keuze houtdraaibank?

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Hallo,
Ik ben sinds kort lid en heb me onlangs voorgesteld. Ik wil vulpennen gaan draaien van eboniet en kunststof en dan volledig handgemaakt met schroefdraad en alles, dus zonder pennenkits. Het zullen dus kleine projecten worden en traploos de toeren kunnen regelen lijkt me zeer handig. Ik moet wel alles nog aanschaffen. Dus beitels, boren, polijstmateriaal enz moeten er nog bij. Ik denk dat ik daar ook nog een 500 euro voor moet reserveren. Ik wil ook niet meteen al te diep in de bedragen gaan zitten maar ik wil ook geen spijt krijgen en over een jaar onnodig geld hebben uitgegeven en alsnog een duurdere, betere machine moeten/willen kopen.

ik zie de MIDI 2 voor 1100 euro en dat lijkt me een heel mooi apparaat. Daarnaast zie ik de HBM 450 x 300 voor 350 euro. En dan machines ertussen in. Naar de duurdere machines kijk ik niet.

Wat is nu wijsheid voor een beginnend draaier? meteen maar 1000 uitgeven of kan ik op een HBM ook prima pennen draaien en zal het eindresultaat niet anders zijn? Ik ben geneigd marktplaats niet te doen want er staat weinig echt moois op en zowel dan vragen ze toch nog flinke bedragen. Dan liever iets nieuws met garantie en wetende dat je iets goeds hebt.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Bedankt alvast. Niels
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Er zitten wel enkele forumleden die ook zo iets maken zou hun reactie af wachten,
Wat ik weet is dat de stijfheid en gewicht van de bank ook belangrijk is,
Mischien eens bij een forumlid kijken proeven wat die heeft want nieuw in de winkel is alles mooi
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Al een metaaldraaibank overwogen? Bijvoorbeeld een Proxxon PD 250?
Moet je voor het hout een leunspaan improviseren, maar de schroefdraden worden dan perfect!
Je kunt eens komen kijken in Veldhoven?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Nico stelde voor om de draaibanken in een winkel te gaan bekijken en vergelijken. Dit kan natuurlijk prima maar als dit je eerste draaibank is kan dit toch moeilijk zijn. Want vergelijkingsmateriaal ontbreekt. Schulte is prima hebben er verstand van en kunnen ook draaien. Dit geldt ook voor Ronald Kanne (verkoopt dezelfde banken als schulte) en die zit in Nederland. Bij beide kan je proef draaien. Bij Baptist hebben ze een fantastisch assortiment gereedschappen, draaibanken en toebehoren. Of de verkopers zelf ook houtdraaien weet ik niet.
Soms is dit wel een voordeel soms ook niet. Wat je ook kiest, je schiet geen bok.
Zelf heb ik bij mijn eerste draaibank ook niet de juiste keuze gemaakt. Ik koos voor een middelmaatje De Jet 1442 (160 kg) Daar kan je best schalen opdraaien maar hij is eigenlijk te licht hiervoor. Nu zul je daar bij pennen geen last van hebben maar soms veranderd je smaak. En op een grotere draaibank kan wel klein werk. Andersom gaat heel moeilijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Een goede metaaldraaibank is dan ook een goed idee zo als eerder is geschreven, dan kan je alle kanten op
Moet je wel de houtdraai benodigdheden er bij maken of zoeken ,
Bij hbm hebben ze de mc voor hout om in te spannen, die kan je ook gebruiken voor in de metaaldraaibank voor dat geld kun je ze niet zelf maken
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Is de proxxon PD 150 dan iets?
En stel ik ga echt voor pennen. Zou de Hbm 450 x 300 dan genoeg zijn?
Als ik toch al 740 uitgeef voor bijvoorbeeld een teknatool dan ga ik liever maar meteen voor de. Midi 2. Het verschil is dan te klein om niet voor de beste te gaan.
Verschil tussen 350 en 1100 is groot. Dan kan ik ander materiaal erbij kopen en als ik over een jaar toch echt meer wil de midi kopen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Met een metaaldraaibank kan je ook pennen draaien. Wil je andere vormen dan recht draaien dan gaat dat een stuk lastiger dan op een houtdraaibank. Schroefdraaden snijden gaat makkelijker als je de tandwielen hebt.
Als je je houtdraaibank als leergeld ziet dan kan je veel modellen kopen. Bekijk het model dat je kiest goed.
Let bij de goedkopere banken op dat de centers zuiver in lijn liggen. Zowel over de X as en de Y as. Niet alleen het winkel model maar ook het model dat jij mee naar huis wil nemen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Is de proxxon PD 150 dan iets?
En stel ik ga echt voor pennen. Zou de Hbm 450 x 300 dan genoeg zijn?
Als ik toch al 740 uitgeef voor bijvoorbeeld een teknatool dan ga ik liever maar meteen voor de. Midi 2. Het verschil is dan te klein om niet voor de beste te gaan.
Verschil tussen 350 en 1100 is groot. Dan kan ik ander materiaal erbij kopen en als ik over een jaar toch echt meer wil de midi kopen.
De PD 150 heeft 150 mm tussen de centers. Dus of dat genoeg voor je is, weet ik niet.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik heb erover nagedacht. Ik wil eerst gaan t leren pennen draaien op een betaalbare houtdraaibank. Als alles loopt zoals ik hoop en wil ga ik wellicht in de toekomst een betere bank kopen en dan wellicht een metaaldraaibank. De houtdraaibank kan ik dan wellicht gebruiken voor andere zaken zoals polijsten enz.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.