Keuze (nieuwe) machines voor maken tafel

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Dat is chargeren. Niemand heeft het over 2 jaar zoeken. Maar jij hebt woensdag aangegeven dat je een andere zoekt, wij zijn nu 4 dagen verder en je hebt (mogelijk) al beslist. Van mij mag je en de Jet is zeker niet slecht. Maar dikke kans dat jij in het komende half jaar een machine tegen komt waarvan je denkt: “Djuuuu, had ik deze maar gekocht.” Als je er 10 jaar mee wilt doen, dan zou ik meer geduld hebben.

Een belangrijke vraag is ook of je 260mm breed genoeg vindt of je voor 310mm gaan (met 10 jaar gebruik in het achterhoofd).
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
En hoe verhoudt die zich tot de hier aangeboden 410?

Heb ik het verkeerd gelezen ? Ik dacht dat de aangeboden Jet in NL ook 26cm breed was.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En hoe verhoudt die zich tot de hier aangeboden 410?

Heb ik het verkeerd gelezen ? Ik dacht dat de aangeboden Jet in NL ook 26cm breed was.

Nu zeg ik 410, maar ik zie nu dat er twee modellen zijn van Jet op 400 volt.

De advertentie noemt geen type, alleen dat het een 380v machine is.
Dan blijven er twee opties over, de 410 en de 310HH. Het kunnen beide zijn, dat moet ik even duidelijk krijgen.

Dat is chargeren. Niemand heeft het over 2 jaar zoeken. Maar jij hebt woensdag aangegeven dat je een andere zoekt, wij zijn nu 4 dagen verder en je hebt (mogelijk) al beslist. Van mij mag je en de Jet is zeker niet slecht. Maar dikke kans dat jij in het komende half jaar een machine tegen komt waarvan je denkt: “Djuuuu, had ik deze maar gekocht.” Als je er 10 jaar mee wilt doen, dan zou ik meer geduld hebben.

Een belangrijke vraag is ook of je 260mm breed genoeg vindt of je voor 310mm gaan (met 10 jaar gebruik in het achterhoofd).

Het is heel reëel dat dat gebeurt, maar ik wil ook niet nog 4 weken doorzoeken, ik kan nu gewoon niks doen zonder machine. Ik baseer mijn keuze dus vooral op wat er nu beschikbaar is. Ik twijfel, zoals gezegd, nu wel over het juiste type wat hij nu aanbied. Hij vermeld inderdaad 26cm schaafbreedte, dus dat komt overeen met de Jet 260. De advertentie vermeld echter ook 400v, en dat is de 260 helemaal niet. Dus wat is het dan? Modeljaar zou 2019 zijn.

- edit -

ik zie nu op een andere advertentie:


dat ze blijkbaar ook 230v 3-fasige machines aanbieden. Met andere woorden, de verkoper kan ook de aanname gedaan hebben dat het om een 380v machine gaat puur op basis van de stekker die eraan hangt.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Nu zeg ik 410, maar ik zie nu dat er twee modellen zijn van Jet op 400 volt.

De advertentie noemt geen type, alleen dat het een 380v machine is.
Dan blijven er twee opties over, de 410 en de 310HH. Het kunnen beide zijn, dat moet ik even duidelijk krijgen.



Het is heel reëel dat dat gebeurt, maar ik wil ook niet nog 4 weken doorzoeken, ik kan nu gewoon niks doen zonder machine. Ik baseer mijn keuze dus vooral op wat er nu beschikbaar is. Ik twijfel, zoals gezegd, nu wel over het juiste type wat hij nu aanbied. Hij vermeld inderdaad 26cm schaafbreedte, dus dat komt overeen met de Jet 260. De advertentie vermeld echter ook 400v, en dat is de 260 helemaal niet. Dus wat is het dan? Modeljaar zou 2019 zijn.

