zoals gezegd ik zou opnieuw beginnen, dit keer met een stuk mahonie. Dit op de lintzaag eerst rond gezaagd en daarna op m’n jumbo chuck de onderkant opgeschoond en een voetje aangedraaid
Omgespannen in m’n chuck met 50 mm zwaluwstaartklauwen

en de buitenkant verder opgeschoond en rond gedraaid.
Uit m’n probeersel van afgelopen week de benodigde maten gehaald.
Uit de berekening van 15 knikkers á16 mm, gedeeld door 3,1415927 (pi). Volgde de diameter waar de knikkers tegen elkaar aan liggen… allemaal heel simpel

. Daaruit volgt de grootste diameter =+16, en de kleinste =-16… dit is dus de diameter die ik vond dat die lastig te meten is.
Dus de grootste diameter 5 mm kleiner en de kleinere 5mm groter… Daartussen een sleuf gedraaid.
Daarna in het hart van de schijfdikte vanaf de buitenkant een gat geboord van 17 mm naar de centerlijn tot in de sleuf

Daarna in opvolging van
@chevy66 z’n tip

m’n houtjeboutjemeetapparaat gemaakt en geprobeerd. PAST DAT DING NIET IN DE SLEUF. Dan maar eerst de twee delen losgedraaid met een dunne afstekertje

Met de ronde schraper de geul voor de knikkers erin gedraaid

en toen kon ik wel meten met m’n HBMA

. Inderdaad het werkt perfect, boutje met de schuifmaat precies op 2,5 mm door m’n houtje en de diepte gefixeerd met de contramoer.

Nadat ik ook de binnenring van een sleuf voorzien heb begint het passen….. eerst alles in mekaar leggen en door het gat de knikkers in de sleuf rollen.
Na een aantal keren met schuurpapier de sleuf in de binnenring ietsjes groter gemaakt te hebben, begint het soepel te vullen en te draaien.
Als laatste nog een stopje gedraaid voor in het gat. Dit had in eigenlijk eerder moeten doen, dan had ik de geul ook in één keer mee in kunnen draaien, maar ja, ontwikkeling gaat niet altijd vanzelf.

Nadat alles in mekaar zit met knikkers en stopje in de draaibank gezet en op laagste toerental (95 tpm) laten proefdraaien.
GELUKT. Het draait soepel en zonder axiale speling. Dit komt doordat het schraperblaadje ook 16 mm was .
Project geslaagd tot zover, verdere afwerking komt nog en eventueel een voetje.
Alles is nog demonteerbaar, maar ik vond het tot nu toe al wel een geslaagde oefening.
Als laatste foto bijgevoegd hoe het licht erdoorheen kan vallen
Ik hoop dat het een beetje te volgen was mocht je vragen hebben, brand maar los.
Groetjes John, wordt vervolgd