Kapzaag v.s. Japanse zagen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Zoals ik al aangaf. Je moet langs een lijntje leren zagen. En daarna steek je de zaagsnede even glad met een beitel. Kozijnen werden vroeger helemaal niet gelijmd. Als je niet kan zagen , maakt het weinig uit wat voor zaag je hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek en Rene71

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Maar als je wel kan zagen, maakt het wel uit.
Vaak persoonlijke voorkeur.
Trekzaag zaagt verfijnder, maar is ook meer kwetsbaar.
Duwzaag is robuuster maar in de zaagsnede vaak grover. (en dan dus beitel))
Houtsoort en soort verbinding maakt ook nogal uit.
Probeer het uit, daar leer je het meest van.
(of moet dit dan in de rubriek 'eigenwijs' ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en Wim Kluck

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Maar als je wel kan zagen, maakt het wel uit.
Vaak persoonlijke voorkeur.
Trekzaag zaagt verfijnder, maar is ook meer kwetsbaar.
Duwzaag is robuuster maar in de zaagsnede vaak grover. (en dan dus beitel))
Houtsoort en soort verbinding maakt ook nogal uit.
Probeer het uit, daar leer je het meest van.
(of moet dit dan in de rubriek 'eigenwijs' ;-)
Eigenwijs is ook wijs😎
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Wat van ver komt is lekker. Maar ik snap het niet.

Binnen iedere 'cultuur' ontwikkelt het gereedschap zich naar de werkzaamheden en de materialen waarop die werkzaamheden worden uitgevoerd.

Dus voor Japanse kozijnen uit Japans hout een Japanse zaag... In Nederland dus toch misschien die kaderzaag, ipv als dat Angel-Saksische gedoe?

Uiteindelijk is het gereedschap irrelevant bij voldoende "spiergeheugen" als gevolg van een timmermansleven balken doorzagen met dat type gereedschap.

"Fit for use" is waardevoller dan "het beste ..." want er is altijd wel iemand die van mening is dat iets anders "beter" is. Daar blijft het dan ook bij, een mening.

(Het is wel opvallend dat je de kaderzaag in alle werelddelen als oorspronkelijk gereedschap tegen komt)
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
De trekzaag bestaat hier ook al lange tijd. De onze zijn alleen een stukje groter, bij zagen waar een duwbeweging de boel zou laten knikken.

Trekzaag, Nederland, Begin 20e eeuw

1666338275210.png
1666338302265.pnger zijn oudere voorbeelden maar die kon ik niet zo gauw vinden.

De vraag is natuurlijk waarom men in Japan de trekbeweging ook voor kleinere zagen prefereerde.
Als de zaag bij de zaagbeweging onder een trekspanning staat kan het blad dunner zijn. Er wordt dus minder staal gebruikt. Als staal duur is kan dat een verschil maken.
Japan heeft voor zover ik weet geen eigen ertsmijnen, dus staal was duur.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Wat van ver komt is lekker. Maar ik snap het niet.

Binnen iedere 'cultuur' ontwikkelt het gereedschap zich naar de werkzaamheden en de materialen waarop die werkzaamheden worden uitgevoerd.

Dus voor Japanse kozijnen uit Japans hout een Japanse zaag... In Nederland dus toch misschien die kaderzaag, ipv als dat Angel-Saksische gedoe?

Uiteindelijk is het gereedschap irrelevant bij voldoende "spiergeheugen" als gevolg van een timmermansleven balken doorzagen met dat type gereedschap.

"Fit for use" is waardevoller dan "het beste ..." want er is altijd wel iemand die van mening is dat iets anders "beter" is. Daar blijft het dan ook bij, een mening.

