isolatie werkplaats

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Dus in theorie heb je gelijk dat de kans iets groter wordt, maar de kans dat er afdoende temperatuurverloop in de constructie plaatsvind om de max. dampspanning te overschrijden is bij dergelijke isolatie zo goed als nihil.

Misschien praten we langs elkaar heen, maar aan de warme kant wordt bij isoleren de kans juist kleiner dat er condensatie optreedt! En dat precies om de theoretische reden die je al noemde.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dan zeg je precies hetzelfde als ik zeg; alleen in de constructie, daar waar het verloop in temperatuur het grootst is of net aan de koude kant daarvan, ligt een potentieel dauwpunt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
thumb-up.gif
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoe werkt het als ik de isolatie aan de andere kant doe, dus aan de buitenkant?
Ik ben namelijk nu in overweging om de schuur niet aan de binnenkant te isoleren, maar van buiten af en daar zwarte vlotdelen (dus gepotdekselt hout tegen de buitenkant) overheen te doen. Dit heeft als voordeel dat ik binnen wat ruimte bespaar en aan de buitenkant direct de schuur opknap (het is nu een saai bakstenen geval).

Wat is in dat geval de juiste manier van isoleren/ laagjes aanbrengen?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
je metselwerk wordt dan als afdoende dampdicht beschouwd en dus is een dampremmende folie niet nodig. (mits niet vreselijk gescheurd uiteraard)
Je kunt gewoon vertikale houten regels op de buitenzijde schroeven, isolatie ertussen, waterkerende dampopen folie aan de buitenzijde, vertikale rachels eventueel verduurzaamd en dan de horizontale potdekseldelen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik volgde dit draadje actief en stak er veel op; wist nu hoe het moest en nou komt Joris met "buitenkant isoleren" -:). Potverdorie. Emilio, dat kan ik ook doen. Ik moest nog beginnen met mijn schuurisoatie. Bij mij duurt alles lang. Dat heeft een enkele keer een voordeel. Ik kan mijn plan nog omgooien.

Mvg
klaas0639
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik volg ook actief, maar bij mij wordt het toch echt de binnenkant, ook al is dat maar 3.8 bij 2.9m groot. De buitenkant is namelijk netjes afgewerkt als aanbouw van het huis :)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Bij mij is het een los staand bakstenen geval, niet heel lelijk, maar ook niet heel bijzonder. Nu heb je bij ons in de buurt (Utrechtse heuvelrug) veel tabaksschuren welke van zwart gepotdekseld hout zijn opgetrokken, welke ik wel heel mooi vindt. Zodoende dat ik op dit alternatief kwam.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
de constructie is in wording. Nog één prangende vraag voor allen. Ik overweeg alleen dampdichte folie toe te passen (bouwplastic) aan de binnenzijde van de constructie tussen de isolatie en oSB plaat aan de binnenzijde. Dat betekent dat ik geen dampopenfolie toepas aan de buiten zijde.

Is dit een logische kostenbesparing of breekt dit later op. Het vocht in de buitenmuur komt er niet door heen en de spouw is groot genoeg om voldoede vocht af te voeren (minimaal 10 mm)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik begin binnenkort (eindelijk) met dezelfde al lang geplande klus. De materialen zijn net besteld. Heb besloten wel de vochtkerende folie (die bedoel je toch he?) te gebruiken ook al is de kans dat er vocht door de muur in de spouw komt misschien klein. Ik kreeg op dit punt verschillende adviezen en daarom besloten op zeker te spelen.
Hetl maakt niet zoveel uit in de kosten.

mvg
klaas0639
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Isolatie schuur staat ook op de agenda en wilde dit doen met underlayment. Echter toen ik dit bij de lokale bouwmarkt zag liggen schrok ik van de kwasten in dit plaatmateriaal. Is dit altijd zo bij underlayment?
 

PBT

Actieve deelnemer
dit is altijd zo. Underlayment is geschild fineer en dan heb je altijd dat de noesten terug komen. een kwalitatief betere, vergelijkbare plaat zou pellos floor zijn. Wat ik je wel kan aanraden is om het hout bij een houthandel te kopen en niet bij de gamma ofzo. Houthandelaren hebben betere kwaliteit hout en plaatmateriaal dan de plaatselijke bouwmarkten.
 

PBT

Actieve deelnemer
pellos heeft inderdaad 1 goede en 1 slechtere kant. Voor een klant ga ik nu een platdak maken, en hierop komen op aanraden van Jongeneel Varelplex platen op. Ik was eerst van mening er pellos op te leggen, maar zij raadden me varelplex aan. ik ben benieuwd wat dit is. Zit qua prijs tussen underlayment (ellioti) en pellos in
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Inmiddels begonnen met het uitruimen van de schuur met de bedoeling wat isolatie aan te brengen en de wanden te bekleden. Vandaar aandacht voor dit topic. Veel oplossingen en soms behoorlijk ingewikkeld.

De schuur is enkelsteens en golfplaten dak, afmetingen zijn 2.85m bij 2.45m. Had twee eenvoudige oplossingen bedacht en vind warmte niet zo belangrijk in de schuur.

Keuze 1 rachels van 22mm direct op de muur met aan 1 kant menie en daarop isover Vario KM Duplex folie gespannen http://www.isover.nl/producten/vario-system/vario-km-duplex-folie/ en koud daartegenaan multiplex 12mm. Zo ontstaat er een spouw van 22mm. De keuze multiplex is omdat ik underlayment of osb niet mooi vind.

Keuze twee spreekt me aan omdat zelfs een dame de klus kan klaren. Inplaats van gipsplaat multiplex.

[video=youtube;WCyyeid95M4]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WCyyeid95M4[/video]

Welke van de twee is de minst slechte en wat zijn eventuele zinvolle aanpassingen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.