- edit -

ik zie nu op een andere advertentie:


dat ze blijkbaar ook 230v 3-fasige machines aanbieden. Met andere woorden, de verkoper kan ook de aanname gedaan hebben dat het om een 380v machine gaat puur op basis van de stekker die eraan hangt.
Vraag anders of hij even een foto van het typeplaatje maakt....
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Op de website van VDHMachines staat dat de JPT-260 ook met 400V geleverd kan worden.
Info: ook verkrijgbaar in 400V
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik zou dan toch voor deze Robland gaan:) Voor dezelfde prijs veel meer functionaliteit. Hie kun je dikke balken van drie meter door heen jagen zonder dat je voor en achter de machine steunen moet aanbrengen:sneaky:

Fons
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Toen ik gisteren op machine seeker aan het shoppen was, kreeg ik de optie om in te vullen wat ik zocht, en mijn opdracht zou dan met verschillende leveranciers gedeeld worden. Zojuist kreeg ik daarop een mailtje daarin het aanbod voor deze machine, ook van dit zelfde bedrijf:


De prijs lijkt mij erg laag voor een machine met deze specificaties. Als ik erop 'google' kom ik vooral sites in Litouwen tegen, Polen, Oostblok zeg maar. Is dit dan een of ander fröbelapparaat of zou dit een bekende machine kunnen zijn die daar, in 'armere' markten zeg maar, voor minder onder een andere naam word verkocht?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mibo machines gesproken, hij gaat even checken welke machine het is. Ik moest hem wel overtuigen ditmaal (hij staat helemaal achter de stelling, kun je niet makkelijker langskomen, kun je hem gelijk meenemen) - tja, als het niet de goede is, of de prijs te hoog voor het type kom ik niet langs natuurlijk :p.

- edit --

Foto reeds ontvangen. Het blijkt te gaan om een JPT-260T uitvoering.
Die kost nieuw ~2000 euro:


dus dan is 1600 voor een demomachine op zich binnen verwachting, maar niet exceptioneel of schokkend goedkoop.


Het is echt geen slechte machine denk ik, en de fijnafstelling, mocht ik dat ooit willen, is super eenvoudig toe te voegen. Omzetten is ontzettend snel en de resultaten lijken geweldig. In relatie tot mijn niveau en het werk dat ik ermee doe meer dan goed genoeg, dus. Wat de Metabo had moeten zijn maar niet was.

Dan rest me dus of ik bereid ben daar 1600 euro op stuk te slaan. Op zich wel. Ik hoop, maar dat is meer voor mijn gemoedsrust dan wat anders, dat het een 'goede', een eerlijke prijs is voor wat het is.
 
Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Niet schokkend goedkoop (dat zal nooit het geval zijn bij een handelaar), maar binnen budget, bijna nieuwe machine (er is hopelijk mee gewerkt want dan zijn fouten al aan het licht gekomen) EN direct beschikbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb voor referentie toch even met VDH machines gebeld. Die hebben niks gebruikt of demo staan, en hij voegde daar aan toe dat ze bijna nooit op de markt komen. Ik meldde dat ik dus nu wel de optie heb op een gebruikte uit 2019 maar dat het prijsverschil met een nieuwe (ruwweg 500 euro) niet schokkend is. Zijn reactie daarop was dat ik een betere prijs echt niet ga vinden en dat ik het wat hem betreft gelijk moet doen. En als ik ooit onderdelen nodig heb mag ik hem bellen, hij kan overal aan komen. Dat vind ik uiterst vriendelijk en sportief van deze zaak!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Deze jet was ooit ook mijn keuze om die te kopen.
Zeker na het zien van filmpjes van peter parfitt uit engeland.
En met de fijn instelling zeker een goede machine.
Ook de mogelijkheid om er een helical freeskop in te plaatsen geeft mogelijkheden voor de toekomst.

Ik zeg doen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, dan neem ik de duik :). Ik heb woendagochtend met hem afgesproken, en dan pik ik de machine op.

