kpgel>kerk> zaagtafel :)

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@wupsie,

Het is gelukt!! Ik ben de gelukkige en trotse eigenaar van een Metabo 1866.
Voor zover ik het nu kan beoordelen is hij helemaal goed. Je aanwijzingen opgevolgd en ik heb een strakke bovenkant (met de langsgeleider gemeten), een rubberen uitlaatstuk voor de afzuiging, al het gereedschap (inclusief de sleuteltjes van de laden van de onderkast) en boven al een nagenoeg nieuwe staat van de machine. Meer dan goede uitleg bij de machine gekregen, proefstukje gezaagd met als resultaat een prima zaagsnede (voorzover de leek die ik ben dat echt kan beoordelen.... maar ziet er gewoon goed uit).
Mijn zorgen dat ik bij een of andere shebby handelaar terecht zou komen waren volkomen ongegrond. Het was een vakman met eigen timmerfabriek die wegens de recessie er een beetje bij handelt. Een absoluut aan te raden adres, zeker voor beginners zoals ik die toch niet echt weten waar ze op moeten letten en hij haalt je niet het vel over de neus.
Door omstandigheden (vrouw heeft nieuwe knie) heb ik hem nog niet verder uit kunnen proberen en/of foto's maken. Zodra ik de gelegenheid heb kom ik terug met foto's.
Nogmaals dank voor je medewerking in deze!
gr, Herman
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
En wellicht handig ter indicatie voor potentiele metabo 1866 kopers: wat zit erprecies bij,en wat heb je er voor betaald.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik heb hem in Culemborg gekocht voor € 525,=. Volgens mij met alles d'r op en d'r an behalve langgatboorinstallatie en frees. Maar zoals ik al aangaf kom hier zo snel mogelijk op terug met foto's en meer uitgebreide informatie. Op de Duitse zusterorganisatie heb ik alle gebruikershandleidingen kunnen downloaden die er maar zijn van het apparaat. Als hier interesse voor bestaat dan zet ik ze ook op deze Site.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.430
687
Emst
Ik gebruik Tinipick voor foto,s op het forum te zetten.
Vroeger zat die mogelijkheid op dit forum zelf.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Vandaag mijn eerste verkenningen gedaan met 1688 en met de schoonmaak begonnen. Hij zag er al zeer goed uit, alsof hij nauwelijks gebruikt was, nu ik hem een goed heb kunnen bekijken valt het helemaal op hoe schoon hij is. Ik heb hem "op de kop" gezet op mijn werkbank om overal bij te kunnen. Niet of nauwelijks slijtageplekken te zien bij het mechanisme van de hoogte-instelling dan wel de zaag verstekinstelling van de zaag. Ook de vertanding van beide instellingen ziet er nog als nieuw uit. Wat ik wel heel vreemd vind en ik in de motorkamer geen echte verklaring voor kan vinden, is dat de vastzetknop van de hoogte-instelling dol is gedraaid. Na onderzoek bleek dat het draadeinde waar deze knop op wordt gedraaid over een deel van ca 1.5 cm geen draad meer bevat. Of er is door de vorige gebruiker iedere keer bij het vastzetten de zaak ontzettend strak gezet of er is iets anders aan de hand. Aan de op- en neergaande beweging ligt het niet, dat gaat allemaal smooth. Wat het dan wel is? Nog geen idee. Heb de knop nu voorzien van een nieuwe moer en heb het draadeinde weer van (een beetje) nieuw draad voorzien. En anders zet ik er wel een hulsje tussen om het slechte deel te vermijden. Als het hier bij blijft ben ik meer dan tevreden. Morgen meer, zal dan ook eens kijken of ik wat foto's kan schieten.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ben nog bezig. Hij ligt nog ondersteboven op de werkbank. Eerst even het knop probleempje oplossen en daarna weer verder met de schoonmaak en de montage. Ik kan er (helaas) maar enkele uurtjes aan besteden (vrouw inmobiel, behoeft verzorging). Maar als ik morgen kan en niet al te veel tijd kwijt ben met boodschappen enzo, dan maak ik wat foto's van de onderdelen. Het zagen heb ik ter plaatse gedaan en dat zag er goed uit. Het is zeker een goed zaagblad.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Zat niet mee vandaag, boodschappen namen (te) veel tijd in beslag en met de regen was het uitlaten van de hond ook geen pretje. Zal wel in het nieuwe jaar worden voordat ik weer wat kan melden.
