Kops eiken tafelblad

krapvos

Nieuw lid
28 mrt 2026
2
0
Maastricht
Hallo Allemaal,

Van een oude eiken vloer ben ik van plan om een nieuw tafelblad te maken. Nu ben ik erg gecharmeerd van kopse houten tafelbladen maar ben terughoudend door de angst voor de werking van het hout. Het blad zou c.a. 150x90cm en de dikte moet nog bepaald worden (liever niet meer dan 3cm) en de stukken hout 2x2cm. Ik heb al een aantal voorbeelden gevonden uit de jaren 70 en 80 met een vergelijkbaar formaat tafel blad (20th Century Coffee Table By Georges Ciancimino In End Grain Marquetry of 1980s Danish End Grain Mosaic Coffee Table By Middelboe & Linduma For Tranekaer | Rolf Middelboe & Gorm Lindum Christensen | Vinterior).

Nu is mijn vraag of er een hout verbinding tussen de stukjes hout zou moeten zitten of juist niet en zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik hoop dat er iemand met ervaring hiermee mij advies zou kunnen geven.

Groet,

krap

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.209
1.195
Antwerpen
je gaat langshout met langshout verbinden en dat is een zeer sterke verbinding, in tegenstelling tot kops met langshout dus je hebt geen extra verbindingen nodig.
Maar je wel (veel) werk mee gaat krijgen is om de top mooi vlak te krijgen, vandikte zal niet gaan en dus blijft er schuren over

krapvos

Nieuw lid
28 mrt 2026
2
0
Maastricht
Het idee van een houtverbinding is om de werking van het hout te verminderen, ten minste dat was me gedacht :) maar ik heb geen ervaring met kopshout in meubels. Ik heb een slee met een frees dus ik hoop dat het schuren daardoor mee valt.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
212
151
Oosterbeek
Op die afmeting zou ik er juist voor kiezen om niet alles in lijn te krijgen, maar voor een "wild" verband te gaan.
een halve milimeter verloop zie je de rest van de levensduur, maar 10 mm verschil is zo bedacht....;)

jorisvh

Post veel
kopshout van 3cm dikte weinig sterkte, zeker niet bij overspanning van 1m50.
ik denk dat je dit dat op een drager moet verlijmen.
En dan moet je dunne plakjes hebben om het stabiel te houden.

Ik zou een multiplex van 25 mm beplakken met plakjes kopshout van 3-4 mm

Het voorbeeld dat je geeft is een koffietafel, veel kleiner dus en de beschrijving
END GRAIN MARQUETRY
doet vermoeden dat het op gelijkaardige manier gebouwd is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.