Nu even nadenken hoe ik dat gevaarte thuis van de kar ga krijgen :). En plaats maken in de werkplaats...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Morgen is de dag, dus ik moest vandaag even gauw een hijsoplossing regelen om het ding van de kar te halen.

Het is een 200/400 kilo elektrische kraan geworden die met een 40x40mm stalen ligger en 4 draadbouten (kopmaat 12) aan een van de balken is gemonteerd, paar afstandsringen ertussen zodat de kraan nog over de ligger heen en weer kan schuiven.

20200818_192039.jpg

Het 'testgewicht' is inclusief slot en benzine ongeveer 145 kilo. Ik heb wel een zwaardere motor om te testen, maar die wilde ik niet riskeren indien de bouten niet voldoende bleken. Zonder pallet is de machine ongeveer 175 kilo, dus dit móet voldoende zijn.

Dit is overigens een tijdelijke oplossing, ik ga de takel uiteindelijk aan een volledige ligger monteren die op zijn beurt aan twee rails komt te hangen. Op die manier kan ik de takel straks over de gehele oppervlakte tussen de twee rode plafondliggers bewegen zodat hij ook meubels en andere machines door dat gedeelde van de werkplaats kan verplaatsen.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Straks bij het vastmaken van de machine op de kar en met het optillen van de machine vanaf de kar, liever geen banden over of onder de uiteinden van de aan- en/of uitvoertafel. Ook niet tillen aan de uiteinden van de aan- of uitvoertafel.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Straks bij het vastmaken van de machine op de kar en met het optillen van de machine vanaf de kar, liever geen banden over of onder de uiteinden van de aan- en/of uitvoertafel. Ook niet tillen aan de uiteinden van de aan- of uitvoertafel.

Nou, dat is nog wel even een dingetje inderdaad. Ik moet met spanbanden de hele bende aan de haak maken op zo'n manier dat ik alleen de basis/onderzijde van de machine belast. Ik bedenk me net dat ik dan nog wel wat stevigere banden nodig heb, maar die heeft mijn buurman wel te leen denk ik.

eindelijk heb ik een volledig beeld van die kwartdraaitrap ;-)
ik had me altijd afgevraagd waarom die tegen de muur plakte
hij staat er dus maar gewoon te staan

Bekijk bijlage 90246

Wel, het plafond/de zoldervloer reikt maar tot 2/3 van de garage. De vorige bewoners waren nogal van het recyclen (en dan niet op de constructief verantwoorde manier, helaas) en ik heb behoorlijk wat 'erfenisjes' recht moeten trekken tot nu toe. De trap is zo neergezet dat je je lijf tussen de muur en de trap moet wurmen om naar boven te kunnen, en omdat hij ook niet hoog genoeg is staat er nog een haastig gelast metalen platform onder.

Die trap ga ik dan ook zeker vervangen - een vriend die daar verstand van heeft gaat mij leren een nieuwe trap te bouwen rechts achterin de hoek. Zelfde idee (kwart draai) maar dan volledig vanaf de vloer naar de zolder, die ik dan ook door ga trekken tot de achtermuur. De nieuwe trap gaat dus langs de rechtermuur omhoog en draait dan om langs de achtermuur de zolder te bereiken. Tevens word die een stuk breder om het tillen van grotere spullen veiliger/makkelijker te maken.

Ik heb ook even tweemaal om een 'second opinion' (technisch een second en een third, dan :)) gevraagd over mijn montage aan twee verschillende personen. Ik heb niet voorgeboord, en de draadbouten zijn (exclusief draad) 5mm dik. Schijnbaar heb je dan minimaal 150kg nodig om die bout recht uit het hout te trekken. Volgens die berekening kan ik hier dus 600kg op plaatsen, en ik zal tot 200 gaan (180 voor de machine en 20kg voor de kraan zelf, inclusief diens metalen ligger).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.