Ik begin langzaam mijn vertrouwen te vinden. Ik heb nu enkele malen een meubel of werkstuk verkocht en alhoewel ik nog steeds sterk twijfel aan de geroemde voordelen van ondernemerschap versus die goeie ouwe loondienst, kriebelt het wel al een tijdje om het iets serieuzer aan te pakken. Uiteraard komt er meer bij kijken zoals een BTW nummer, administratie, voorwaarden opstellen, nazorg voor je klanten en ga zo maar door, maar het voornaamste waar ik mee zit is de markt.
We worden allemaal doodgegooid met reclame in allerlei vormen, overal waar je komt (on- en offline) en daar ben ik absoluut tegen. Zou ik een willekeurige richting kiezen (ik noem maar wat: bijzettafeltjes of snijplanken) dan krijg je natuurlijk veel competitie. En daar heeft marketing, ofwel, reclame, een antwoord op. Door simpelweg het hardste te schreeuwen en het meest zichtbaar te zijn, vergroot je de kans dat men jouw product koopt en niet dat van een ander.
Maar: dat is kapitalisme in zijn (voor mij) ergste vorm. Het product dat jij verkoopt is het verlies van een collega die dat plankje of tafeltje ook graag had verkocht. Op die manier voeg je niks toe aan de samenleving en ben je gewoon handel ergens anders aan het weghalen door gebruik van techniek en marketing. Ik zou graag een product willen maken dat mensen oprecht willen hebben, dat niet veel of makkelijk te vinden is, waarvoor mensen je op natuurlijke wijze (mond op mond b.v.) weten te vinden en waardoor je dus ook geen handel bij een ander hoeft te 'jatten'.
Toen ik mijn werkbank verkocht heb ik uitgebreid zitten zoeken op internet en ik kan maar weinig (welgeteld één) partij vinden waar je een echte robuuste bank kunt kopen. Alle andere banken worden ofwel zeer slecht in productie gebouwd en voor een habbekrats weggezet (denk Daytona banken) of je koopt een gerommeerd merk (Sjoberg, Ulmia) maar dan tast je gelijk diep in de buidel. En begin niet over de 'Roubo style' banken, die moeten meerdere duizenden euro's kosten.
En dat brengt me tot de vraag: Hoe kom je erachter of de markt dit zoekt? Als ik kijk in de garagewereld dan zie ik aan de ene kant garages waar mensen werken die steengoed kunnen lassen, maar ze kopen toch allemaal hun werktafels bij de groothandel. Het is simpelweg niet hun 'core business' dus ze lassen liever auto's en kopen de werktafels gewoon van een fabrikant. Zelfde voor kasten en liften.
Als ik dat doortrek naar hout: Zijn er meubelmakers die in dezelfde mindset zitten en de bank gewoon willen kopen in plaats van bouwen? Ik zie heel vaak mensen hier op het forum aangeven dat ze, indien ze er eentje willen, zo'n bank 'wel zelf bouwen' en naar mijn mening zijn de meesten hier daar ook prima toe in staat. Dat laat dan als laatste over de groep enthousiastelingen die de bank kopen om hun 'begin' te markeren in deze geweldige hobby en bereid zijn daar stevig geld tegenaan te gooien, maar dat zit mij moreel een beetje moeilijk. Ik weet dondersgoed dat als looks niet je primaire zorg zijn, je van zo'n beetje elke soort hout en met een veelvoud aan simpele technieken een ramvaste bank in een dag of twee in elkaar kunt zetten, en dat hoeft dan ook niet veel te kosten. Ik zou me dan dus richten op de mensen die ondanks deze openheid en kennis toch meer willen uitgeven voor een gekocht product.
Voor de duidelijkheid: Zoek je naar 'handgemaakte meubelen' word je wederom doodgesmeten met opties. Maar handgemaakte werkbanken... nada. Ik wil dus weten of daar een niche uit te maken valt?
Hoe kom je daar achter danwel hoe bereik je die markt zonder de grote marketingmachine te sponsoren?
We worden allemaal doodgegooid met reclame in allerlei vormen, overal waar je komt (on- en offline) en daar ben ik absoluut tegen. Zou ik een willekeurige richting kiezen (ik noem maar wat: bijzettafeltjes of snijplanken) dan krijg je natuurlijk veel competitie. En daar heeft marketing, ofwel, reclame, een antwoord op. Door simpelweg het hardste te schreeuwen en het meest zichtbaar te zijn, vergroot je de kans dat men jouw product koopt en niet dat van een ander.
Maar: dat is kapitalisme in zijn (voor mij) ergste vorm. Het product dat jij verkoopt is het verlies van een collega die dat plankje of tafeltje ook graag had verkocht. Op die manier voeg je niks toe aan de samenleving en ben je gewoon handel ergens anders aan het weghalen door gebruik van techniek en marketing. Ik zou graag een product willen maken dat mensen oprecht willen hebben, dat niet veel of makkelijk te vinden is, waarvoor mensen je op natuurlijke wijze (mond op mond b.v.) weten te vinden en waardoor je dus ook geen handel bij een ander hoeft te 'jatten'.
Toen ik mijn werkbank verkocht heb ik uitgebreid zitten zoeken op internet en ik kan maar weinig (welgeteld één) partij vinden waar je een echte robuuste bank kunt kopen. Alle andere banken worden ofwel zeer slecht in productie gebouwd en voor een habbekrats weggezet (denk Daytona banken) of je koopt een gerommeerd merk (Sjoberg, Ulmia) maar dan tast je gelijk diep in de buidel. En begin niet over de 'Roubo style' banken, die moeten meerdere duizenden euro's kosten.
En dat brengt me tot de vraag: Hoe kom je erachter of de markt dit zoekt? Als ik kijk in de garagewereld dan zie ik aan de ene kant garages waar mensen werken die steengoed kunnen lassen, maar ze kopen toch allemaal hun werktafels bij de groothandel. Het is simpelweg niet hun 'core business' dus ze lassen liever auto's en kopen de werktafels gewoon van een fabrikant. Zelfde voor kasten en liften.
Als ik dat doortrek naar hout: Zijn er meubelmakers die in dezelfde mindset zitten en de bank gewoon willen kopen in plaats van bouwen? Ik zie heel vaak mensen hier op het forum aangeven dat ze, indien ze er eentje willen, zo'n bank 'wel zelf bouwen' en naar mijn mening zijn de meesten hier daar ook prima toe in staat. Dat laat dan als laatste over de groep enthousiastelingen die de bank kopen om hun 'begin' te markeren in deze geweldige hobby en bereid zijn daar stevig geld tegenaan te gooien, maar dat zit mij moreel een beetje moeilijk. Ik weet dondersgoed dat als looks niet je primaire zorg zijn, je van zo'n beetje elke soort hout en met een veelvoud aan simpele technieken een ramvaste bank in een dag of twee in elkaar kunt zetten, en dat hoeft dan ook niet veel te kosten. Ik zou me dan dus richten op de mensen die ondanks deze openheid en kennis toch meer willen uitgeven voor een gekocht product.
Voor de duidelijkheid: Zoek je naar 'handgemaakte meubelen' word je wederom doodgesmeten met opties. Maar handgemaakte werkbanken... nada. Ik wil dus weten of daar een niche uit te maken valt?
Hoe kom je daar achter danwel hoe bereik je die markt zonder de grote marketingmachine te sponsoren?
Laatst bewerkt: