kpgel>kerk> zaagtafel :)

WR1944

Oud hout
Als je denkt dat een nieuwe flens het probleem oplost zou ik die sowieso kopen. Dan heb je een betere zaagmachine. Is het dan nog niet de machine voor de rest van je leven kan je altijd een oogje houden op aanbiedingen op E-bay e.d. Dan heb je een betere kwaliteit machine aan te bieden en je weet dan beter waar je op moet letten bij een nieuwe poging.
Eh, ik wil niet als een betweter overkomen maar realiseer je je hoeveel je bespaart als je stopt met roken. Dat is een aardige hoeveelheid gereedschap. Vroeger zei ik altijd dat het een racefiets per jaar was. :D
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@wr1944: we werken aan het roken hier, shag is nu bijna net zo duur als drugs :)
Wat de zaagmachine betrefd: het zaagbeeld is nog steeds onrustig, zaakvlak is niet 100% vlak , wel haaks, behalve aan het begin en het einde van de zaagsnede, als je OP de zaagsnede zou kijken , loopt ie aan het begin aan de linker uit het lood, en aan het einde aan de rechterkant.
Heb als referentie ook een stukje met mn festool zaag gezaagd, en dat is qua zaagbeeld toch wel een wereld van verschil.
Denk inderdaad dat ik morgen gewoon de flens bestel, de machine wordt er nooit slechter van.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Vandaag besloten om de zaag te houden en te gebruiken tot de schuur/werkplaats gereed is.
Helaas was de flens niet meer leverbaar, jammer dan :(
Vind het echt heel erg jammer, want alles aan deze tafel is gewoon geweldig.
Maar goed; ook het feit dat er geen of weinig onderdelen meer voor te krijgen maken deze tafel voor het echte precisie werk niet echt bruikbaar.
Zie af en toe wel wat op ebay.de voorbij komen, en daar blijkt wel uit de verkoopprijzen dat ze gewild/goed zijn.
Dit zijn dan wel complete sets, met alle toeters en bellen.
 

tuoh

Oud hout
Sam,

hoe nauwkeuriger hoe beter, voor massief hout ligt de grens op ongeveer 0,1mm. Nog juister gaat door de aard van het materiaal niet meer lukken.
Bij het stellen van de pennenbank voor het slaan van dubbele pennen gebruik ik altijd een schuifmaat, de slissen en corresponderende pennen worden tot op 0,1mm juist gesteld.

Bij toleranties van machines ligt dit natuurlijk anders, hier is 0,1mm afwijking al teveel. Hangt er ook van af welk merk het is. bij Tendotools en konsoorten is dit misschien acceptabel, bij Felder duidelijk niet.
De opmetingen hierboven uitgevoerd op een Metabo lijken me acceptabel voor deze machine. Het gaat hier over een bouwzaag, daar vind je soms de raarste toleranties op terug. Een blad dat 2mm hol of bol ligt bijvoorbeeld, scheluwe geleiders, geleidingen die slobberen in de geleidegleuf, maataanduidingen die langs geen kant kloppen, etc.
Het is een allround machine, perfect voor aanpassingswerk op de werf, voor fijn werk schieten deze machines hopeloos tekort. Dat is een veel voorkomend euvel bij de meeste merken in deze prijsklasse, je koopt nu eenmaal geen Rolls Royce voor de prijs van een volkswagen.

Je mag niet verlangen dat deze machines hetzelfde eindresultaat behalen als een paneelzaagmachine van 25000€. Er zal dus altijd wat geklooi bij komen kijken om dit resultaat te proberen evenaren met deze bouwzagen. Ben je redelijk handig, of ken je een vriendelijke metaalbewerker dan kunnen deze machines aardig wat verbeteren in prestaties. Maar nogmaals, verwacht geen wonderen, die bestaan niet.

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
wat de nauwkeurigheid betreft, hoe goed moet dat eigenlijk zijn? Ik vind het zelf altijd vreemd als mensen toleranties uit de metaalsector gaan liggen toepassen op hout.

Mij stoort het zaagbeeld: het is met deze zaag nu niet mogelijk om langs de parallel geleider strak te zaken.
Als je de zaagsnede op een plat vlak legt, zie je de wapper resultaten van het zaagblad, deze gezaagde kanten zijn niet te verlijmen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Andre: aan deze tafel zijn een aantal zaken zeer positief: kort samengevat is alles verstelbaar, hierdoor kun je het zo precies maken als je zelf wil, binnen de grenzen van de machine natuurlijk.
Verder is de nauwkeurigheid van de parallelgeleider ook een van de dingen die mij in positievezin opviel, dit dan afgezet tegen machines die rond de 500 euro nieuw worden aangeboden.
Nu heb ik bv ook een festool invalzaag: deze slingerd niet, en geeft een heel mooi zaagbeeld, zaagsnede is soms niet spot on 90 graden, maar wel vlak.
Ik denk dan ook dat de metabo, zeker voor het geld dat ik er voor betaald heb, een goede machine kan zijn.
De verstelbare aanslag is inderdaad minder bruikbaar :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Berton: bedankt, had zelf ook iets gevonden op een duitse site, maar men kon mij niet verzekeren dat de flenzen van de tk1685 en 1688 identiek zijn.

He Wupsie.

Heb je al op deze site gekeken, daar staat tekening van Flens voor TK1685, ik denk op tekening nr 102 en is denk ik dezelfde als de TK1688. maar dat staat allemaal op die site.

http://ersatzteil-zeichnungen.wmv-d...o + Elektra Beckum/tk 1685 d saege metabo.pdf

En hier heb ik onderdeel artnr:
315410090-365
Als ik goed gekeken heb 22.56 euro

gr Berton
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
He Wupsie,

Er staan van beide tekeningen, zowel de 85 als de 88, alleen kon ik het nummer van de 85 niet goed zien maar wat ik kon zien leken de nummers op elkaar.
Dus ze hebben ze voor alle twee de modellen.
Dit is link van de wat onduidelijke PDF maar kwestie van hun mailen je weet het nr zeker.

http://ersatzteil-zeichnungen.wmv-d...a Beckum/tk 1685 d tischkreissaege metabo.pdf

Kwestie van mailen en je krijgt juiste nummer.

succes

Gr Berton
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Wupsy: Je berichten maken me een beetje bang. Morgen ga ik (als alles goed gaat) een 1688 kopen. Op de foto van Marktplaats was ik al verliefd op de machine geworden en na lezing van enkele artikelen op de Duitse Woodworking Site (Blog van Berni) was ik helemaal enthousiast. Lees maar eens zijn ervaringen met het langszagen: http://holzzeitung.blogspot.nl/2012/07/fugen-mit-hks-und-tks-22072012.html
Door alle ellende die jij beschrijft word ik nu toch wel een beetje ongerust. De man waarvan ik de machine ga kopen is eigenlijk een handelaar en of hij precies weet waar een goede machine aan moet voldoen betwijfel ik. Da betekent dat ik zelf aan de slag moet en alles goed moet controleren.
Wil jij (of anderen die dit lezen) mij wat tips geven waar ik speciaal op moet letten en welk gereedschap ik daar voor nodig heb? Ik zou jullie zeer dankbaar zijn en hoop hiermee een miskoop te voorkomen.
BVD!!
Herman (nieuw hier)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Aloha, en welkom hier op deze schier uitputtelijke bron van behulpzame mensen :)
Waar ik op zou letten:

* De staat van de toplaag van de tafel, hieraan kun je zien of de machine afgeragd is of niet
* Kijk of de machine compleet is, dwz: inclusief bijbehorende gereedschappen, beschermkap etcetera.
* Luister naar de motor, zaag, indien mogelijk een stuk hout.
* Kijk op het zaagblad slingerd, erg belangrijk!!!!

Mocht je nog toelichting willen, hoor ik dat graag, in mijn beleving is het een dijk van een zaagtafel, afgezien van de slingerende as, is die van mij verder prima, zowel qua haaksheid geleiders als overige zaken.

Succes!!!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Wow, heb de ad gevonden, is het de advertentie kompleet met verbreding en roltafel??
Mooie komplete set, jammer dak zelf geen doo heb om hem te kopen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Wupsie, bedankt voor je snelle en adequate reactie!! Hier heb ik zeker wat aan.
Met "de staat van de toplaag" bedoel je neem ik aan of deze er goed/ongeschonden bijligt. Ga ik zeker doen. Wat ik ook van plan ben is om een rechte liniaal mee te nemen om hiermee te controleren of de toplaag ook nog vlak is.
Welke gereedschappen horen er (tenminste) bij? De beschermkap heb ik op de foto gezien, de rest niet...... Ook heb ik begrepen uit andere topics dat er sprake zou zijn van een langgatboor inrichting en frees mogelijkheden. Herken jij dat en heb dat misschien zelf ook?
Waar ik zeker op zal letten is of het inderdaad een 1688 en niet een 1685 zoals jij dacht ik hebt. Ook op de Duitse Woodworking site gelezen dat juist voor dit type geen enkel vervangingsartikel meer aanwezig is. Wel zijn veel (niet allemaal!) onderdelen van de 1688 te gebruiken voor de 1685.
Bedankt alvast!
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Als het goed is staat hij er al niet meer op.... Wellicht dat je een advertentie hebt gezien die op gereserveerd staat. Had ik bijna gekocht. Bleek echter een 1685 met het bekende (bovenstaande) verhaal. Vond ik erg jammer, was van een oude man die hem voor een heel schappelijke prijs tezamen met een afzuiger aanbood. Leek me een zeer betrouwbare man. De machine die ik nu koop lijkt bij een handelaar vandaan te komen, vandaar mijn ongerustheid.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ok, duidelijk verhaal.
Aan de achterzijde zit een aansluiting voor eventuele afzuiging
Kijk of het bijbehorende rubberen verloop voor aansluiting op een slang er bij zit.
Om een zaagblad te wisselen, moet je een hulpstuk gebruiken om de zaagas te blokkeren, op dit deel kun je ook een boorkop ybv een langgatboor inrichting monteren.
Zonder dit hulpstuk gaat dit ook lukken, met bv een grote schroevendraaier.
Verder heb je sleutels nodig om de moer op de zaagflens te kunnen lossen, dit kan eventueel ook met een steeksleutel, eventueel gemodificeerd <grapje
Ik zou eerst gaan kijken, waarschijnlijk is ie wel compleet, het belangrijkste zijn de tafel, de beschermkap, de rubberen aansluitmof tbv afzuiging, en de geleiders.
Ik zelf heb de langgat booraansluiting wel, maar de nodige accecoires niet, deze komen soms op ebay voorbij, maar vaak worden ook complete zaagtafel sets aangeboden.
De freesoptie, lijkt mij enigzins gevaarlijk gezien de draaisnelheid van de motor enzo.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Alweer bedankt!!
Hier heb ik echt wat aan. Ik zou graag eerst even rustig willen kijken en dan de beslissing nemen om wel of niet te kopen maar gelet op de afstand en het feit dat ik mijn vrouw even niet alleen kan laten (knie-operatie ondergaan, dus weinig mobiel) wil ik het er op wagen in 1 keer te doen.
Dat van het frezen heb ik ook van de Duitse site. De man waar ik de link van heb doorgestuurd gebruikt hem en is daar tevreden over.
Als ik nog iets mis of ergens speciaal op moet letten hoor/lees ik het graag.
En anders hoop ik binnenkort wat foto's te kunnen plaatsen van mijn nieuwe aanwinst!
Fijne avond verder
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.