keuze houtdraaibank?

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik ben er denk ik uit. Ik ga voor record power DML305. Die kost 469. Dat is een mooi bedrag voor een eerste draaibank vind ik. Dan ben ik met alle gereedschappen voor 1000 euro klaar.

De record power lijkt me dan toch een stap beter als de HBM 450 x 300.

Ik zie ook de Holzmann D460 FXL. Staan maar daar zie ik verder niks over. Er zullen er nog vele zijn maar dat alle houtdraaiwinkels. De. Record power verkopen zegt ook veel lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Frank de Lange

Nieuw lid
3 mrt 2013
14
7
Assendelft
Heb ik het alleen, of anderen ook dat je toch al weer snel tegen de beperking van je draaibank aan loopt?
Ik heb een teknatool 1624/44, niet echt klein. Maar ook weer niet super groot.
Wel sterk! Maar met schalen vind ik de bank qua gewicht toch weer aan de lichte kant.

Het lijkt wel of je beter een slag zwaarder kunt kiezen dan waar je aan denkt.

Zal wel net zoals in de pleziervaart zijn….elk schip is zijn kapitein een meter te klein
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.458
546
Ik heb een Woodfast M 305, dat is helemaal dezelfde als een Record Power DML 305.

Een prima draaibankje waar ik al jaren heel veel plezier aan beleef.
Met de M 33 schroefdraad op de aandrijfas op deze draaibank, heb je de standaard schroefdraad erop.

Alle hulpstukken zoals 4 klauwen passen direct op de grotere draaibank die je misschien ooit eens gaat willen.
Geen gedoe met adapters. Geen (goedkope) elektronica aan boord, dus alvast geen problemen daarmee.

Het was destijds mijn keuze, en voor mij nog steeds de juiste.
De redenering was dat een eventuele grotere grotere draaibank later, ook echt een heel stuk groter moest worden. En dan zou een echte frequentieregelaar erbij horen.
Ondertussen is er wel met veel plezier te draaien op de Woodfast en kon ik met het grootste genoegen mijn Ferm draaibank aan de kant zetten.

Indien men helemaal zeker is dat men nooit groter zou gaan, of een groter budget heeft bij aanvang, dan lonk de Midi draaibank zowat onweerstaanbaar. Vanaf het verschijnen van de eerste versie zijn de houtdraaiers unaniem heel enthousiast over deze machine.

Al wat tussen de DML 305 en de Midi (met echte frequentieregelaar) zit, zou ik niet kopen.
Beide zijn kwalitatief uitstekend.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Heb ik het alleen, of anderen ook dat je toch al weer snel tegen de beperking van je draaibank aan loopt?
Ik heb een teknatool 1624/44, niet echt klein. Maar ook weer niet super groot.
Wel sterk! Maar met schalen vind ik de bank qua gewicht toch weer aan de lichte kant.

Het lijkt wel of je beter een slag zwaarder kunt kiezen dan waar je aan denkt.

Zal wel net zoals in de pleziervaart zijn….elk schip is zijn kapitein een meter te klein
Is met bijna alles.
Ik heb het met me vandiktebank...
Koop een 26cm en na paar weken wil ik eigenlijk al een grotere 😅
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Ben just van een grote af gestapt en geen spijt van draaide aleen maar klein spul bijtel handvatten
Kast knoppen en zo , een ding vind ik een aandachtspunt is de kracht van de motor en de stabiliteit van de bank moet goed zijn een stroom regelaar is niet van belang als je veel in het kleine spul zit
Wel als je veel wisselend tussen diameter van groot naar klein ,
Neem de tijd om een bank uit te zoeken
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hallo,
Ik ben sinds kort lid en heb me onlangs voorgesteld. Ik wil vulpennen gaan draaien van eboniet en kunststof en dan volledig handgemaakt met schroefdraad en alles, dus zonder pennenkits. Het zullen dus kleine projecten worden en traploos de toeren kunnen regelen lijkt me zeer handig. Ik moet wel alles nog aanschaffen. Dus beitels, boren, polijstmateriaal enz moeten er nog bij. Ik denk dat ik daar ook nog een 500 euro voor moet reserveren. Ik wil ook niet meteen al te diep in de bedragen gaan zitten maar ik wil ook geen spijt krijgen en over een jaar onnodig geld hebben uitgegeven en alsnog een duurdere, betere machine moeten/willen kopen.

ik zie de MIDI 2 voor 1100 euro en dat lijkt me een heel mooi apparaat. Daarnaast zie ik de HBM 450 x 300 voor 350 euro. En dan machines ertussen in. Naar de duurdere machines kijk ik niet.

Wat is nu wijsheid voor een beginnend draaier? meteen maar 1000 uitgeven of kan ik op een HBM ook prima pennen draaien en zal het eindresultaat niet anders zijn? Ik ben geneigd marktplaats niet te doen want er staat weinig echt moois op en zowel dan vragen ze toch nog flinke bedragen. Dan liever iets nieuws met garantie en wetende dat je iets goeds hebt.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Bedankt alvast. Niels
Nu hier op MP

Kan je volgens mij meer dan mee vooruit.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.458
546
Nu hier op MP

Kan je volgens mij meer dan mee vooruit.
Dat zal wel zijn, dat je daar een fijn machine mee binnen haalt! Is onmiddelijk wat groter , voor als men groeit.

groeten ,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.