Keuze maken tafel/schulpzaag

Vogelhuys

Nieuw lid
11 feb 2024
11
0
Zwumrudwem1
Hallo allen,

Nieuw hier. Momenteel aan het oriënteren op een nieuwe (schulp)zaagtafel voor de Praktijkschool waar ik werkzaam ben. Staat momenteel een Harwi 130, echter is deze oud en langzaam aan aan het eind van z'n Latijn aan het geraken. Nu heb ik de luxe positie dat er mijn inziens een flink budget beschikbaar is; tussen de 10 en 15 k.

Alleen zie ik ondertussen door de bomen het bos niet meer. Er zijn zo veel merken dat ik niet goed kan achterhalen wat nou een goede keus is. Geld hoeft natuurlijk niet op, het liefst houd ik een stapel beschikbaar om meteen een vandikte bank uit 1980 te vervangen. Ook die is door tig generaties leerlingen (en leraren!) misbruikt.

Eisen zijn:
-Qua grote vergelijkbaar met de Harwi; in verband met indeling machinale weinig ruimte extra, dus een formaatzaag van Altendorf e.a zit er jammer genoeg niet in.

-Liefst max 7,5 k zodat budget overblijft voor andere machines.

-Makkelijk in (eigen) onderhoud, of makkelijk een onderhoud service voor af te sluiten.

-Zagen zelden dikker van 5 cm, dus zaagblad hoeft niet gigantisch te zijn.

-Makkelijk in gebruik/opties zodat de leerlingen die er les mee krijgen ook gemakkelijk andere machines op stages/werk kunnen gebruiken.

-Stationaire machine op krachtstroom; machine gaat veel worden gebruikt door verschillende mensen en wil het liefst daarom 'zware' kwaliteit.

Mocht iemand een goeie tip/kijkrichting hebben (die vanzelfsprekend geen HBM is) hoor ik 't graag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Zo'n harwi 130 zit nu echt niets aan dat stuk kan. Dus ik vraag me dan af waarom hij vervangen moet worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vogelhuys

Vogelhuys

Nieuw lid
11 feb 2024
11
0
Zwumrudwem1
Zo'n harwi 130 zit nu echt niets aan dat stuk kan. Dus ik vraag me dan af waarom hij vervangen moet worden.
Allereerst: begroot is schijnbaar begroot. Als ik het niet opmaak aan waar de begroting voor is getekend ben ik het kwijt en kan ik de komende jaren fluiten naar zo'n pot. Daarnaast vind ik hem persoonlijk wel heel onnauwkeurig, als we plaat materiaal schulpen dat langer dan een meter is zit er een boog in de zaagsnede die op een volle plaat zo 'n duim diep is. Plus, heel eerlijk, fantastisch vooruitzicht zelf een zaag naar eigen genoegen aan te schaffen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Plaatmateriaal kan je niet schulpen. Een schulpzaag gebruik je om massief hout in de lengte te zagen. Als je vooral plaatmateriaal zaagt, kan je beter kijken of je daar geen machine voor kan plaatsen. Dat moet voor je budget ook wel kunnen. Als je een plaat niet recht kan zagen, is er wat mis met je afstelling. Ook je nieuwe zaag heeft onderhoud nodig.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Wat is de plaatsingsruimte die je precies hebt?
En aangezien jullie ook plaatmateriaal zagen, zou het verstandig zijn om voor en zaag met roltafel te kijken.

Er zijn meerdere opties, het ligt er ook aan wat de ruimte is, en de wens om hoe groot plaatmateriaal te zagen (dus de lengte van een roltafel).
Ik heb zelf een Harvey. Hele fijne (en sterke, en precieze) zaag, alleen geen roltafel direct naast het zaagblad. Voor jullie zou ik wel een roltafel adviseren denk ik. Maar met de geleider ver genoeg naar voren (tot halverwege het zaagblad) kan ik goed genoeg recht zagen. Maar je moet altijd zelf doorvoeren (schuiven) en dat is minder nauwkeurig dan wanneer je 'm van tevoren fixeert op een roltafel.

@L.N. heeft een SCM SC 2c, en heeft daar een heel uitgebreid review over geschreven. Geen idee of dat qua ruimte past (al heeft Luuk 'm ook in een kleine garage staan), anders heeft SCM dacht ik ook kleinere modellen.

En er zijn hier op het forum meerdere tevreden gebruikers van Hammer zaagtafels.

