Klein draaibankje

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik ben op zoek naar een mooi klein draaibankje,bv een emco unimat.(voor hout)
Het is maar om af en toe een rond pennetje of asje te draaien.
Is dit een mooi bankje daarvoor of zijn er nog andere opties?
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Heb zelf de unimat en daarnaast ook een proxxon db250.
De unimat is degelijker/stabieler, maar voor het kleine werk dat ik er op doe is de proxxon ruim voldoende.
Proxxon is vooral goedkoper, die unimat's zitten nogal stevig aan de prijs.
Voordeel van de unimat is dat hij ook nog eens handig is voor metalen onderdeeltjes draaien voor handgereedschap dat je zelf maakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb zelf een Jet draaibankje, klein ding, de 1014. Als je een 1015 kunt vinden is dat een goeie keuze denk ik, die heeft als voordeel variable snelheidsinstelling. Ze pakken standaard accessoires (qua maatgeving van de assen enzo) en zijn van gietijzer dus lekker zwaar (dat helpt enorm). Je kan er ook een bedverlenging op krijgen maar dat is voor wat jij wil niet nodig.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kijk bij de Jet wel of de centers goed tegen over elkaar staan. Er zijn jaren geweest dat dit niet het geval was.
Bij mij toevallig wel maar ook dat hoeft weinig te zeggen, ik denk dat er bij Jet nog wel eens een maandagochtendmodel van de bank rolt eerlijk gezegd.

Dat gezegd hebbende, mijn antieke draaibank uit het jaar kruik heeft een bed dat zo krom is als een hoepel, in twee richtingen zelfs (een kromming naar boven én naar achter) maar toch staan de centers recht tegenover elkaar...
 

Makkie

Nieuw lid
1 okt 2023
1
0
Steendorp-Belgie
Ik ben op zoek naar een draaibank voor kinderspeelgoed te maken, draaitolletjes, kleine poppetjes enz
Welke draaibank is daar zeer goed voor geschikt?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Dat gezegd hebbende, mijn antieke draaibank uit het jaar kruik heeft een bed dat zo krom is als een hoepel, in twee richtingen zelfs (een kromming naar boven én naar achter) maar toch staan de centers recht tegenover elkaar...

LOL, bij een houtdraaibank niet zo erg, maar bij een metaaldraaibank krijg je dan wel heel merkwaardige cylinders :D
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Je zal misschien ook wel eens een handvat of een knop voor op een schaaf willen draaien? Of een klopper?

Record Power DML 305 doet dit allemaal met groot gemak.
Heeft 6 mechanische snelheden, dus geen problemen met de elektronica.

Ik zou goedkope elektronische regelingen vermijden. wegens panne gevoelig. Voor mij: of een echte frequentieregeling of helemaal geen elektronische regeling.

groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik zit voorlopig wel thuis ivm diverse operaties(niks ernstig)
maar mijn vrienden in Oostenrijk(meubelmakers) hebben voor me een emco unimat sl
draaibankje gevonden.In goede staat en ook om hout op te draaien.
Voor 150 euro,lijkt me een vriendenprijsje.Is maar om echt klein spul op te draaien
zoals deuveltjes,pennetjes en asjes.Mijn collega is daar nu en geeft het van het
weekend bij me af.Wordt mijn eerste stukje gereedschap op stekker.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Gewoon gebruiken wanneer je dat uitkomt. Een knopje draaien is wel makkelijker dan het met de hand vormen.
En je hebt toch wel een boormachine?:eek:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Heb je er het originele leunspaantje bij? Dat is erg kort voor hout draaien. Dat wordt veelal gebruikt om messing onderdeeltjes uit de vrije hand te draaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.