Kapzaag v.s. Japanse zagen

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
353
43
Drunen bij Den Bosch
De laatste jaren lijkt de Japanse zaag helemaal hot. Ik vraag me af of voor het maken van pengat verbindingen (b.v. deurkozijn) een standaard kapzaag (Bahco) de juist weg is of een Japanse zaag? Mijn kennis over de Japanse zaag gaat niet verder dan dat deze zagen tijdens de trekbeweging zagen en de westerse zagen tijdens het duwen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Ik zaag zulke houtverbindingen met een gewone bahco hardpoint zaag. Je moet gewoon langs een lijntje leren zagen. De laatste stukjes steek ik na met een 50mm nooitgedagt beitel. Die gebruik ik dan eigenlijk als schaaf.
 

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Met beide zagen krijg je de klus geklaard. In mijn ervaring zijn japanse trekzagen dunner waardoor je iets fijner kan werken, het nadeel is dan dat ze sneller scheef trekken, dus het vereist een andere techniek dan met westerse zagen. Mijn advies is werk met het gereedschap dat je kent, het resultaat zal exact hetzelfde zijn maar je verliest geen hout en tijd tijdens het aanleren van nieuwe technieken.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Ik gebruik mijn japanse zagen bij het maken van het fijnere werk.voordeel van de japanse zaag is dat de zaagsnede aan de bovenkant en onderkant heel glad is.Verder is het wat @chevy66 zegt.Gewoon langs het lijntje leren zagen.Voor wat groter werk pak ik mijn kapzaag.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Japanse zaag vind ik persoonlijk fijner, ik kan in het midden van de zaag staan. (en het is scherper, dat zal aan de duwzaag liggen;))
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In mijn ervaring koop je voor hetzelfde geld een Japanse zaag van een betere kwaliteit. En velen vinden een trekzaag prettiger dan een duwzaag.

Maar met wat oefening werkt het allemaal natuurlijk…..
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik ben zelf erg gecharmeerd van Japanse zagen. Zoveel zelfs dat ik mijn spanzaag ook heb voorzien van een Japans blad. Bevalt me super, zeker bij wat groter zaagwerk. Je hebt het over deurkozijnen. Die zouden daar bijvoorbeeld erg goed mee gezaagd kunnen worden. Ik heb nog wel enkele westerse zagen, maar ik merk dat ik ze nog maar weinig gebruik.

Eerlijk gezegd denk ik dat het voor een groot deel een kwestie van smaak is, mits je zagen van goede kwaliteit vergelijkt. Daarna is het vooral een kwestie van veel gebruiken, zodat je fijnmechanische geheugen de juiste techniek te pakken krijgt. Uiteindelijk zal de kunde van de gebruiker meer uitmaken, dan de zagen zelf, vermoed ik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Voor 30 euro heb je al een heel goede Japanse zaag. Aan de kwaliteit van de Japanse zagen kan een bouwmarktzaag (en dat is Bahco uiteindelijk) niet tippen.
Als je wil proberen, neem dan een Z-saw (verkrijgbaar bij onder andere Dieter Schmidt).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Het is wel fijn dat je die japanse zagen op elke straathoek kan kopen. Als je dan eens de muur of onverwacht ijzerwerk raakt, dan kan je binnen korte tijd weer verder.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik heb diverse japanse zagen en een kapzaag (eigen bouw) Elk heeft zijn voor en nadelen. Ik pak steeds vaker mijn kapzaag. Hoewel de fijne japanse zagen erg mooi zagen zijn ze erg gevoelig. Er breken bij mij vaak tanden uit. Dat is mij bij mijn kapzaag nog nooit overkomen (0.5mm dik staal)
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
739
Enschede, Twente
Iets wat veel mensen niet weten over Japanse zagen is dat ze (in het algemeen - let op, het is geen wetmatigheid) eenzelfde aantal tanden hebben, onafhankelijk van de lengte van het zaagblad. Wat dat in de praktijk betekent: een kortere zaag is voor fijner zaagwerk.

