Keuze werkbank voor pennen, goblets etc.

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
In posting #45 in deze draad heb ik een uitleg gegeven over het opgenomen vermogen, rendement etc.

Hier moet ik een correctie op geven..
Het opgegeven vermogen van een elektromotor is het vermogen aan de as!

Ik heb foutief geschreven dat het vermogen in kW het opgenomen vermogen zou zijn. Dat klopt dus niet.
Als een fabrikant dus opgeeft 0,37 kW dan is dat dus aan de as. Dat is dan hetzelfde als 1/2 pk.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Zover mij bekend moet inderdaad het afgegeven vermogen worden opgegeven.
Dit gebeurt echter niet altijd.
Een aantal fabrikanten geeft volgens mij nog steeds het opgenomen vermogen aan, waardoor het lijkt of de motor sterker is dan die van een fabrikant welke het afgegeven vermogen weergeeft.
Ook zie je dat beide vermogens worden opgegeven door een aantal fabrikanten.

In posting #45 in deze draad heb ik een uitleg gegeven over het opgenomen vermogen, rendement etc.

Hier moet ik een correctie op geven..
Het opgegeven vermogen van een elektromotor is het vermogen aan de as!

Ik heb foutief geschreven dat het vermogen in kW het opgenomen vermogen zou zijn. Dat klopt dus niet.
Als een fabrikant dus opgeeft 0,37 kW dan is dat dus aan de as. Dat is dan hetzelfde als 1/2 pk.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Even voor de blonde het volledige antwoord:
230V = de spanning in je wandcontactdoos ( in de volksmond: stopcontact )
50 Hz = is de frequentie van ons lichtnet. We hebben nu eenmaal wisselspanning en dat wisselt 50 x per seconde. In USA hebben ze meest 60 Hz. Voor een gloeilamp maakt de frequentie weinig uit, maar voor een motor (uiteraard) wel.
0,75 kW= dat zou dus het afgegeven vermogen (moeten) zijn. 0,75kW ( 750 watt) 0,75*1,36 = 1,02 Pk. Oftwel 1Pk.

Let even op: Pk is niet hetelffde als HP. ( paardekracht is niet hetzelfde als horsepower) en er is ook nog een verschil tussen de Pk's in een auto en elektrische pk's.
Hier is het voor mij even dat ik weet dat er een klok is maar niet waar de klepel hangt. Ik gebruik altijd die 1,36 en zit voor mijn doel aardig in de richting.
Maar door die verschillen snap je wel dat er enkele deccenia geleden internationaal een SI-stelsel is afgesproken. Maar ja je kan op deze aardbol vanalles afspreken, er blijven landen die zich nergens aan houden.

En inderdaad, wat handig18 ook meld, sommige fabrikanten ( of verkopers) maken handig gebruik van de verwarring om hun apparaat sterker te doen lijken.
Ikzelf denk dat een merk als Jet wel de juiste waarde vermeld. Die zouden wel op hun vingers getikt worden, maar een winkelier kan zich natuurlijk 'vergissen'.
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Even voor de blonde het volledige antwoord:
230V = de spanning in je wandcontactdoos ( in de volksmond: stopcontact )
50 Hz = is de frequentie van ons lichtnet. We hebben nu eenmaal wisselspanning en dat wisselt 50 x per seconde. In USA hebben ze meest 60 Hz. Voor een gloeilamp maakt de frequentie weinig uit, maar voor een motor (uiteraard) wel.
0,75 kW= dat zou dus het afgegeven vermogen (moeten) zijn. 0,75kW ( 750 watt) 0,75*1,36 = 1,02 Pk. Oftwel 1Pk.

