Jaren 30 keuken verhogen?

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Een paar gaten dichtmaken kan ook wel met (poeder)tegelijm, er zij ook wel speciale kant en klare mortels voor te koop, bv:
http://www.eurocol.com/nl/Producten/Producten-tegeltechniek/Reparatie-egalisatiemiddelen/

Veel egaliseren is het goedkoopst met kalkmortel met cement. Maar dan kun je geen hele dunne lagen toepassen.

Als er wat los zit hoor je het verschil in geluid wel, anders zou ik gewoon op een paar plekken wat weg slopen, gaat het makkelijk dan haal je alles er af, zo niet dan maak je de paar gemaakte gaten weer dicht.

Ik weet zo niet wat je de particulier mag adviseren over asbest, het is een feit dat vrijkomende deeltjes gevaarlijk zijn.
 
Laatst bewerkt:

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Nou inmiddels weer een stuk verder. Heb de asbestplaat maar gewoon lekker laten zitten. Kan volgens mij meer kwaad als je hem weghaalt dan wanneer die er gewoon zit.

Heb inmiddels werkblad erop liggen en uitsparing voor onderbouw spoelbak uitgefreesd. Dat laatste had ik wel een beetje onderschat. Met 0,5cm per keer (10mm frees) 5x passeren voor je erdoorheen bent is wel lastig. Foutje is zo gemaakt. Had van Trend een verstelbare freesmal gekocht, maar de 4 'armen' bleken niet helemaal 'flush' ten opzichte van elkaar. Dus elke keer als je in een hoek kwam moest je de frees iets optillen voor je verder kon en dat werkte natuurlijk niet. Daar helaas paar kleine imperfectie aan over gehouden.

Nu nog opnieuw tegelen en nieuwe lades maken voor in de opbouw...al met al niet ontevreden tot nu toe!

image.jpgimage-3.jpgimage-2.jpgimage-6.jpgimage-4.jpgimage-5.jpgimage-7.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik wilde die er eigenlijk afhalen, maar heb zo een vermoeden dat het asbest is (dan laat ik hem lekker zitten denk ik). Iemand een idee hoe ik erachter kan komen of dit wel of geen asbest is?

De enige manier om het zeker te weten is onderzoek door een lab. Dan breek je een klein stukje af (natmaken) wat je in een ziplock opstuurt. Laten zitten kan, maar ik vind verwijderen beter. Moet altijd via een sloopmelding bij de gemeente.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Nou het blad ligt er nu inmiddels een paar weken op, alleen is het helaas nu al kromgetrokken in de diepte. We hebben de bovenkant 3x geolied en de randen en onderkant 2x. Is dit te weinig geweest? Of is het gewoon gebrekkige IKEA kwaliteit? Of inherent aan houtenwerkbladen met een onderbouw spoelbak? Komt natuurlijk makkelijk vocht bij...

Heeft het zin het blad nog een paar keer in de olie te zetten nu. Is er dan een kans dat die weer recht wordt?

Wat zou dan een betere keuze aanrechtblad zijn geweest om dit te voorkomen? Natuursteen?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Volgens mij heeft het niet te maken met een onderbouwspoelbak. Ik neem aan dat je die gekit hebt en de rest ook lekvrij is, dus komt daar geen vocht vandaan.

Kan er geen vocht optrekken uit de vloer ofzo?
Aan de andere kant in een keuken heb je altijd veel vocht en in de kastjes zal het koeler zijn dan de rest van de keuken, dus gaat het vocht neerslaan.
Dus onderkant aanrechtblad kon wel eens vochter zijn dan de bovenkant. Die wordt wel eens nat, maar droogt ook weer geheel.
In die kastjes blijft 't zitten.

Bah, naar probleem.
Laat de kastjes eens een tijdje openstaan zodat overal dezelfde temperatuur gaat heersen. Misschien dat 't blad dan weer terug komt. Ik duim in elk geval voor je!
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Olie moet ook rondom,niet alleen bovenop
Onderkant is ook 2x in de olie gezet (samen met de randen). Bovenkant nog een keer extra.

Ga het even proberen met de keukenkastjes open! Spoelbak zit gekit en met 6 klemmetjes rondop vastgezet. Maar zie nu dat het aanrecht zo krom staat dat die langs de linker en rechterzijkanten los komt van de bak, desondanks de kit en klemmen dus...

Verder zit er onder de kastjes alleen de ondervloer en daaronder de kruipruimte, dus zal daar behoorlijk wat kouder zijn. Heb ik verder niet over nagedacht...
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Vocht en kouder in de keukenkastjes lijkt me vrij sterk. Dan zou je het ook wel merken aan datgene wat in de kastjes staat. Is het een idee om het blad eraf te halen en de spoelbak iets in te frezen in de onderkant van het blad? Zodat je een vlakke sponning krijgt waar de bak in valt.

