Klassieke constructiefout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.846
3.726
Gaanderen
De grootste fout die ik zie in de begin post is dat de ringbalk veel te licht is uitgevoerd voor het gewicht wat hij moet dragen. Maar ook het ontwerp van de oplegging is wel wat over te zeggen. Het voorbeeld van Wim, of de rechte variant kan al een stuk beter zijn. Maar als je wilt bereiken dat beide vlakken ook daadwerkelijk dragend zijn moet je uiterst nauwkeurig werken. Bij deze methode maak je twee dragende oppervlakte die in parallel werken. Om de totalen kracht te kunnen verdelen over de twee vlakken met ze perfect passend zijn, kracht volgt de weg van de hoogste stijfheid. Zit er bij 1 van de 2 vlakken een kier dan gaat de volledige kracht naar het andere vlak. In het plaatje hier onder, zou er een kier zitten bij de groene lijn dan is F1 100% van de totale kracht en F2 0%. Heeft de rode lijn een kier, dan andersom.

Bekijk bijlage 161077

Ik vraag me bij dit soort constructies wel eens af hoe dat gaat met de werking van het hout. Zou je het precies pas maken dan verwacht ik toch dat 1 van de twee een keer open gaat staan door de werking van het hout. De intentie van dit ontwerp is het krijgen van een mooie verdeling van oplegkracht, maar ik vrees dat dit in de praktijk eigenlijk nooit verwezenlijkt wordt omdat een exacte passing niet gegarandeerd is. Wat dat betreft vind ik het voorbeeld van elzenmaa een mooiere oplossing.
Deze constructie is 5 jaar en er zit een sedum dak op. Gewichtig dak.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.