Klein draaibankje

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Wat een droppie!
Hij is mooi geworden.

Wat betreft beitels: Ik heb laatst bij HBM een setje micro-houtdraaibeitels meegenomen.
Het setje dat ik heb zijn (chinees) HSS-M2 toolbits in een handvatje. Ik gebruik ze, na wat slijpen en wetten, op de midi-pro om te decoreren maar ik kan me voorstellen dat ze qua formaat prima bij dat bankje passen.
Zoek inderdaad nog wat beitels die er bij passen.goede tip.👍
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik verslijp hss schaafmessen van een vandikte bank tot draaibeitels en markeermessen. Als ze te klein zijn geworden om te slijpen voor de vandikte bank, zijn ze prima om er beiteltjes van te maken. En gratis.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik heb nu wat deuvels gedraaid op mijn werkbankje,ik heb dit gedaan tussen de centers.
Kan en mag ik ook bv een stukje rondhout in een 3 of 4 klauw stoppen en dan zo draaien.
voorbeeld:een stukje rondhout van 9mm in de 3 of 4 klauw en deze draaien naar bv 6mm.
Het is een unimat sl,dus voor klein werk.Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zaag gewoon vierkante houtjes om deuvels te maken. Voor de drieklauw steek ik het begin min of meer rond met een beitel. Aan de andere kant zachtjes het center er in en het stokje rond draaien. Het stukje dat in de klauwplaat gezeten heeft wordt de kant waar je op slaat om de deuvel in het hout te drijven en die zaag je daarna af. Voor grotere deuvels heb ik een verende meenemer van hbm met een conische schacht, maar die klem ik gewoon op het ronde deel in de klauwplaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Richard72

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik wilde al een tijdje conische deuvels hebben,naar het voorbeeld van miller dowels.
Dit is gelukt op de hierboven beschreven manier.Voor het eerst sinds 38 jaar +/_
weer wat gedraaid.Weer wat geleerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.