Is het misschien een goed idee mijn eigen topic te openen?? Ik lift nu zo'n beetje mee op die van Wupsie en we lopen toch ieder van ons tegen eigen/andere problemen op die vermeldenswaard kunnen zijn.
Ik zie het wel.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@wupsy: Nog steeds niet toegekomen aan de Metabo. Heb wel een lintzaagje en een figuurzaag gekocht. Leuk spul, moet veel aan opgeknapt worden (de lintzaag is een echte oldtimer en de figuurzaag eigenlijk ook..) maar dat vind ik ook leuk.
Zat nog even naar mijn zaagmachine te kijken en nu hij in de stand 45 gr staat en niet geheel in de uiterste hoogste stand staat, loopt het zaagblad aan. Is dat normaal en moet je voor in verstekzagen altijd de hoogste stand kiezen of is er wat mis met de machine??
Ik zie graag van de vakman of er iets aan de hand is.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zijn alle flenzen gemonteerd?
Zal morgen eens in de schuur lijken hoe het bij mijn machine zit.
Je bent aardig machienes aan het kopen: grootse plannen kerel??
Verder wens ik je alvast een prettige jaarwisseling en het beste voor 2013
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Hoi Wupsie, jij en alle anderen die dit lezen ook een goede jaarwisseling en een voorspoedig 2013!!
Inderdaad ben ik nogal bezig om machines aan te schaffen. Soms komen ze op je weg soms zoek en vind je ze. De figuurzaag (een oude Huvema) had ik een tijdje geleden al gekocht. Echter vlak voordat ik hem zou gaan ophalen kreeg ik een berichtje dat ze motor ivm opslag in een vochtige schuur hadden verwijderd en die hadden "weggegooid" tijdens het opruimen van een verbouwing... Toch maar opgehaald voor heel weinig (€ 5) mede omdat er ook voorbeeldboekjes bij werden geleverd en een naaimachine voetpedaal waarmee de zaag met verschillende toeren kan worden aangestuurd. Ik dacht dat ik wel ergens een motortje zou kunnen opduiken en hem dan weer herstellen. Dat bleek iets ingewikkelder te zijn dan ik dacht. Ook de aandrijving was verdwenen dus dat moest een hele operatie worden. Vandaar gezocht op Marktplaats naar dezelfde machine zodat ik de oude machine als donor kan gebruiken. Dat is gelukt. Vandaag uit elkaar gehaald, schoongemaakt en goed gesteld. Doe ik bijna met alle machines: uit elkaar halen, goed afstellen en dan weer in elkaar voor het betere (zaag) werk. Zo leer ik de machines goed kennen en als zich problemen voordoen weet ik ongeveer waar ik moet zoeken.
De lintzaag was meer een geval van: volgens mij moet ik als ik met hout aan de gang een lintzaag hebben. Op de fora en anders wordt er hoog opgegeven van deze machines en blijkt dat als je hem 1 keer hebt hoe vaak je er gebruik van maakt. Dat zal zich dus in de praktijk nog moeten gaan bewijzen. Leuke (echt oude) machine. Hij heet: Simple-Simon Powertools en komt uit Canada. Oud, maar voor zover ik het kan beoordelen technisch in goede staat. Ook die zal ik weer eerst uit- en in elkaar zetten, alles goed stellen en dan maar afwachten waar ik hem voor ga inzetten.
Donderdag en en vrijdag komt mijn kleinzoon en gaan we mijn werkplaats opnieuw inrichten. Op oude spullen naar het stort brengen en (hopelijk kom ik zo ver) een zaagtafelverlenging maken voor mijn verstek en afkortzaag. Tot nu ben ik veelal bezig geweest met steigerhout en aangezien je die altijd koopt op een lengte van 5 m heb je ook wat lengte nodig bij de afkortzaag.
Veel te doen dus. Ik ben dan wel gepensioneerd maar kom nog steeds veel tijd te kort :).
Nogmaals GOEDE JAARWISSELING!! en bedankt voor je support to nu toe.

Hierbij 2 foto's van de nieuwe aanwinsten
 

Bijlagen

  • Figuurzaag compleet.jpg
    Figuurzaag compleet.jpg
    65,3 KB · Weergaven: 133
  • Lintzaag4.JPG
    Lintzaag4.JPG
    35,6 KB · Weergaven: 133

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.