Of ik zou proberen het blad weer vlak(ker) te trekken door er een stalen profieltje onder te schroeven. Wel zorgen dat het blad dan in de breedte kan werken, dmv grotere gaten of slobgaten.

Heb je het stuk wat uit de spoelbak komt nog staan? Is die nog wel vlak?
 

tuoh

Oud hout
Hoe is het blad vastgezet op de onderconstructie? Een blad dat rondom afgewerkt is met een waterdicht product (vernis, epoxy of top olie) is een stuk ongevoeliger geworden voor werken, dat vervormen moet dus door iets anders uitgelokt worden.
Zo een blad mag nooit verlijmd worden op de onderstructuur, het hout moet kunnen bewegen, dus enkel schroeven. Bij houten werkbladen gebruik ik nooit onderbouw spoelbakken maar altijd de klassieke inbouwbaken, deze laten het hout ongehinderd bewegen en de kopse kanten zitten beschermd. Een houten werkblad vraagt ook wat meer aandacht en zorg van de gebruiker, het materiaal is nu eenmaal gevoeliger dan bijvoorbeeld een granieten blad.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Hoe is het blad vastgezet op de onderconstructie? Een blad dat rondom afgewerkt is met een waterdicht product (vernis, epoxy of top olie) is een stuk ongevoeliger geworden voor werken, dat vervormen moet dus door iets anders uitgelokt worden.
Zo een blad mag nooit verlijmd worden op de onderstructuur, het hout moet kunnen bewegen, dus enkel schroeven. Bij houten werkbladen gebruik ik nooit onderbouw spoelbakken maar altijd de klassieke inbouwbaken, deze laten het hout ongehinderd bewegen en de kopse kanten zitten beschermd. Een houten werkblad vraagt ook wat meer aandacht en zorg van de gebruiker, het materiaal is nu eenmaal gevoeliger dan bijvoorbeeld een granieten blad.
Nou het ligt momenteel nog los op de houten opbouw die ik op de originele keuken heb gemaakt. Plan is om deze op paar punten vast te schroeven. Verder lijkt me dat het gewicht alles goed op ze plek houd. Werd ineens erg druk met werk, dus geen tijd gehad om laatste dingen af te werken. De keuken moet ook nog opnieuw getegeld. Dat gaan we tegel op tegel doen (weinig plekken in het zicht en geen zin om muren opnieuw te egaliseren als oude tegels er niet mooi afkomen), maar daardoor zijn de randen achter ook nog niet afgekit. Wellicht dat dat het probleem is?

@bjorn > Dat zou eventueel nog kunnen, maar begrijp niet helemaal hoe dat ervoor zorgt dat het hout weer recht wordt en strak tegen de spoelbak klemt?

Stuk wat eruit gefreest is ligt nog in de gang ja, volgens mij nog kaarsrecht...

@usernaamvergeten > Thx, leuk te horen :) Dat was ook een beetje de insteek!
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dat uitfrezen zou voor mij de noodoplossing zijn om de aansluiting spoelbak-onderkant blad weer strak te krijgen.
Ik zou nu eerst proberen om hem weer recht te krijgen dmv vastschroeven. Misschien een stalen/aluminium hoektripje in de opbouw bevestigen en die van onderuit vastschroeven aan het blad.
Tussen de spoelbak en het blad zou ik 3 a 4 mm ruimte nemen dmv kunststof vulstukjes en die naad dichtkitten. Liefst met een kit die ook geschikt is om dingen mee te verlijmen ipv een standaard siliconenkit.
Zoiets:http://www.denbraven.be/index.php?p...ion=com_virtuemart&Itemid=2&vmcchk=1&Itemid=2

Maar ik ben het met André eens dat een kitvoeg niet geschikt is om een houten blad te bevestigen. Alleen voor de afdichting zou ik hem toepassen.

En wat Usernaamvergeten zegt, mooie keuken.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Dat uitfrezen zou voor mij de noodoplossing zijn om de aansluiting spoelbak-onderkant blad weer strak te krijgen.
Ik zou nu eerst proberen om hem weer recht te krijgen dmv vastschroeven. Misschien een stalen/aluminium hoektripje in de opbouw bevestigen en die van onderuit vastschroeven aan het blad.
Tussen de spoelbak en het blad zou ik 3 a 4 mm ruimte nemen dmv kunststof vulstukjes en die naad dichtkitten. Liefst met een kit die ook geschikt is om dingen mee te verlijmen ipv een standaard siliconenkit.
Zoiets:http://www.denbraven.be/index.php?p...ion=com_virtuemart&Itemid=2&vmcchk=1&Itemid=2

Maar ik ben het met André eens dat een kitvoeg niet geschikt is om een houten blad te bevestigen. Alleen voor de afdichting zou ik hem toepassen.