Let even op: Pk is niet hetelffde als HP. ( paardekracht is niet hetzelfde als horsepower) en er is ook nog een verschil tussen de Pk's in een auto en elektrische pk's.
Hier is het voor mij even dat ik weet dat er een klok is maar niet waar de klepel hangt. Ik gebruik altijd die 1,36 en zit voor mijn doel aardig in de richting.
Maar door die verschillen snap je wel dat er enkele deccenia geleden internationaal een SI-stelsel is afgesproken. Maar ja je kan op deze aardbol vanalles afspreken, er blijven landen die zich nergens aan houden.

En inderdaad, wat handig18 ook meld, sommige fabrikanten ( of verkopers) maken handig gebruik van de verwarring om hun apparaat sterker te doen lijken.
Ikzelf denk dat een merk als Jet wel de juiste waarde vermeld. Die zouden wel op hun vingers getikt worden, maar een winkelier kan zich natuurlijk 'vergissen'.



ook voor de grijze is het nu duidelijker
grt eelco
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Even voor de blonde het volledige antwoord:
230V = de spanning in je wandcontactdoos ( in de volksmond: stopcontact )
50 Hz = is de frequentie van ons lichtnet. We hebben nu eenmaal wisselspanning en dat wisselt 50 x per seconde. In USA hebben ze meest 60 Hz. Voor een gloeilamp maakt de frequentie weinig uit, maar voor een motor (uiteraard) wel.
0,75 kW= dat zou dus het afgegeven vermogen (moeten) zijn. 0,75kW ( 750 watt) 0,75*1,36 = 1,02 Pk. Oftwel 1Pk.

Let even op: Pk is niet hetelffde als HP. ( paardekracht is niet hetzelfde als horsepower) en er is ook nog een verschil tussen de Pk's in een auto en elektrische pk's.
Hier is het voor mij even dat ik weet dat er een klok is maar niet waar de klepel hangt. Ik gebruik altijd die 1,36 en zit voor mijn doel aardig in de richting.
Maar door die verschillen snap je wel dat er enkele deccenia geleden internationaal een SI-stelsel is afgesproken. Maar ja je kan op deze aardbol vanalles afspreken, er blijven landen die zich nergens aan houden.

En inderdaad, wat handig18 ook meld, sommige fabrikanten ( of verkopers) maken handig gebruik van de verwarring om hun apparaat sterker te doen lijken.
Ikzelf denk dat een merk als Jet wel de juiste waarde vermeld. Die zouden wel op hun vingers getikt worden, maar een winkelier kan zich natuurlijk 'vergissen'.

Thanks.

Vandaag neem ik de uiteindelijke beslissing.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
1pk is ca 0,986hp, dus dit verschil is verwaarloosbaar klein.

Even voor de blonde het volledige antwoord:
230V = de spanning in je wandcontactdoos ( in de volksmond: stopcontact )
50 Hz = is de frequentie van ons lichtnet. We hebben nu eenmaal wisselspanning en dat wisselt 50 x per seconde. In USA hebben ze meest 60 Hz. Voor een gloeilamp maakt de frequentie weinig uit, maar voor een motor (uiteraard) wel.
0,75 kW= dat zou dus het afgegeven vermogen (moeten) zijn. 0,75kW ( 750 watt) 0,75*1,36 = 1,02 Pk. Oftwel 1Pk.

Let even op: Pk is niet hetelffde als HP. ( paardekracht is niet hetzelfde als horsepower) en er is ook nog een verschil tussen de Pk's in een auto en elektrische pk's.
Hier is het voor mij even dat ik weet dat er een klok is maar niet waar de klepel hangt. Ik gebruik altijd die 1,36 en zit voor mijn doel aardig in de richting.
Maar door die verschillen snap je wel dat er enkele deccenia geleden internationaal een SI-stelsel is afgesproken. Maar ja je kan op deze aardbol vanalles afspreken, er blijven landen die zich nergens aan houden.

