke grap is gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.