Mannen: aangezien mijn partner veel met edelstenen, zilver en aanverwante zaken in de weer is, leek het haar leuk om ook een soort van werkplekje in de schuur te hebben.
Nu is leuk natuurlijk een ruim begrip, dus ben ik begonnen met het maken van een ladenkastje voor haar spulletjes.
Dit ladenkastje is een start, er komt ook nog een bredere ladekast, en , uiteraard, een werkblad.
Het is de bedoeling dat het werkblad ongeveer 3 meter lang wordt, de breedte, daar broed ik nog op.
Wat hebben we nog liggen aan materiaal: multiplex, gelamineerd, heel veel, en meer, dus daar gaan we het karkas van maken.
De geleiders van de lades, even kieken, je kunt natuurlijk van alles kopen, maar de sport is natuurlijk ook een beetje om je te redden met de voorhanden zijnde materialen.
Nu leek mij de HPL zijde van het multiplex voldoende slijtvast om als glijvlak voor de lades te fungeren, mooi!!!
Vervolgens gekeken hoeveel lades er bij benadering nodig zijn: 7.
De hoogte van het kastje is ongeveer 70 cm, aan de onderkant expres ruimte gelaten om e.e.a. af te zagen, afhankelijk van het wel of niet toepassen van een wielenset.
Vervolgens de zijpanelen, de bovenkant en de bovenkant gezaagd, en een, voor de stevigheid, extra tussenschot.
Vervolgesn de achterzijde gezaagd, ook voor de nodige stevigheid, en het geheel met lijm en schroeven in elkaar gedraaid
Schroeven??
Ja, schroeven, lekker snel, en de zijkanten zijn straks toch niet meer zichtbaar
Nadat het karkas stond, de geleiders gezaagd, en met behulp van een instelbare diy mal, welke ik normaal voor mn zaagslede gebruik, bevestigd middels schroeven in het karkas, in tegenstelling tot mijn verwachting ging dit heel goed, er zit bijna geen afwijking in, en wat is nu een halve mm
Nu was het tijd om de lades te maken, hiervoor heb ik lange stroken gezaagd, welke ik heb voorzien van een zaagsnede tbv de bodem, alles in een keer gedaan, zodat er qua maatvoering geen noemenswaardige afwijkingen konden ontstaan.
De uiteinden van de lange zijdes ingezaagd ter dikte van het multiplex, zodat de voor en achterkant verlijmd konden worden.
Uit triplex 7 bodems tbv de lades gezaagd, netjes geschuurd, en weer verder
Vervolgens mijn collectie lijmklemmen uit het rek gehaald, en de 7 lades mooi vlak en haaks geklemd.
Bij het niet haaks zijn viel het mij mee dat je redelijk eenvoudig kunt corrigeren door de positie van de lijmklem iets te wijzigen, viel mij ook mee.
De bodems hebben alleen in het midden in de lange kant in de zaagsnede een blupje lijm gekregen, vast is vast nietwaar???
Aangezien het er zo wel erg multiplexerig uit ging zien, hak al gekeken wat er eventueel voor de frontjes gebruikt kon worden.
Nu stonden er nog wat eikenhouten planken, zo rond de 5mm dik, mooi materiaal voor de ladenfrontjes.
Dus: maat van de fronten bepaald, eiken op maat gezaagd, en 7 triplex frontjes op maat gezaagd.
Toen ben ik e.e.a. gaan verlijmen met de laatste klemmen uit de collectie
Dus eerst een plaatje eiken, vervolgens een plaatje triplex, en als laatste het echte frontje bestaande uit eiken.
Ik kwam in een kassie nog 7 rvs handvaten tegen, en dat leek mij wel leuk als handvatties.
Aan de frontjes heb ik het meeste werk gehad, koste ook relatief veel tijd qua drogen en netjes op maat zagen.
Heb nu 5 frontjes klaar, er staan nog twee in de klemmen.
Omdat ik nogal ongeduldig ben, heb ik deze frontjes verder netjes opgeschuurd en met de grepen op de lades gemonteerd.
Met een mal gaten in de frontjes en lades geboord, en vervolgens met de bij de grepen behorende schroeven, zowel de grepen als frontjes op de lades gemaakt, met als bijkomend voordeel dat de frontjes altijd nastelbaar zijn
De frontjes zijn afgewerkt met druivenpit olie.