En wat Usernaamvergeten zegt, mooie keuken.
Dat van de kit had ik me niet gerealiseerd. Samengevat zou ik dus zeggen blad eraf, wasbak eraf, kitresten verwijderen, strips op het aanrechtblad onderzijde, bak erop kitten met speciale (lijm)kit. Correct?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
image.jpg

Een voorbeeld van een ingefreesde hoekstrip. In een soortgelijk blad.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Ik hoop dat het goed te zien is.
Er zit een 30 x 30 x 3 mm hoek van staal in. Je kan dit bv gewoon bij een bouwmarkt kopen.
De dikte van dit blad is 40 mm en het hout Amerikaans noten.
Hij zit er dus best diep in.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 163
  • image.jpg
    image.jpg
    80,1 KB · Weergaven: 161
  • image.jpg
    image.jpg
    81,5 KB · Weergaven: 162
Laatst bewerkt:

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ik hoop dat het goed te zien is.
Er zit een 30 x 30 x 3 mm hoek van staal in. Je kan dit bv gewoon bij een bouwmarkt kopen.
De dikte van dit blad is 40 mm en het hout Amerikaans noten.
Hij zit er dus best diep in.
Top, bedankt! Dit blad iets van 2cm dik dus dan op zoek naar een ondiepere. Kende dit eigenlijk niet, helemaal niet voor deze toepassing. Weleens iets soortgelijks in de lengte ingefreesd gezien onder een tafel, maar dat lijkt me tegen doorbuigen ipv kromtrekken, toch?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je hoeft het niet zo te doen. Als jij genoeg vlees (lees hout) hebt in de onderkast om jouw blad naar beneden te trekken, dan volstaat dat. Deze manier is best wel ingrijpend, maar dit is bedoeld voor een badkamer, dus safety first. Probeer hem eerst naar beneden te trekken met schroeven en als dat niet lukt, probeer dit

ps. Het was ook een tafelblad. Nieuw van marktplaats. € 150 vond ik goedkoper dan zelf samenstellen.
 
Laatst bewerkt:

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
@Bobmartin > inmiddels 4 stukjes 10mm aluminium l-profiel gekocht. Dat past er eventueel ook onder zonder in te frezen, maar even kijken hoe ik ze erop zet.

Bedacht me alleen wel toen ik al thuis was, had ik niet beter een stalen/rvs profiel kunnen zoeken/kopen?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Met 25 x 25 x 3 komt hij niet weg. Zijn blad is 2,8 mm dik (ikea).
Ik kan in het verhaal niet terug vinden hoe die bovenconstructie op die onderconstructie bevestigd is. Als die nog los kan, dan kan je stalen hoek bevestigen aan de bovenkant van jouw lade ruimtes. En dan zo het blad naar beneden trekken.
De gaten die aan de bladkant komen wel een beetje uitlubberen. Is niet de manier, maar werkt wel. En schroeven met een platte kop, om vrij te kunnen bewegen.

Dat aluminium is heel slap. Kijk maar je kan het zo torderen.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Met 25 x 25 x 3 komt hij niet weg. Zijn blad is 2,8 mm dik (ikea).
Ik kan in het verhaal niet terug vinden hoe die bovenconstructie op die onderconstructie bevestigd is. Als die nog los kan, dan kan je stalen hoek bevestigen aan de bovenkant van jouw lade ruimtes. En dan zo het blad naar beneden trekken.
De gaten die aan de bladkant komen wel een beetje uitlubberen. Is niet de manier, maar werkt wel. En schroeven met een platte kop, om vrij te kunnen bewegen.

Dat aluminium is heel slap. Kijk maar je kan het zo torderen.
25x25 gaat inderdaad niet lukken. Maar 15x15 moet wel kunnen toch? Of zelfs 20x20 is dat al te diep? Waar koopt men eigenlijk een dergelijk stalen/rvs profiel?

Blad ligt op een houten opbouw die ik op de oude jaren 30 keuken heb gemaakt (met pockethole schroeven). Zou dus inderdaad met L profielen aan de opbouw kunnen bevestigen. Dat zou op zo een 4 plekken kunnen. Zou dat voldoende zijn of zal ik dan nog 2 profielen infrezen/erop monteren?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.