Keuze werkbank voor pennen, goblets etc.

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Ik ben net bij VDH geweest en had een compleet andere ervaring als bij mijn eerste bezoek aldaar.

Wat een verademing om deze machines te mogen zien draaien maar vooral om te voelen hoe stevig alles is en hoe alles perfect aansluit itt mijn bankje thuis.

Tevens een mooie aanbieding gehad waardoor de jet 1221 binnen handbereik komt en daar ga ik serieus over nadenken.

Dan wordt het nu de oude sok raadplegen ipv het forum.....
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dan wordt het nu de oude sok raadplegen ipv het forum.....

Die oude sok zit een gat in, al jaren haha :).

Maar het is altijd leuk wanneer een verkoper vraagt wat draai je? En je laat hem een zelfgemaakte pen zien (Sierra Stylus) en hij gaat rekenen en zegt dat je 100 euro korting krijgt en evt in 2 termijnen mag betalen in ruil voor zo'n pen :). Hij stelde dit voor nadat ik had gezegd dat de 1221 erg interessant was ipv de 1015 maar net buiten budget.

Die 100 euro klinkt top, dat van die termijnen ben ik niet zo'n fan van.

Ik ga eens wat reviews lezen en filmpjes kijken, ik hoop dat er meer van de Jet te vinden is als van de overige banken.

*edit:
Review op The Woodworkersinstitute (bedankt Lemen) http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=3808
Quick Youtube review Chad Schimmel: https://www.youtube.com/watch?v=kTIEAEm1Rko
Een te Amerikaans reclame filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=LB8l4v6_fxI
 
Laatst bewerkt:

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Het verhaal dat de power pleite is valt in de praktijk wel erg mee hoor...
Met een kleine auto kom je ook een berg hoog, je moet wel kunnen rijden.
Elke machine heeft zo z'n 'gebreken' zelfs hele dure, het is een kwestie om met deze 'gebreken' leren om te gaan.
Lig er maar niet wakker van.
Succes!

Peter
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.449
539
Dat gaat weinig verschil geven, op gelijk welke poulies de riem ook ligt, als je bijregelt met de vario boet de motor aan kracht in, veel bijregelen is veel krachtverlies. De stappen op de poulies zijn nog redelijk groot, je gaat sowieso aan dat zwart doosje moeten draaien en dan is power pleite:p

Idem.

Dit geld voor alle mini's met vario, het goedkopere systeem .


Jet 1221 VS
Op de website van VDH = Spindelopname: 1"x 8 TPI (M 33 x 3,5) Deze twee waarden komen niet met elkaar overeen dus controleren of je inderdaad wel een M 33 x 3.5 is
Heeft geen frequentieregelaar maar eerder het vario systeem van de mini's.
Niet mijn persoonlijke keuze. Dan liever iets meer en een midi met frequentieregeling.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Idem.

Dit geld voor alle mini's met vario, het goedkopere systeem .


Jet 1221 VS
Op de website van VDH = Spindelopname: 1"x 8 TPI (M 33 x 3,5) Deze twee waarden komen niet met elkaar overeen dus controleren of je inderdaad wel een M 33 x 3.5 is
Heeft geen frequentieregelaar maar eerder het vario systeem van de mini's.
Niet mijn persoonlijke keuze. Dan liever iets meer en een midi met frequentieregeling.

groeten,
Ornament

Het is M33. Er zijn verschillende uitvoeringen. Ik ben er geweest en heb gepast.
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Mooie machine die jet heb hem sinds kort ook ben er super happy mee
ga alleen zo ff meten wat de spindel is leef in de veronderstelling 1"x 8 tpi
grt eelco
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Mooie machine die jet heb hem sinds kort ook ben er super happy mee
ga alleen zo ff meten wat de spindel is leef in de veronderstelling 1"x 8 tpi
grt eelco

Op de site van woodworkersinstitute: Both headstock and tailstock have 2MT Morse tapers and the headstock spindle is threaded to accept M33 x 3.5

En van de Aminster site:
Capture.PNG
 
Wimmel,
Bij het model JWL 1221VS staat bij VDH aan gegeven Spindelopname: 1"x 8 TPI (M 33 x 3,5)
Dat betekend dat op de spindel een adapter komt naar m33 x 3,5.
Dat is bij mijn draaibank ook zo.
Op zich is dat geen ramp omdat de chuck maar 13 mm naar voren komt.

