isolatie werkplaats

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
bedankt voor alle input. Ik heb nu een beter beeld. Binnenkort plaats ik nog wat ontwerp details en natuurlijk foto's als het klaar is (en tijdens de bouw)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Vraagje aan de heren isolatie experts betreffende vloer 'isolatie'.

Isolatie tussen haakjes omdat ik de vloer niet echt wil gaan isoleren, maar ik wil er wel wat mee doen.
Het is nu gewoon een 15-20 cm dikke betonnen vloer, koud op het zand. Wel droog, maar niet echt warm aan de voetjes natuurlijk. Ik heb het idee om hier een een laag landbouw plastic/ vijver folie overheen te leggen (tegen eventueel optrekkend vocht), dan een laag schuimplaten/isolatie folie wat je ook onder laminaat legt en dan underlayment platen er overheen (deze even aan 2 kanten in de grond/beton verf).
Lijkt dit een beetje een goed idee?

Dan vraag 2, ook de wanden zullen geisoleerd gaan worden met voorzetwanden (hoe/wat ben ik nog niet geheel over uit). Is het verstandig eerst de vloer te doen (dus tot tegen de muur) en dan de voorzetwanden, of juist eerst de wanden en daar de vloer tegenaan?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Yes I know, alleen nog niet echt een idee hoe ik dat ga doen. Ik kan wel wat voegen leeg halen, maar ik weet niet of dat veel zin heeft bij een muur de 2 stenen dik is.

Verder geen meningen over de opgegeven manier van de vloer 'isoleren'?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik weet niet wat de belasting op de vloer is, maar het zou wat kunnen gaan veren met een zachte schuimlaag. Zou er geen wonderen van verwachten vwb de isolatiewaarde, maar alles is beter dan koud beton....
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Daarom ook het woord isoleren tussen haakjes, het is inderdaad meer om net even het kille tegen te gaan. Het veren ben ik niet zo bang voor, er komt geen dikke laag onder en dat schuim is best hard, Hebben we ook onder onze eiken vloer in huis liggen en dat veert ook niet.

Maar wat betreft het afdekken van de betonvloer met plastic? De vloer lijkt droog, maar zou dit evengoed vocht problemen kunnen geven?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Er kan altijd wat waterdamp door je vloer heentrekken. Dit kan nu gewoon uitdampen en komt geen isolator tegen, dus condenstie is geen gevaar. Ga je iets houtachtigs aanbrengen, dan is er potentieel een gevaar op condensatie, vandaar dat er ook vaak een vochtscherm wordt aangebracht onder parket op BGG-vloeren. Ik zou geen risico nemen, zoveel kost dat plastic niet.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zit al een tijdje met soortgelijke plannen. Heb er stukjes op dit forum en op forum "klusidee" op nagelezen. Het is een onderwerp dat altijd veel reacties losmaakt en ook bij experts schrijdt het inzicht nog steeds voort, geloof ik.

Ik heb nooit begrepen wat men bedoelt met optrekkend vocht door een betonvloer van 10-20 cm. Geloof er niks van. Misschien bedoelt men condens tegen de koude vloer ( maar ik ben ondeskundig en laat me graag overtuigen van mijn ongelijk). Verder zou ik als ik de deskundigen goed begrijp een volgende opbouw kiezen (van warm naar koud)
1 houten vloer/underlayment.
2 dampremmende folie ( dat moet, want er komt vocht in richting van binnen naar buiten, en condenseert anders in je isolatie)
3 isolatie
4 Naar buiten ventilerende ruimte (ventileren via bijv. weggekrabde voegen in buitenmuur; of dat een steens muur is maakt niet uit lijkt me, behalve dat je langer moet krabben en boren bij een steens muur-:). Maar in geval van betonvloer kan deze ventilatieruimte achterwege blijven VOLGENS MIJ. Zie motivatie boven.
Die ventilatie-eis - zo die er werkelijk is - geeft ook al aan dat je vraag of de wand op of tegen de vloer moet gezet vooraf moet worden beantwoord ontdek ik nu -:).
5 je bestaande betonvloer


Zo zou ik het doen met wat ik nu op de fora heb opgestoken/geselecteerd. Maar ja.
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou geen risico nemen, zoveel kost dat plastic niet.

