Klassieke constructiefout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.844
3.725
Gaanderen
#touh heeft er in het verleden diverse posts aan gewijd. Helaas is andre niet meer actief op ons forum.
Ik heb bij de constructie van mijn overkapping zijn advies opgevolgd. Het is een soort zwaluwstaart geworden met een stukje volledige opleg.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.956
649
#touh heeft er in het verleden diverse posts aan gewijd. Helaas is andre niet meer actief op ons forum.
Ik heb bij de constructie van mijn overkapping zijn advies opgevolgd. Het is een soort zwaluwstaart geworden met een stukje volledige opleg.
Exact waar ik ook aan moest denken inderdaad. Blijft spijtig, maar gelukkig gaat zijn wijsheid via de oudere posts nog vele houtbewerkers bereiken.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.844
3.725
Gaanderen
Zo heb ik het gedaan. Het was wel een werk om ze in 15 cm douglas te zagen. De grootste japanse schulpzaag deed het uiteindelijk en een zware beitel 50 mm. Natuurlijk moet de andere balk ook een cm of 2.5 volledig opleggen. Ik heb overwogen om het op een lintzaag te zagen maar met een 3 of vier meterbalk duw je een lintzaagje van 120 kg zo weg.

Bijlagen

• 20230821_133117.jpg
    20230821_133117.jpg
    33,2 KB · Weergaven: 49
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en Fraké

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.443
545
dat schuine stukje is om ook de onderste lip een zo breed mogelijke oplegging te geven

Je kan dat inscheuren overigens voorkomen door vanaf de onderkant schroeven in de balk te zetten
die werken dan op de zelfde manier dan beugels in een betonnen balk

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.956
649
Steviger dan het voorbeeld dat ik postte, maar op die manier verlies je weer de dragende kracht van een deel van de balk. Als het ingekorte deel ook 1 a 2 cm zou rusten op de staander, dan lijkt me dit ook een aanvaardbare oplossing

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
323
117
Dan verliest het andere deel weer 1 a 2cm aan oplegging.
Je ziet deze verbinding veel bij pergola's, dan gaat het sowieso wel goed.
Als er echt een dak op moet rusten wordt het een ander verhaal en zijn de oplossingen wel genoemd. Als er sprake is van een wand kan die dragend zijn om dit te voorkomen.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
177
118
Zuid Holland
De grootste fout die ik zie in de begin post is dat de ringbalk veel te licht is uitgevoerd voor het gewicht wat hij moet dragen. Maar ook het ontwerp van de oplegging is wel wat over te zeggen. Het voorbeeld van Wim, of de rechte variant kan al een stuk beter zijn. Maar als je wilt bereiken dat beide vlakken ook daadwerkelijk dragend zijn moet je uiterst nauwkeurig werken. Bij deze methode maak je twee dragende oppervlakte die in parallel werken. Om de totalen kracht te kunnen verdelen over de twee vlakken met ze perfect passend zijn, kracht volgt de weg van de hoogste stijfheid. Zit er bij 1 van de 2 vlakken een kier dan gaat de volledige kracht naar het andere vlak. In het plaatje hier onder, zou er een kier zitten bij de groene lijn dan is F1 100% van de totale kracht en F2 0%. Heeft de rode lijn een kier, dan andersom.

1760256360282.png

Ik vraag me bij dit soort constructies wel eens af hoe dat gaat met de werking van het hout. Zou je het precies pas maken dan verwacht ik toch dat 1 van de twee een keer open gaat staan door de werking van het hout. De intentie van dit ontwerp is het krijgen van een mooie verdeling van oplegkracht, maar ik vrees dat dit in de praktijk eigenlijk nooit verwezenlijkt wordt omdat een exacte passing niet gegarandeerd is. Wat dat betreft vind ik het voorbeeld van elzenmaa een mooiere oplossing.

• Leuk
Waarderingen: Henk H en hoalt

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.443
3.808
Die balken scheuren en werken altijd. Maar de balk zal niet over de lengte open scheuren zoals in de foto. Na een paar mm draagt de onderkant van de balk weer op de paal.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.