Er zijn drie hoofdtypes:

Kataba : volkomen vlak zaagblad, afgezien van een beetje zetting op de kant met de zaagtanden. Bedoeld om door dikker materiaal te zagen. Meerdere vertandingen mogelijk: in principe eentje voor afkorten en eentje voor schulpen (dat is overlangs, met de nerf mee). Is voor een beginner de moeilijkste om aan te wennen. Begin derhalve met een goedkope aleer een echt goede aan te schaffen.

Dozuki : aan de tandloze kant versterkt, waardoor het weinig lubbert — de verwerking kan over de hele lengte zijn of minder, wat het gebruik in bepaalde omstandigheden beïnvloedt. Idem qua type vertandingen en doeleind. Zijn er niet in de langere maten, voor zover ik weet.

Ryobi : tweezijdig vertand. De ene kant voor afkorten, de andere voor schulpen (dat is overlangs, met de nerf mee). Daardoor een universele zaag en heel geschikt voor de beginner. Ik vind een 250 à 260 een mooie om mee te beginnen (de maat slaat p de lengte van het zaagblad, niet de zaag zelf).

Een variant van de databa zonder tandzetting, die door onze Engelstalige vrienden flushcutting saw genoemd worden, is de kushihiki. Die hebben een zaagblad van maximaal een cm of 24. Korter is handiger, is mijn ervaring en meer geschikt voor het afkorten van deuvels etc.

Verder zijn er nog speciale modellen die voor de gemiddelde houtbewerker zinnig zijn als ze er een doel voor hebben, zoals de Azibiki, waarmee je in het midden van een plaat kunt beginnen met zagen, en de mawazibiki, die vrijwel hetzelfde is als onze sleutelgatzaag (maar dan trek, ipv dus!). Verder nog heel veel varianten met leuke namen (dolfijnrug!), voor heel veel toepassingen in bos en tuin.

Een andere belangrijke karakteristiek: handgemaakte (en soms ook in serie geproduceerde) zagen zijn in het midden van het zaagblad ietsje teruggeschraapt (dus hol) om de weerstand te verminderen.

Sommige fabrikanten en smeden hebben een eigen manier van vertanden waardoor de karakteristiek van de zaag anders wordt, bijv. om beter een aanzet te maken of om meer zaagsel te verwijderen tijdens het zagen, wat het sneller zou maken.

Verder: je kunt kiezen voor een zaag met blad dat vervangen kan worden, of eentje die dat niet toelaat, wat meestal een door een meester-smid met de hand gemaakte is. Trouwens, dat hoeft niet echt heel duur te zijn.

Met een Japanse zaag leren zagen is even een dingetje, maar er zij legio filmpjes over te vinden. Tip: er is een reden waarom veel zagen heel erg gepolijst zijn. (…)
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
353
43
Drunen bij Den Bosch
Ik zaag zulke houtverbindingen met een gewone bahco hardpoint zaag. Je moet gewoon langs een lijntje leren zagen. De laatste stukjes steek ik na met een 50mm nooitgedagt beitel. Die gebruik ik dan eigenlijk als schaaf.
Ik denk dat ik het zo maar ga doen, vertrouwde techniek en beter een beetje zuinig zagen en later met de beitel afwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als beginneling ga je misschien niet veel verschil merken tussen een goede en minder goede zaag. Net zo min als je het verschil weet tussen een botte, scherpe en perfect geslepen beitel. Het is aanmodderen. Eenmaal een basis niveau bereikt ga je merken dat je geen progressie meer maakt met de Bahco zaag en beitel. Dan is het tijd om naar beter gereedschap over te stappen. Dan ga je ook merken dat je wel mooi recht kan zagen. En mooi langs het lijntje steken. Het nodige gereedschap hangt er natuurlijk ook vanaf wat je maakt. Een vakwerkschuur moet niet de nauwkeurigheid van een zwaluwstaart hebben. En een lade met zwaluwstaart niet hetzelfde topniveau als een kistje om te pronken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Volgens mij had de topicstarter het over het maken van kozijnen. Niet over fijn timmerwerk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Volgens mij had de topicstarter het over het maken van kozijnen. Niet over fijn timmerwerk.
Bij een kozijn heb je toch ook graag dat de verbindingen dicht zitten. Je kan wel vullende lijm gebruiken maar een slecht gezaagde verbinding is alleen ellende achteraf (maten zijn niet juist, hoeken niet recht, waterinsijpeling).
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.