(Het is wel opvallend dat je de kaderzaag in alle werelddelen als oorspronkelijk gereedschap tegen komt)
Zoals al eerder aangehaald. Een matige Bahco (of Stanley of wat dan ook) kost ongeveer 30 euro. Voor die zelfde 30 euro heb je een uitstekende Japanse zaag (bijvoorbeeld Z-Saw). Een vervangblad kost maar de helft. Wil je een goede westerse zaag betaal je al snel het dubbele. Die goede westerse zagen zijn ook enkel verkrijgbaar bij webwinkels. In de bouwmarkt ga je ze niet vinden. Die hardpoints zijn niet slijpbaar, de duurdere westerse wel, maar dat moet je of zelf doen, of opsturen. Zelf doen kan best, maar juist slijpen en zetten is een kunst (in Japan doet de houtbewerker dat ook niet zelf, zagen slijpen is een aparte stiel).
Een goede zaag maakt echt wel verschil. Je zaagt sneller en nauwkeuriger. Als je leert zagen met een Bahco, en het zagen on der de knie hebt, moet je eens overschakelen op een goede (of betere zaag). Dan merk je dat je plotseling zonder veel moeite netjes langs het lijntje kan zagen.Je moet ook minder opschonen met de beitel. Als het goed is hoef je enkel de hoek na te lopen.
Ik heb ook een raamzaag. Die gebruik is voor snel handmatig afkorten. Gaat sneller dan een machine nemen. Maar er zit ook een Japans blad in. De westerse zaagbladen die ik heb kunnen echt niet tippen aan de snelheid van het Japans blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Het maken van passende verbindingen met handgereedschap heeft meer met vakmanschap dan met het gebruikte gereedschap te maken.

pak gewoon de zaag waar je het beste gevoel bij hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Waarom zou je een bouwzaag willen slijpen? Als hij bot is gebruik je hem om gips te zagen. Ik ken echt niemand in de bouw die zijn zagen vijlt of zet. Is totaal niet rendabel. Ik ken ook niemand in de bouw met een japanse zaag. Ja een paar van die dingetjes van de lidl, maar daar waren de tanden ook snel van weg. Zo'n japanse zaag is misschien leuk voor een ambachtelijke meubelmaker. Ik heb eens op dat z saw gezocht, maar dat zijn allemaal mini zaagblaadjes met een lange steel. Je kan dus geen fatsoenlijke slag maken, want dan trek je de zaag uit het hout. Dat heb ik al bij een middelmatige stanley. En ook al heb je maar een half zaagblad, hij past nog steeds niet in je timmerkist.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het maken van passende verbindingen met handgereedschap heeft meer met vakmanschap dan met het gebruikte gereedschap te maken.

pak gewoon de zaag waar je het beste gevoel bij hebt.
Dat is gedeeltelijk waar. Je moet het gereedschap beheersen. Maar met een slechte zaag ga je nooit behoorlijk recht kunnen zagen. En met een botte beitel kan je niet mooi recht steken.
Je hebt geen berg gereedschap nodig. Niet voor iedere toepassing een andere zaag en beitel. Maar wat je wel hebt moet in orde zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Waarom zou je een bouwzaag willen slijpen? Als hij bot is gebruik je hem om gips te zagen. Ik ken echt niemand in de bouw die zijn zagen vijlt of zet. Is totaal niet rendabel. Ik ken ook niemand in de bouw met een japanse zaag. Ja een paar van die dingetjes van de lidl, maar daar waren de tanden ook snel van weg. Zo'n japanse zaag is misschien leuk voor een ambachtelijke meubelmaker. Ik heb eens op dat z saw gezocht, maar dat zijn allemaal mini zaagblaadjes met een lange steel. Je kan dus geen fatsoenlijke slag maken, want dan trek je de zaag uit het hout. Dat heb ik al bij een middelmatige stanley. En ook al heb je maar een half zaagblad, hij past nog steeds niet in je timmerkist.
De meeste bouwvakkers kijken naar niets, hebben geen respect voor hun gereedschap (en zeker niet dat van een ander) en hebben totaal geen besef hoe gemakkelijk het kan zijn met scherp gereedschap. Een handzaag wordt enkel in uiterste nood gebruikt want 'dat werkt toch niet'. Teveel inspanning (maar dat ze bot is en tanden mist doordat ze er mee in een steen hebben gezaagd beseffen ze niet). Lang leve de accu machines. Als je hard genoeg duwt gaat een botte zaag ook nog door het hout. Als je dan aankomt met een handzaag bekijken ze je alsof je van Mars komt. En als dat nog blijkt te werken en sneller gaat dan electrisch weten ze helemaal niet meer waar ze het hebben. Dat gereedschap behandelen naar zijn waarde is teveel gevraagd.
Maar daar gaat het hier eigenlijk niet om. Jij (Chevy) bekijkt alles vanuit het oogpunt van wat jij doet. Kluswerken, verbouwingen, timmerwerken en dergelijke. En dan worden er inderdaad andere eisen gesteld dan iemand die meubelmaker is of nette verbindingen wil maken.
En dan kom je toe met een Bahco.
Maar anderzijds, waarom zou je geen herslijpbare zaag nemen? Zoveel werk is het nu ook weer niet om een zaag te slijpen. Eigenlijk vraagt het heel even inspanning. En uiteindelijk is het snel verdient geld.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Het heeft niets met respect te maken. Een hardpoint is wat vergevingsgezinder dan een herslijpbare zaag. Beitels heb ik voor mooi werk en voor vuil werk. In mijn wereld weet je niet wat je tegen komt in het hout als je de zaag er in zet. Bonken houtrotvuller, bonken houtrotvuller met stukken steen, omdat ze niet genoeg houtrotvuller hadden, afgeslepen knieren, spijkers , schroeven, nietjes, bedenk het maar. Een hardpoint zaagt na een ontdekking nog. Een herslijpbare is gelijk klaar. Klanten betalen om je te zien werken, niet om je aan je gereedschap te zien staan vijlen. Vergelijk het met de oude cirkelzaagbladen. Ze zaagden nadat ze gevijld en gezet waren, prachtig glad, maar bij de eerste te harde ongerechtigheid, maakten ze alleen nog rookwolken. Een blad met hardmetalen tanden zaagt minder mooi, maar daar kan je nog heel wat meters mee zagen, nadat je een spijker hebt doorgezaagd.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
klopt op een normale bouwplaats heb je vandaag de dag niets meer te zoeken met je mooie handgereedschap.
op de bouwplaats wordt eigenlijk uitsluitend nog afgekort en vastgezet.

