Knikkerlager 1.2

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.511
929
‘s-Hertogenbosch
Hallo forum,
Ben ik nog de enige die nog iets gedraaid heb????🤔
Ik ben een filmpje tegengekomen op YouTube en heb er m’n eigen draai 😘aan gegeven…. Ben weliswaar nog niet helemaal tevreden over het resultaat en daar wordt bij de volgende gelegenheid iets aan gedaan.
Ik wilde het toch even delen maar kan geen rechtstreekse filmpjes uploaden dus dan maar via Pinterest .
Hier de vernieuwde link, de andere versie opent niet 😘

Groetjes John

Laatst bewerkt:

YM25

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
27
9
Ja een leuk ding! Misschien ook iets voor ganzebord- of scrabblefanaten? In Holzwerken 126, pagina 50
maken Jan Hovens en Andreas Dühme er ook een ,met een tussenschijf om de knikkers (Murmeln) op hun plek te houden.

Bijlagen

• draaibord uit Holzwerken 126.pdf
    207,4 KB · Weergaven: 14

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.511
929
‘s-Hertogenbosch
Wat Jan Hovens daar aan het maken is, is eigenlijk een lazy Susan…. Inderdaad een vlak liggend bord op een onderbord wat kan draaien.
Mijn intentie was om een echt kogellager te maken wat ook verticaal in elkaar blijft zitten…. Deze versie heeft alle kenmerken maar is nog niet helemaal naar tevredenheid omdat er nog teveel speling aanwezig is omdat diepte van groeven lastig te meten zijn.
Als het goed is heb ik iets bedacht om het wellicht te kunnen meten, wat ik komend weekend uit ga proberen.

Wordt vervolgd met de volgende versie 🫣

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.325
4.299
Als je hem te strak maakt, loopt hij vast als het hout wat krimpt en meer ovaal wordt. Een draaischijf kan meer ruimte hebben, omdat die meestal een centreerpen heeft.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.511
929
‘s-Hertogenbosch
Als je hem te strak maakt, loopt hij vast als het hout wat krimpt en meer ovaal wordt. Een draaischijf kan meer ruimte hebben, omdat die meestal een centreerpen heeft.
Dat maakt nou net de uitdaging 🤩 mijn probleem zit in het meten van de groefdiepte in de buitenste ring 🤔 is niet te meten met de schuifmaat en met de voetjes passer .de diameter moet daar groter zijn dan de binnendiameter van de buitenring.
Dit lager heeft nog teveel axiale speling, wat bij de volgende minder wordt ( hoop ik).
Straks m’n krullen pak maar eens aantrekken en de boel aanslingeren

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.325
4.299
Blokje hout met een deuvel er door. Kan je gewoon de uitsteeklengte van de deuvel meten met je schuifmaat.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.325
4.299
Dat is toch wat je wilde weten? Binnendiameter kan je met je schuifmaat meten. Daar tel je 2x de uitsteeklengte van je deuvel bij op. Blokje moet uiteraard wel aansluiten op de ronding van je hout. Deuvel even afronden , zodat je alleen met de punt meet. HBM had verlengbekken met stiften voor op een digitale schuifmaat, maar die zijn uitverkocht.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.511
929
‘s-Hertogenbosch
Dankjewel voor de tip, ga er straks mee beginnen,
Die van die opzet voetjes is ook wel een idee….. twee spijkertjes met secondenlijm op de schuifmaat van de A C toon doet het denk ik ook , heb voor wanddikte te meten ook al ooit zoiets gemaakt IMG_2995.jpeg

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.511
929
‘s-Hertogenbosch
Dat is toch wat je wilde weten? Binnendiameter kan je met je schuifmaat meten. Daar tel je 2x de uitsteeklengte van je deuvel bij op. Blokje moet uiteraard wel aansluiten op de ronding van je hout. Deuvel even afronden , zodat je alleen met de punt meet. HBM had verlengbekken met stiften voor op een digitale schuifmaat, maar die zijn uitverkocht.
Zoiets bedoel je

Bijlagen

• IMG_8921.jpeg
    IMG_8921.jpeg
    75,6 KB · Weergaven: 9

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.511
929
‘s-Hertogenbosch
Jij hebt het over een blokje met een deuvel erin, ik dacht een rond houtje met daardoorheen een geboord en getapt gaatje en een afstelbaar boutje 🫣
Weer niet goed geluisterd en m’n eigen ding gedaan 😗. ( maar het werkt wel 🥳)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.