En inderdaad, wat handig18 ook meld, sommige fabrikanten ( of verkopers) maken handig gebruik van de verwarring om hun apparaat sterker te doen lijken.
Ikzelf denk dat een merk als Jet wel de juiste waarde vermeld. Die zouden wel op hun vingers getikt worden, maar een winkelier kan zich natuurlijk 'vergissen'.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok, net nog even met VDH contact gehad, ze gaan de informatie op de site aanpassen. Op zowel de 1015 als de 1221 zit M33. In de handleidingen staat dit ook goed, echter de digitaal aangeleverde info was verwarrend/incorrect.

Vanmiddag ga ik de machine ophalen, vanavond in elkaar zetten en vrijdag hopelijk de tijd om een eerste dingetje te kunnen gaan proberen. Ik kan niet wachten om klaar te zijn met mijn werk en zal als ik hem in huis heb nog ergens een foto neerzetten.
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Ok, net nog even met VDH contact gehad, ze gaan de informatie op de site aanpassen. Op zowel de 1015 als de 1221 zit M33. In de handleidingen staat dit ook goed, echter de digitaal aangeleverde info was verwarrend/incorrect.

Vanmiddag ga ik de machine ophalen, vanavond in elkaar zetten en vrijdag hopelijk de tijd om een eerste dingetje te kunnen gaan proberen. Ik kan niet wachten om klaar te zijn met mijn werk en zal als ik hem in huis heb nog ergens een foto neerzetten.

wees wel voorzichtig met je rug hij is zwaar
monteren hoef je niet zoveel
grt eelco
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok, hij staat boven, maar wat was dat ding zwaar.... Kolere.....

Mijn hobbykamertje komt steeds voller zo, wie weet toch meer eens de schuur gaan uitruimen binnenkort en deze volledig claimen :).

20150812_160906.jpg
Ophalen uit het magazijn te Utrecht

20150812_170329.jpg
Veel te zwaar.... Waarom dan ook een midi size ipv een mini....

2015-08-12 17.44.39.jpg
Als ie eenmaal staat voelt dat eigenlijk best goed en dan maakt het gewicht niets meer uit. Integendeel zelfs. Alleen totaal ongeschikt om mee te nemen ergens heen.

20150812_173549.jpg
Op de meest te gebruiken stand voor mij zolang ik miniatuur draai.

20150812_173452.jpg
Uitleesbaar schermpje, snelheidsregelaar, forward/reverse, aan/uit.

20150812_174106.jpg
Geen echte werkbank, maar staat perfect waterpas en stevig als een rots. Zit geen beweging in.

20150812_173829.jpg
Klein kastje aan de andere kant, vol met kleine stukjes hout, fineer, en bovenop wat langere stukken uit Zwolle.

20150812_173839.jpg
Wat finish spulletjes en onmisbaar, de radio!

Ik had overigens verwacht gelijk aan de gang te willen, maar ik heb geen idee wat te gaan doen nu. Eerst maar eens lekker eten en genieten van het feit dat er (voor mijn doen) zo'n mooi stuk gereedschap in huis staat. Voor een niet klusser zonder gereedschapskist is dat heel wat, mijn familie snapt er nog steeds niets van dat ik dit doe :). Volgens hen hoor ik te koken haha.

Nogmaals, iedereen bedankt voor de goede adviezen. Al heb ik niet ieders raad opgevolgd, de meeste opmerking hebben wel degelijk bijgedragen tot de aanschaf van de 1221VS. Jullie zijn toppers en deze site is echt een geweldige bron van informatie en inspiratie.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Wouw geweldig! Mooie machine! gefeliciteerd!

Moet bekennen dat ik vandaag naar de grote stad was, en onderweg nog eens e.e.a. overdacht. En hoewel ik steeds naar de Record neigde, had ik toch zoiets van die Jet geeft een degelijker indruk.
Kan de kleur zijn, of de fotootjes op de sites, maar 't ziet er net even proffesioneler uit.
Wat mijn keuze gaat worden, weet ik nog niet. Maar jij in ieder geval veel plezier met de Jet!

edit: ik vergelijk natuurlijk het instapmodel, maar jij hebt meteen een variomatic!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.