Als ik alvast een tip mag geven voor een eventuele vandiktebank: kijk naar een met een silent power-as, dus losse mesjes. Kost wat meer tijd om de messen te vervangen, maar mijn ervaring is dat dat vervangen veel minder vaak hoeft dan bij lange messen. En als er een hapje uit is, gewoon 1 mesje draaien en je kan weer verder. Zeker als je met meerdere mensen aan een machine werkt (die mogelijk minder zuinig zijn op de messen) is dat een grote pre. Los van het feit dat het een veel mooier schaafbeeld geeft en stiller is tov conventionele messen. (zelf een zeer tevreden gebruiker van een Hammer A3-31, dat zou dan voor jullie mogelijk al een kandidaat zijn, gezien het budget).
 
Laatst bewerkt:

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Is een festool zaag met sawstop niet bij uitstek geschikt voor een lessituatie? Festool heeft kennelijk goede service en wordt veel gebruikt door professionals. Ik weet niet of het een goede zaag is voorderest.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Festool is niet stationair en veel te licht. Het is een mobiele zaag.
Je kunt idd bij SCM kijken, maar ook de kleinere Hammers/Felders zijn er met korte loopwagens en dan ben je wel spatzuiver en kun je veel gemakkelijker en veiliger plaatateriaal zagen (mits je het tegen de geleider kunt houden, maar dat is een ander verhaal....) en met de juiste zaagbladen is ook massief geen probleem bij beide merken.

Ik zou eens in showrooms gaan kijken, van Schoonhoven had leuke acties, ik heb zelf ook een zaag en VVD aangeschaft, maar de fabrieksacties zijn volgens mij afgelopen per januari...
 
  • Leuk
Waarderingen: Vogelhuys

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn SCM SC2. Je bent welkom om een keer te komen kijken (in Maastricht).
 

Vogelhuys

Nieuw lid
11 feb 2024
11
0
Zwumrudwem1
Is een festool zaag met sawstop niet bij uitstek geschikt voor een lessituatie? Festool heeft kennelijk goede service en wordt veel gebruikt door professionals. Ik weet niet of het een goede zaag is voorderest.
Heb inderdaad ook even getwijfeld over de Festool (al helemaal door die sawstop!) maar is te klein; wil ivm lesgeven een wat robustere stationaire machine.
 

Vogelhuys

Nieuw lid
11 feb 2024
11
0
Zwumrudwem1
Wat is de plaatsingsruimte die je precies hebt?
En aangezien jullie ook plaatmateriaal zagen, zou het verstandig zijn om voor en zaag met roltafel te kijken.

Er zijn meerdere opties, het ligt er ook aan wat de ruimte is, en de wens om hoe groot plaatmateriaal te zagen (dus de lengte van een roltafel).
Ik heb zelf een Harvey. Hele fijne (en sterke, en precieze) zaag, alleen geen roltafel direct naast het zaagblad. Voor jullie zou ik wel een roltafel adviseren denk ik. Maar met de geleider ver genoeg naar voren (tot halverwege het zaagblad) kan ik goed genoeg recht zagen. Maar je moet altijd zelf doorvoeren (schuiven) en dat is minder nauwkeurig dan wanneer je 'm van tevoren fixeert op een roltafel.

@L.N. heeft een SCM SC 2c, en heeft daar een heel uitgebreid review over geschreven. Geen idee of dat qua ruimte past (al heeft Luuk 'm ook in een kleine garage staan), anders heeft SCM dacht ik ook kleinere modellen.

En er zijn hier op het forum meerdere tevreden gebruikers van Hammer zaagtafels.

Als ik alvast een tip mag geven voor een eventuele vandiktebank: kijk naar een met een silent power-as, dus losse mesjes. Kost wat meer tijd om de messen te vervangen, maar mijn ervaring is dat dat vervangen veel minder vaak hoeft dan bij lange messen. En als er een hapje uit is, gewoon 1 mesje draaien en je kan weer verder. Zeker als je met meerdere mensen aan een machine werkt (die mogelijk minder zuinig zijn op de messen) is dat een grote pre. Los van het feit dat het een veel mooier schaafbeeld geeft en stiller is tov conventionele messen. (zelf een zeer tevreden gebruiker van een Hammer A3-31, dat zou dan voor jullie mogelijk al een kandidaat zijn, gezien het budget).
Bedankt voor 't uitgebreide reageren! Festool zaagtafel is bloedje mooi maar inderdaad te klein voor waar ik 'm voor nodig heb. Net wat filmpjes bekeken van die SCM; prachtig! Dat wordt denk ik een van de serieuze opties. Zoals ik in alle gauwigheid kan zien word het qua ruimte ook geen probleem.

Zal eens kijken voor die vandiktebank variatie; klinkt als ik het zo lees veelbelovend.
 

Vogelhuys

Nieuw lid
11 feb 2024
11
0
Zwumrudwem1
Festool is niet stationair en veel te licht. Het is een mobiele zaag.
Je kunt idd bij SCM kijken, maar ook de kleinere Hammers/Felders zijn er met korte loopwagens en dan ben je wel spatzuiver en kun je veel gemakkelijker en veiliger plaatateriaal zagen (mits je het tegen de geleider kunt houden, maar dat is een ander verhaal....) en met de juiste zaagbladen is ook massief geen probleem bij beide merken.