Het is een heel verhaal geworden, helaas heb ik maar twee foto's ; na een update van de telefoon vertoonde deze wat onhebbelijkheden.


Nu is leuk natuurlijk een ruim begrip, dus ben ik begonnen met het maken van een ladenkastje voor haar spulletjes.
Dit ladenkastje is een start, er komt ook nog een bredere ladekast, en , uiteraard, een werkblad.
Het is de bedoeling dat het werkblad ongeveer 3 meter lang wordt, de breedte, daar broed ik nog op.
Wat hebben we nog liggen aan materiaal: multiplex, gelamineerd, heel veel, en meer, dus daar gaan we het karkas van maken.
De geleiders van de lades, even kieken, je kunt natuurlijk van alles kopen, maar de sport is natuurlijk ook een beetje om je te redden met de voorhanden zijnde materialen.
Nu leek mij de HPL zijde van het multiplex voldoende slijtvast om als glijvlak voor de lades te fungeren, mooi!!!
Vervolgens gekeken hoeveel lades er bij benadering nodig zijn: 7.
De hoogte van het kastje is ongeveer 70 cm, aan de onderkant expres ruimte gelaten om e.e.a. af te zagen, afhankelijk van het wel of niet toepassen van een wielenset.
Vervolgens de zijpanelen, de bovenkant en de bovenkant gezaagd, en een, voor de stevigheid, extra tussenschot.
Vervolgesn de achterzijde gezaagd, ook voor de nodige stevigheid, en het geheel met lijm en schroeven in elkaar gedraaid
Schroeven??
Ja, schroeven, lekker snel, en de zijkanten zijn straks toch niet meer zichtbaar
Nadat het karkas stond, de geleiders gezaagd, en met behulp van een instelbare diy mal, welke ik normaal voor mn zaagslede gebruik, bevestigd middels schroeven in het karkas, in tegenstelling tot mijn verwachting ging dit heel goed, er zit bijna geen afwijking in, en wat is nu een halve mm
Nu was het tijd om de lades te maken, hiervoor heb ik lange stroken gezaagd, welke ik heb voorzien van een zaagsnede tbv de bodem, alles in een keer gedaan, zodat er qua maatvoering geen noemenswaardige afwijkingen konden ontstaan.
De uiteinden van de lange zijdes ingezaagd ter dikte van het multiplex, zodat de voor en achterkant verlijmd konden worden.
Uit triplex 7 bodems tbv de lades gezaagd, netjes geschuurd, en weer verder
Vervolgens mijn collectie lijmklemmen uit het rek gehaald, en de 7 lades mooi vlak en haaks geklemd.
Bij het niet haaks zijn viel het mij mee dat je redelijk eenvoudig kunt corrigeren door de positie van de lijmklem iets te wijzigen, viel mij ook mee.
De bodems hebben alleen in het midden in de lange kant in de zaagsnede een blupje lijm gekregen, vast is vast nietwaar???
Aangezien het er zo wel erg multiplexerig uit ging zien, hak al gekeken wat er eventueel voor de frontjes gebruikt kon worden.
Nu stonden er nog wat eikenhouten planken, zo rond de 5mm dik, mooi materiaal voor de ladenfrontjes.
Dus: maat van de fronten bepaald, eiken op maat gezaagd, en 7 triplex frontjes op maat gezaagd.
Toen ben ik e.e.a. gaan verlijmen met de laatste klemmen uit de collectie
Dus eerst een plaatje eiken, vervolgens een plaatje triplex, en als laatste het echte frontje bestaande uit eiken.
Ik kwam in een kassie nog 7 rvs handvaten tegen, en dat leek mij wel leuk als handvatties.
Aan de frontjes heb ik het meeste werk gehad, koste ook relatief veel tijd qua drogen en netjes op maat zagen.
Heb nu 5 frontjes klaar, er staan nog twee in de klemmen.
Omdat ik nogal ongeduldig ben, heb ik deze frontjes verder netjes opgeschuurd en met de grepen op de lades gemonteerd.
Met een mal gaten in de frontjes en lades geboord, en vervolgens met de bij de grepen behorende schroeven, zowel de grepen als frontjes op de lades gemaakt, met als bijkomend voordeel dat de frontjes altijd nastelbaar zijn
De frontjes zijn afgewerkt met druivenpit olie.
Het is een heel verhaal geworden, helaas heb ik maar twee foto's ; na een update van de telefoon vertoonde deze wat onhebbelijkheden.