M.vr.gr. Jan
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Wimmel,
Bij het model JWL 1221VS staat bij VDH aan gegeven Spindelopname: 1"x 8 TPI (M 33 x 3,5)
Dat betekend dat op de spindel een adapter komt naar m33 x 3,5.
Dat is bij mijn draaibank ook zo.
Op zich is dat geen ramp omdat de chuck maar 13 mm naar voren komt.

M.vr.gr. Jan

Dank je, dat verklaard de tegenstrijdige info op de US en EU websites en de info op verschillende leverancier sites.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
als de Midi eventueel toch een optie is voor je Wim kunje eens kijken wat Ronald in de aanbieding heeft http://www.woodworking.nl/showthread.php?14864-verbouwing-is-begonnen

Hoi Fantic, bedankt voor de tip. Ik heb gisterenavond gekeken naar deze mogelijkheid en er vanmorgen over na zitten denken maar eerlijk gezegd betaal ik liever 785 euro voor een nieuwe bank als de Jet, dan dat ik 600 euro betaal voor een 2e hands van 3 jaar oud welke nieuw 825 euro kost. Ongetwijfeld dat de Midi dat waard is maar dan zou ik eerder een nieuwe Midi kopen aangezien de 2e hands prijs op dit moment ongeveer 75% van een nieuwe is.

Nogmaals, dit is geen waarde oordeel van mij over de prijs, de bank is het ongetwijfeld waard, maar puur voor mij persoonlijk geen deal waar ik happy van zal worden. Van de Midi op zich waarschijnlijk wel :).
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Jan, is jouw machine afkomstig van VDH of via een andere leverancier/importeur? In de handleiding staat:

Swing over bed 318mm
Swing over tool rest base 240mm
Centre distance 500mm
Number of mechanical speeds 3
Spindle speed range L 60 - 900 rpm
Spindle speed range M 110 - 1800 rpm
Spindle speed range H 220 - 3600 rpm
Spindle nose M33x3,5 DIN 800
Headstock spindle taper MT 2
Spindle indexing 24x15°
Spindle hole diameter 9,5mm

Wimmel,
Bij het model JWL 1221VS staat bij VDH aan gegeven Spindelopname: 1"x 8 TPI (M 33 x 3,5)
Dat betekend dat op de spindel een adapter komt naar m33 x 3,5.
Dat is bij mijn draaibank ook zo.
Op zich is dat geen ramp omdat de chuck maar 13 mm naar voren komt.

M.vr.gr. Jan
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Graag gedaan
ging zelf twijfelen zit ook te kijken naar een nieuwe Chuck en zat op verkeerde spoor met de maat dacht dat ik 1x8" had
stom maar soms wordt je leesblind en is zelf meten verstandiger
grt eelco
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Jan, is jouw machine afkomstig van VDH of via een andere leverancier/importeur? In de handleiding staat:

Swing over bed 318mm
Swing over tool rest base 240mm
Centre distance 500mm
Number of mechanical speeds 3
Spindle speed range L 60 - 900 rpm
Spindle speed range M 110 - 1800 rpm
Spindle speed range H 220 - 3600 rpm
Spindle nose M33x3,5 DIN 800
Headstock spindle taper MT 2
Spindle indexing 24x15°
Spindle hole diameter 9,5mm

De machine komt inderdaad bij VDH vandaan maar betreft een JML 1014, die inmiddels niet meer leverbaar is.
Maar ik weet niet beter dat alle Jet houtdraaibanken een spndel hebben met de maat 1"x 8 TPI.
Maar de wonderen zijn de wereld niet uit.
Kwestie van specifiek na vragen bij VDH.

M.vr.gr. Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.