Ik zou eens in showrooms gaan kijken, van Schoonhoven had leuke acties, ik heb zelf ook een zaag en VVD aangeschaft, maar de fabrieksacties zijn volgens mij afgelopen per januari...
Dank voor de uitgebreide reactie; vooralsnog zijn Harvey en SCM behoorlijk serieuze kanidaten. Ik zag dat van Peulen in R'dam een giga showroom heeft waar ook een (of meerdere) Harvey tafels staan dus ga daar denk ik wel een bezoek in plannen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dank voor de uitgebreide reactie; vooralsnog zijn Harvey en SCM behoorlijk serieuze kanidaten. Ik zag dat van Peulen in R'dam een giga showroom heeft waar ook een (of meerdere) Harvey tafels staan dus ga daar denk ik wel een bezoek in plannen.
Van schoonhoven voor Felder heeft ook een nette showroom. Directe tegenhanger van de SCM. Peulen zal wel weer op Robland gaan inzetten, maar dat is niet zo mijn ding
 

Vogelhuys

Nieuw lid
11 feb 2024
11
0
Zwumrudwem1
Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn SCM SC2. Je bent welkom om een keer te komen kijken (in Maastricht).
Dank voor zowel de reactie als de fantastische review! Die SCM (weet nog niet welk model ik dan pak) is koploper aan het worden. Denk dat een bezoekje aan de showroom geen kwaad kan, en die kan ik in ieder geval declareren haha.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Naast een bezoek aan de showroom, is het zeker ook een meerwaarde om te gaan kijken bij iemand die de betreffende machine thuis heeft staan.
Een verkoper zal altijd de positieve zaken benoemen, maar een geleiderails die niet haaks blijft staan, zal hij waarschijnlijk niet aan je vertellen. Ook zal hij je de machine aanprijzen waar hij het meeste op verdient (en zeker de concurrenten afkraken), mocht het iemand zijn die alleen voor de centen gaat. En verder is het in de showroom bijna nooit mogelijk om de machine echt uit te proberen (hout er doorheen voeren). Dan heb je pas echt een idee van de capaciteiten van een machine.

Ik weet niet waar je ongeveer vandaan komt, maar bij mij (Eindhoven) ben je welkom als het gaat om de Harvey (en eventueel alvast de Hammer A3-31 met spiraal-as), en ik weet bijna zeker dat je bij @L.N. in Maastricht ook welkom bent om de SCM een keer uit te proberen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Naast een bezoek aan de showroom, is het zeker ook een meerwaarde om te gaan kijken bij iemand die de betreffende machine thuis heeft staan.
En zeker ook bij andere praktijklokalen. Machines worden daar toch anders behandeld dan bij de meesten op dit forum.
 

Vogelhuys

Nieuw lid
11 feb 2024
11
0
Zwumrudwem1
Naast een bezoek aan de showroom, is het zeker ook een meerwaarde om te gaan kijken bij iemand die de betreffende machine thuis heeft staan.
Een verkoper zal altijd de positieve zaken benoemen, maar een geleiderails die niet haaks blijft staan, zal hij waarschijnlijk niet aan je vertellen. Ook zal hij je de machine aanprijzen waar hij het meeste op verdient (en zeker de concurrenten afkraken), mocht het iemand zijn die alleen voor de centen gaat. En verder is het in de showroom bijna nooit mogelijk om de machine echt uit te proberen (hout er doorheen voeren). Dan heb je pas echt een idee van de capaciteiten van een machine.

Ik weet niet waar je ongeveer vandaan komt, maar bij mij (Eindhoven) ben je welkom als het gaat om de Harvey (en eventueel alvast de Hammer A3-31 met spiraal-as), en ik weet bijna zeker dat je bij @L.N. in Maastricht ook welkom bent om de SCM een keer uit te proberen.
Dank voor 't reageren! Heb gister avond flink wat in gelezen over Hammer/Felder en zo'n beetje ieder filmpje gezien. Begin nu toch te overwegen in 1 keer een hele hoop van Hammer aan te schaffen. Van Schoonhoven doet, zover ik de site begrijp, ook aan onderhoud e.a dus dat zou echt perfect uitkomen. L.N. had me inderdaad uitgenodigd te komen kijken bij de SCM, echter is Maastricht te ver rijden en betwijfel of ik dat goed gepraat krijg. Eindhoven is wel goed te doen, Kruikenstad hier. Zal niet binnen een paar dagen tijd zijn, maar als je het goed vind ga ik er toch achterna of ik dan in ieder geval een bezoek bij jou kan in plannen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.