kozijnen maakt men al heel lang niet meer op de bouwplaats.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Dat geldt voor nieuwbouw, maar in de renovatie worden er vaak alleen de aangetaste delen vervangen. Of je moet aanpassingen maken aan bestaande kapconstructies. Of de nieuwe kozijnen passen niet in een keer op de plek van het oude kozijn, omdat dat wat gezet was in de loop van de tijd. En klanten willen geen naden van zwart schuim en kit. Ze willen dat het weer stak in het metselwerk komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spaander

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Zoals al eerder aangehaald. Een matige Bahco (of Stanley of wat dan ook) kost ongeveer 30 euro. Voor die zelfde 30 euro heb je een uitstekende Japanse zaag (bijvoorbeeld Z-Saw). Een vervangblad kost maar de helft. Wil je een goede westerse zaag betaal je al snel het dubbele.
Tsja, als het over de centen gaat is het simpel. Geen hobby uitoefenen. Maar goed, ik heb vier Spear&Jackson zagen en die gaan de rest van m'n leven mee en het kind kan ze daarna nog heel lang gebruiken. Kost een paar vijltjes om ze scherp te houden. De zagen hebben op een na ~30.- stuk gekost, nieuw en met wat geduld. Er ligt ook nog een Sandvick, naslijpbaar en oud.
Kwa kosten maakt het dus niet zo veel verschil in aanschaf. Je moet/kunt de handvaten wel aan je hand aanpassen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Er is toch een technisch voordeel aan Japanse zagen. Je snede die snijdt is een trekkende beweging. Je zaag is altijd recht als je er kracht op zet. Bij een westerse zaag is je duwende beweging de snijdende en kan je zaag een mooie curve geven. Dit speelt natuurlijk vooral bij beginners. Toen ik mijn eerste houtbewerkings cursus bij de Schrijn deed was ik de enige die een sandvik kapzaagje had. Terwijl iedereen met japanse zagen werkte. Ik die verkocht ik toen niet en ik had een bloedhekel om bij een ander gereedschap te kopen.
De meubelmaker die les gaf was verbaasd over de goede zaagsnedes. Natuurlijk moest ik ze nasteken maar dat moest de rest van de groep ook.
Ik prefereer nu de gewone westerse HP zagen. Ik heb er een voor mooi hout een die hierna voor spaanplaat word bebruikt. Zijn ze echt bot dan voor gipsplaten of gasbeton. Kapzaag (eigenbouw) alleen voor echt hout.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als je een westerse zaag goed gebruikt verwijder je hout in zowel de brengende als de halende beweging.
een westerse zaag kan je enigszins corrigeren tijdens het zagen in de halende beweging met een Japanse zaag lukt mij dat in ieder geval niet ik gebruik de Japanse zaag voornamelijk voor bijvoorbeeld het afzagen van uitstekende pennen of deuvels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.