Daar gaat het ook niet om, het was juist de vraag of het afsluiten met plastic een goed idee is ;)

Klaas, dank voor je reactie. Ik ga alleen het plastic en de isolatie omdraaien. Het is ook niet echt isolatie, maar dunne schuim plaatjes, meer bedoelt om kleine oneffenheden op te heffen en klossen (geluid) tegen te gaan. verder verwacht ik er niet teveel van.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die damprem is met een foamlaagje niet echt zinnig, daar ga je nooit genoeg temperatuurverloop in krijgen om condensatie te krijgen.

Het meest handige is om even een vochtmeting te doen, dan weet je of er een vochtscherm nodig is.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@Jpandriesse: In principe zou ik het ook zo doen. Het hoeft allemaal niet zo geweldig geisoleerd vind ik ook. MAAR: ik ben beetje bang voor condens in de dan wel erg koud wordende houten vloer. De folie helpt daar niet tegen. Vocht komt niet van onder (denk ik he).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dat gaat niet gebeuren tenzij de betonvloer ook last had van condens. Het temperatuurverschil is iets minder, dus is de situatie alleen maar gunstiger geworden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Dat gaat niet gebeuren tenzij de betonvloer ook last had van condens. Het temperatuurverschil is iets minder, dus is de situatie alleen maar gunstiger geworden.

Dat klopt niet. Er komt isolatie op de betonvloer, dus de temperatuur van de vloer gaat omlaag. Hierdoor neemt de kans op condensatie enorm toe.

Er zit echter aan de koude zijde niets wat niet tegen vocht kan, dus een vochtscherm aan de warme kant is niet persé nodig. Waarom houten vloeren op beton toch vaak voorzien worden van een vochtscherm is juist vanwege het vocht van onder. Beton is namelijk meestal niet dampdicht.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Er komt een schuimlaagje op, dus zal het allemaal wel meevallen, de U-waarde daarvan is minimaal.
Maar dat is besides the point, het ging hier om condens op de houten vloer die te koud zou worden. Om daar geen problemen te krijgen is een iets hogere oppervlaktetemp gunstiger. (t.o.v. de lucht binnen). In de constructie is een ander verhaal, maar aangezien je het steilste verloop van de temperatuur krijgt in je isolatie zal daar de kans op condensatie het grootst zijn en niet in het hout. De kans dat er iets gebeurd is echt minimaal, het gaat om een isolatiewaarde van niets.

Verder heb je weer helemaal gelijk!:)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja maar jpa past geen of nauwelijks isolatiemateriaaal toe toch? De kans op condens (in dit geval IN het hout) neemt toe, hoe je het ook wendt of keert. Toch?
OK, Praktisch zal het wel meevallen en er zit nog een heeeeeel dun laagje isol materiaal; daar zal de evt condens zich dan wel toe beperken. En inderdaad... Waar kan je in dit geval zinvol de folie aanbrengen. Dus.

(Ik bemoei me ermee omdat ik soortgelijke plannen heb he :). Ben niet deskundig maar wil het wel begrijpen. (@Jpandriesse: ik hoop dat ik je item niet stoor)

mvg
klaas0639
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ja maar jpa past geen of nauwelijks isolatiemateriaaal toe toch? De kans op condens (in dit geval IN het hout) neemt toe, hoe je het ook wendt of keert. Toch?
OK, Praktisch zal het wel meevallen en er zit nog een heeeeeel dun laagje isol materiaal; daar zal de evt condens zich dan wel toe beperken. En inderdaad... Waar kan je in dit geval zinvol de folie aanbrengen. Dus.

(Ik bemoei me ermee omdat ik soortgelijke plannen heb he :). Ben niet deskundig maar wil het wel begrijpen. (@Jpandriesse: ik hoop dat ik je item niet stoor)

mvg
klaas0639

Heeft iedereen hier koude voeten? :)

In theorie zal in iedere constructie waar extra isolatie in wordt toegevoegd het temperatuurverloop/dampspanning een steilere lijn kennen. Met deze lijn zal de relatieve vochtigheid toenemen, want koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht. Zodra deze lijn door de lijn van de maximale dampspanning (100% relatieve vochtigheid) heen schiet zal er condensatie optreden. Dus in theorie heb je gelijk dat de kans iets groter wordt, maar de kans dat er afdoende temperatuurverloop in de constructie plaatsvind om de max. dampspanning te overschrijden is bij dergelijke isolatie zo goed als nihil. Wordt het pakket dikker is het een ander verhaal.
In dit verhaal zal vaak (niet altijd!) de condensatie optreden in het sterkst isolerende materiaal, aangezien hier het temperatuurverloop het sterkst is en daarmee is de kans dat de lijn van 100% relatieve vochtigheid wordt doorbroken ook het grootst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.