Klein draaibankje

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Mijn draaibankje heb ik binnen en ligt inmiddels uit elkaar om op te knappen.
Wat me opviel is dat er in de motorsteun wat kleine haarscheurtjes zitten.
Vindt dit maar een zwak onderdeel en er komt toch een motortje aan te hangen van 1.5 kg.
Even kijken of ik iemand kan vinden die er een lasnaadje in kan maken.
Maak er ook een steun onder zodat deze ook het gewicht opvangt.
Ga zo meteen de voet al in de grondverf zetten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die motorsteun is slecht te lassen. Wat voor motor heb je er nu aan hangen? De originele koolborstel motor?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ruben is die steun van jouw wel van een sl? Standaard sl steun voor de originele koolborstel motor is open aan een kant. Er staat nog een husje sl onderdelen op marktplaats. Daar zit ook een motorsteun bij.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Hebben ze ook de zelfde motor?
Ja en nee.
Afgelopen jaar heb ik een stuk of tien van die unimat draaibankjes in handen gehad, en opvallend was dat geen 1 de zelfde motor had.
Ze waren wel uitwisselbaar.
Heb er nu nog 2 staan, 1 met SL steun en 1 met DB steun.
Beiden voorzien van nieuwe vervangende motor met wat meer vermogen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dat zijn die zwarte gelijkstroom motoren? Het zijn al vaak oude draaibankjes en de originele motortjes waren geen krachtpatsers. Dus ik kan me goed voorstellen dat er veel in rook zijn op gegaan. En voor het internet was het niet zo simpel om aan zulke dingen te komen en origineel was erg duur. Je ziet ook nog wel eens repulsion motoren gebruikt worden voor kleine draaibankjes. Zijn wat sterker kunnen voor en achter uit en hebben een regelbare snelheid. Maar nieuw ook erg duur. Die nieuwe motortjes doen dat ook allemaal, maar voor een stuk betere prijs.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je motor gewoon goed werkt, is er niets mis mee. Je moet hem alleen niet overbelasten. En er op tijd nieuwe koolborstels in stoppen.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Had even niks te doen en maar besloten om een stukje inlegwerk te maken voor mijn motorsteuntje(het oog wil ook wat).Eiken plankje gepakt en een strip gezaagd van 3 mm dik.Met tape had ik het stukje afgeplakt waar ik het inlegwerk wilde hebben en uitgesneden met een scherp mesje.Dit malletje had ik op het eiken stripje geplakt en met een figuurzaagje uit gezaagd.Had met montage kit al een test gedaan of dit ging werken en het zat muurvast.Dit dus hiermee gelijmd en kan in de olie gezet worden.Heb ook al diverse stukjes in de lak staan en dit komt wel in het volgende bericht.
 

Bijlagen

  • DSC00787.JPG
    DSC00787.JPG
    67,1 KB · Weergaven: 62
  • DSC00786.JPG
    DSC00786.JPG
    86,6 KB · Weergaven: 58
  • DSC00788.JPG
    DSC00788.JPG
    77,1 KB · Weergaven: 71
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ben een stukje verder met mijn bankje.Heb geen foto,s van hoe het was maar het was al zwart en flink afgebladderd en het aluminium zag er niet uit.Heb het geschuurd en opnieuw in de lak gezet en het aluminium gepoetst.Is nu opgezet als houtdraaibankje maar heb ook de spullen om metaal te draaien.Heb nog wel een paar dingen te doen maar ik kan eventueel al iets draaien.Eerst maar eens een mooi kastje maken waar het op kan staan.
 

Bijlagen

  • DSC00790.JPG
    DSC00790.JPG
    96,4 KB · Weergaven: 58
  • DSC00793.JPG
    DSC00793.JPG
    129,2 KB · Weergaven: 60
  • DSC00794.JPG
    DSC00794.JPG
    124,9 KB · Weergaven: 61
  • DSC00795.JPG
    DSC00795.JPG
    136,2 KB · Weergaven: 61
  • DSC00797.JPG
    DSC00797.JPG
    79,8 KB · Weergaven: 55

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Wat een droppie!
Hij is mooi geworden.

Wat betreft beitels: Ik heb laatst bij HBM een setje micro-houtdraaibeitels meegenomen.
Het setje dat ik heb zijn (chinees) HSS-M2 toolbits in een handvatje. Ik gebruik ze, na wat slijpen en wetten, op de midi-pro om te decoreren maar ik kan me voorstellen dat ze qua formaat prima bij dat bankje passen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.